Bezwaar en klachten

Niet eens met een besluit van Werk en Inkomen?

U kunt in bezwaar tegen een officieel besluit van Werk en Inkomen. U kunt dit online doen of schriftelijk. Doe het in ieder geval binnen 6 weken na het besluit.

Online

Online bezwaar indienen (met DigiD)

Bent u advocaat en dient u namens uw cliënt een bezwaar in? Gebruik dan dit e-formulier. U logt in met e-Herkenning:

Online bezwaar indienen als advocaat 

Schriftelijk

Stuur uw bezwaarschrift aan:

College van burgemeester en wethouders
T.a.v. Dienst Sociaal Domein 

Bezwaarschriften Werk en Inkomen
Postbus 200
1300 AE Almere

Heeft u een klacht?

Een klacht gaat over de manier waarop een bestuursorgaan of een medewerker van de gemeente Almere zich  tegenover u heeft gedragen. Een klacht gaat dus bijvoorbeeld over de manier waarop u te woord bent gestaan, over een brief die niet beantwoord is, of over een toezegging die volgens u niet is nagekomen.

Als u een klacht heeft, dan kunt u dit hier aangeven:

Ik heb een klacht

U kunt ook een brief sturen waarin u uw klacht beschrijft. Of u kunt met ons bellen via 14036.

De gemeente is niet meer verplicht uw klacht in behandeling te nemen wanneer u uw klacht niet indient binnen 1 jaar nadat de gedraging waarover u een klacht wilt indienen zich heeft voorgedaan.

If you can read this, you have to activate javascript for your browser. This extension was brought to you by TYPO3-Macher, die TYPO3-Agentur.
Veelgestelde vragen over bezwaar en klachten
Wat is bezwaar?

Indien u het niet eens bent met een officieel besluit van de gemeente Almere dan kunt u hiertegen een bezwaarschrift indienen.  De gemeente is dan verplicht om het officiële besluit zorgvuldig te heroverwegen. Het besluit wordt heroverwogen door een onafhankelijk persoon. Hij/zij is niet betrokken geweest bij het besluit waar u het niet mee eens bent.

De regels die gelden bij het indienen van een bezwaarschrift zijn grotendeels vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht.

Wat als ik meer tijd nodig heb dan zes weken?

U heeft zes weken de tijd na de beslissing om uw bezwaar in te dienen. 

Het kan voorkomen dat u meer tijd nodig heeft om uw bezwaarschrift te beargumenteren. Bijvoorbeeld  als u eerst advies wilt inwinnen. In dat geval moet u wel binnen zes weken een bezwaarschrift indienen, maar kunt u in uw bezwaarschrift vragen om een extra termijn om de redenen van uw bezwaar aan te vullen. U krijgt dan de gelegenheid om binnen een bepaalde termijn de redenen aan te geven. Doet u dit vervolgens niet, of niet op tijd, dan kan besloten worden dat uw bezwaarschrift niet verder behandeld zal worden.

Ik heb een klacht. Hoe dien ik een klacht in?

Een klacht gaat over de manier waarop een bestuursorgaan of een medewerker van de gemeente Almere zich  tegenover u heeft gedragen. Een klacht gaat dus bijvoorbeeld over de manier waarop u te woord bent gestaan, over een brief die niet beantwoord is, of over een toezegging die volgens u niet is nagekomen.

Als u een klacht heeft, dan kunt u gebruik maken van ons online klachtenformulier of een brief sturen waarin u uw klacht beschrijft. Ook kunt u telefonisch via 14036 een klacht indienen.

De gemeente is niet meer verplicht uw klacht in behandeling te nemen wanneer u uw klacht niet indient binnen 1 jaar nadat de gedraging waarover u een klacht wilt indienen zich heeft voorgedaan.

Zijn er kosten verbonden aan het indienen van een bezwaarschrift/klacht?

Aan het indienen van een bezwaarschrift of klacht zijn geen kosten verbonden.

De kosten van een juridisch adviseur of advocaat die door uzelf wordt ingeschakeld, moet u uiteraard wel zelf betalen.

Mogelijk kunt u  aanspraak maken op rechtsbijstand door de overheid. Dit betekent dat u niet alle kosten van de rechtshulp zelf hoeft te betalen. Kijk voor meer informatie op de site van de Raad voor Rechtsbijstand, http://www.rvr.org/

Wat gebeurt er met het besluit tijdens de bezwaarschriftenprocedure?

Als u een bezwaarschrift indient tegen een besluit waarmee u het niet eens bent, betekent dit niet dat het genomen besluit niet in werking treedt. Het genomen besluit kan gewoon doorlopen tijdens de bezwaarprocedure.

Kan ik opnieuw een aanvraag indienen als ik een bezwaarschrift heb ingediend?

Als het besluit is genomen dat u bijvoorbeeld geen uitkering (meer) krijgt dan mag u tijdens de bezwaarfase ook opnieuw een aanvraag indienen.

U hoeft de uitkomst van de bezwaarprocedure niet af te wachten. Als u niet kunt wachten op het besluit op uw bezwaarschrift of het besluit op uw nieuwe aanvraag kunt u bij de rechtbank ook om een voorlopige voorziening vragen.

Hoe wordt een bezwaarschrift behandeld?

Als u een bezwaarschrift indient, wordt er in principe telefonisch contact met u opgenomen. Ook ontvangt u een ontvangstbevestiging.

Een onafhankelijke, juridische medewerker maakt tijdens het eerste telefonische contact of later met u een afspraak voor een hoorzitting. U kunt uw bezwaarschrift toelichten en vragen stellen. De medewerker kan ook vragen aan u stellen en maakt een verslag van het horen. U bent niet verplicht om naar de hoorzitting te komen. Wij stellen het wel zeer op prijs als u van te voren ons mededeelt als u niet komt.

Na afloop van de hoorzitting worden alle stukken en standpunten door de onafhankelijke juridisch medewerker nogmaals goed bekeken en volgt er een besluit op uw bezwaarschrift.

Bent u het niet eens met het besluit op het bezwaar? U kunt hiertegen in beroep te gaan. Hoe u in beroep kunt gaan, wordt altijd vermeld onder het besluit op bezwaar.

Wat is een voorlopige voorziening?

Een voorlopige voorziening is in een spoedprocedure waarbij  aan de voorzieningenrechter van de rechtbank wordt gevraagd om een voorlopige voorziening te treffen.

Er gelden twee bijzondere eisen voor een verzoek om een voorlopige voorziening. De eerste is dat bij het verzoek moet worden aangetoond dat er een snelle (voorlopige) beslissing van de voorzieningenrechter noodzakelijk is).

Het tweede bijzondere vereiste is dat een verzoek om een voorlopige voorziening alleen kan worden ingediend als er uiterlijk tegelijkertijd met het indienen van een verzoekschrift ook een bezwaarschriftprocedure is gestart.

Voor een verzoek om een voorlopige voorziening bent u aan de rechtbank griffierecht verschuldigd.

Hoe wordt een klacht behandeld?

Wanneer u een klacht heeft ingediend wordt er in principe telefonisch contact met u opgenomen om te kijken wat er aan de hand is en om er iets aan te doen. Na eventueel telefonisch contact met u wordt de ontvangst van de klacht bevestigd. Als er tijdens het telefonisch contact al afspraken over de klachtafhandeling met u worden gemaakt worden deze mee worden genomen bij de bevestiging.

Vervolgens wordt de klacht behandeld en krijgt u een schriftelijk antwoord op uw klacht.

Bent u ontevreden over de afhandeling van uw klacht door de gemeente? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Ombudsman Metropool Amsterdam. Hoe u dat kunt doen wordt altijd vermeld in het antwoord op uw klacht.

Is de betaling van uw uitkering geblokkeerd?

De afdeling Werk en Inkomen heeft het recht om uw uitkering te blokkeren als: 

  • Na onderzoek, het vermoeden bestaat dat u geen recht meer heeft op een uitkering
  • Na onderzoek het vermoeden bestaat dat u recht heeft op een lagere uitkering
  • Na onderzoek blijkt dat de inlichtingenplicht niet is nagekomen.

Over het blokkeren van de uitbetaling van uw  bijstandsuitkering ontvangt u geen schriftelijk bericht.  

Bent u het niet eens met het blokkeren van de uitbetaling van uw bijstandsuitkering dan kunt u hiertegen in bezwaar. Zie daarvoor de mogelijkheden op deze pagina. Doe het binnen 6 weken nadat de uitbetaling van uw bijstandsuitkering is geblokkeerd.

Wettelijke grond

Artikel 79 van de Participatiewet.

Wat vindt u van onze website?