Direct naar paginainhoud

Schulden

Als je geldproblemen of schulden hebt, dan kun je je voor gratis ondersteuning aanmelden bij Verder (vroeger PLANgroep). Ook als je jouw huis uitgezet wordt of jouw gas, elektriciteit of water wordt afgesloten kun je hun hulp inschakelen. Verder werkt in opdracht van de gemeente Almere.

  • Aanmelden, of vragen stellen, kan ook via de telefoon: 036 539 59 50 (maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur)
  • Of mail naar almere@verdergroep.nl
  • Of kom zonder afspraak langs op het Stadhuis, van maandag tot en met vrijdag, tussen 9.00 en 12.00 uur

Hoe werkt het

  • Om je aan te kunnen melden bij Verder moet je officieel ingeschreven staan in Almere en een legitimatiebewijs kunnen laten zien.
  • Als jouw legitimatie is verlopen, kijken we hoe wij je kunnen helpen om een geldig legitimatiebewijs te krijgen.
  • Na je aanmelding neemt Verder contact met je op en nodigt je uit voor een gesprek. Dit gesprek vindt plaats in het Stadhuis van de gemeente. Je mag altijd iemand meenemen naar dit gesprek.
  • Je start de afspraak met het invullen van een digitale vragenlijst op een computer in het Stadhuis. 
  • Tijdens het gesprek kijken we wat een goede volgende stap is. Dat kan zijn:
    • Advies: Misschien ben je met goede raad al goed geholpen.
    • Maatwerk OSS: Het kan ook zijn dat we een afspraak voor je maken bij het team Maatwerk OSS (Ondersteuning Schuldstabilisatie) van Welzijnsorganisatie De Schoor. Verder geeft pas na jouw toestemming je gegevens door aan Maatwerk OSS. Maatwerk OSS helpt je stappen te zetten om te zorgen dat de schulden niet groter worden. Ook maken zij samen met jou een plan over welke problemen eerst aangepakt moeten worden voordat je jouw schulden kan aanpakken. Ze helpen bij het op orde brengen van jouw financiële situatie. Ook maken ze een overzicht van je schulden. Als het nodig is werkt Maatwerk OSS samen met de wijkteams of ander hulpverleners. 
    • Schulddienstverlening: Als je geldsituatie op orde is, kunnen we misschien een regeling beginnen om je schuld te betalen. Je krijgt dan een volgende afspraak bij Verder.

Betrouwbare schuldhulpverleners

De gemeente Almere adviseert om gebruik te maken van de gemeentelijke aanpak via Verder. Deze voldoet aan alle kwaliteitseisen. Er zijn in Almere ook andere schuldhulpverleners actief. Sommige hulpverleners doen niet alles volgens de regels. Let daarom op het volgende: 

  • Lid van branchevereniging:
    Controleer altijd of een schuldhulpverlener of beschermingsbewindvoerder is aangesloten bij een branchevereniging. De grootste vereniging voor schuldhulpverleners is de Nederlandse Vereniging van Volkskrediet. Er zijn 2 brancheverenigingen voor bewindvoerders. De meeste bewindvoerders zijn aangesloten bij de Branchevereniging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders. De andere branchevereniging is de Beroepsvereniging voor Professionele (Beschermings)bewindvoerders
  • Niet betalen voor schuldhulpverlening:
    Schuldhulpverlening tegen betaling is in principe verboden. Dit verbod geldt niet voor gemeenten en gemeentelijke kredietbanken. Ook advocaten, curatoren en bewindvoerders, notarissen, deurwaarders, registeraccountants en accountants-administratieconsulenten vallen niet altijd onder het verbod. 
  • Niet akkoord gaan met betaald budgetbeheer in combinatie met gratis schuldhulpverlening:
    Er zijn organisaties die proberen via slimme constructies de wet te omzeilen. Het regelen van de schulden is dan gratis, maar tegelijkertijd moet voor het inkomensbeheer wel worden betaald. Die vermenging tussen gratis schuldbemiddeling en betaald inkomensbeheer is volgens de Hoge Raad strafbaar. Zo’n overeenkomst is ook niet geldig. Alles wat via zo'n regeling is betaald, kan worden teruggevorderd.
  • Niet akkoord gaan met budgetbeheerrekening op naam van budgetbeheerder:
    Sommige schuldhulpverleningsbureaus bieden budgetbeheer aan, terwijl zij vaak helemaal geen geld mogen beheren of aantrekken van particulieren. Als zo'n organisatie failliet gaat en het geld wordt niet beheerd op een rekening die alleen op naam van de cliënt staat, dan is de kans groot dat een cliënt al het geld kwijt is. Daarnaast kan er fraude met het geld worden gepleegd. In geval van budgetbeheer moet de rekening dus altijd alleen op naam van de cliënt staan.

Vroegsignalering

De gemeente heeft een wettelijke taak om haar inwoners zo vroeg mogelijk te ondersteunen bij geldzorgen. Daarom krijgen we informatie over betalingsproblemen van bijvoorbeeld zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven. De gemeente heeft team vroegsignalering van Welzijnsorganisatie De Schoor gevraagd om inwoners met betalingsachterstanden hulp aan te bieden en te voorkomen dat mensen grote schulden krijgen. Soms komen ze daarvoor bij je langs. Maar het kan ook zijn dat je een telefoontje, een sms'je, mail of een kaartje krijgt.

De Schoor denkt graag met je mee over oplossingen. De hulpverlening is nooit hetzelfde, want iedere situatie is anders. De een heeft behoefte aan losse betaalafspraken met schuldeisers. De ander wil grip op de financiële situatie. Jij bepaalt zelf welke richting je kiest. De hulpverlening staat naast jou om mee te denken. De Schoor denkt ook mee als er problemen zijn op andere gebieden.

Als je een kaart of mail van ze hebt gehad, neem dan contact op. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 09.30 en 12.30 uur via 036 - 20 07 999 of vroegsignalering@deschoor.nl.

Verhuurders, of partijen waar de incassowerkzaamheden aan uitbesteed zijn, zijn wettelijk verplicht betalingsachterstanden van huurders te melden bij de gemeente. De gemeente kan dan in het kader van vroegsignalering contact opnemen met de huurders en voorkomen dat er schulden ontstaan. Lees er meer over op de pagina verplicht huurachterstand melden.

Project Eropaf: als huisuitzetting dreigt

Soms kunnen geldproblemen zo erg oplopen, dat je jouw huurwoning dreigt kwijt te raken. Het project Eropaf kan hulp bieden als de rechter huisuitzetting heeft goedgekeurd. De woningcorporatie meldt dit bij Eropaf. Medewerkers van het Leger des Heils, Kwintes en/of GGD Flevoland komen dan bij je langs.

De medewerkers gaan thuis met je in gesprek. Dit is gratis. Het team kijkt samen met jou wat de oorzaak van de problemen is en welke oplossingen er zijn om de huisuitzetting alsnog te voorkomen. Bijvoorbeeld door uitstel van betalingen te regelen. Je kunt je niet zelf aanmelden bij Eropaf. 

Contact met Verder

Stadhuisplein 1
1315 HR Almere

Postadres:
Postbus 10282
1301 AG Almere

(036) 539 59 50  
verdergroep.nl

almere@verdergroep.nl

Je kunt bellen met Verder op werkdagen: 

  • tussen 09.00 en 12.00 uur
  • tussen 13.00 en 17.00 uur
Illustratie Almere skyline
Jouw mening