Gemeentelijke belastingen betalen

U kunt de gemeentelijke belastingen op verschillende manieren betalen:

Automatische incasso

U kunt de gemeente machtigen het te betalen bedrag van de gemeentelijke belastingen automatisch en gespreid van uw bankrekening af te laten schrijven. U geeft dan een automatische incasso af.

Het moment waarop u een machtiging voor automatische incasso afgeeft, bepaalt in hoeveel termijnen het bedrag wordt afgeschreven. Doet u dit binnen veertien dagen na dagtekening van de aanslag, dan worden aanslagen tussen 85 en 5.000 euro in acht termijnen van uw rekening afgeschreven. De acht termijnen worden geïnd vanaf maart tot en met oktober. Geeft u de machtiging voor automatische incasso later af, dan wordt het bedrag in minder termijnen van uw rekening afgeschreven. Aanslagen lager dan 85 euro en hoger dan 5.000 euro worden in twee termijnen van uw rekening afgeschreven. De termijnen staan vermeld op het aanslagbiljet.

Machtiging automatische incasso afgeven

Via 'machtiging automatische incasso afgeven' kunt u ook uw automatische incasso intrekken of uw rekeningnummer wijzigen. U ontvangt een schriftelijke bevestiging wanneer uw machtiging voor de automatische incasso is verwerkt.

Overmaken

Wilt u het bedrag van de gemeentelijke belastingen zelf overmaken, dan verzoeken wij u het bedrag van de aanslag voor de vervaldag(en), in de aangegeven termijn(en) te betalen. Als u de aanslag in één keer wilt betalen, moet u de betaling voldoen voordat de eerste termijn verstreken is. U kunt het bedrag overmaken op rekeningnummer NL40 BNGH 0285 0419 91, ten name van de gemeente Almere. Vermeld daarbij het aanslagnummer. Het aanslagnummer vindt u aan de voorzijde van de aanslag.

Contant of met PIN

U kunt de gemeentelijke belastingen ook contant of met PIN betalen. Dit doet u bij de balie van Burgerzaken in het stadhuis. U kunt hier elke werkdag tussen 9.00 en 17.00 uur terecht en op donderdagavond tot 20.00 uur. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken.

Maatregelen bij niet (volledig) betalen gemeentelijke belastingen

Als u een belastingaanslag niet of niet volledig vóór de betaaltermijn betaalt, neemt de gemeente maatregelen.

If you can read this, you have to activate javascript for your browser. This extension was brought to you by TYPO3-Macher, die TYPO3-Agentur.
Veelgestelde vragen gemeentelijke belasting betalen
Wat moet ik doen als ik de belastingaanslag niet in één of in twee keer kan betalen?

Als u de belastingaanslag niet in één of twee keer kunt betalen, kunt u een machtiging voor automatische incasso afgeven aan de gemeente. Aanslagen tussen 85 en 5.000 euro worden dan in termijnen van uw rekening afgeschreven. 

Als u binnen veertien dagen na dagtekening van de aanslag een machtiging voor automatische incasso afgeeft, betaalt u de aanslag in acht gelijke termijnen. De acht termijnen worden geïnd vanaf maart tot en oktober. Geeft u de machtiging voor automatische incasso later af, dan wordt het bedrag in minder termijnen van uw rekening afgeschreven.

Als ik de gemeente machtig voor automatische incasso, wanneer gaat dit dan in?

Als wij de machtiging voor de 11de van de maand binnen hebben, gaat de automatische incasso nog dezelfde maand in.

Wat gebeurt er als ik het bedrag van de automatische incasso niet kan betalen?

Als het bedrag dat afgeschreven dient te worden niet op uw rekening staat, wordt de automatische incasso gestorneerd. Het openstaande bedrag wordt verdeeld over de resterende maanden. Na twee keer storneren trekt de gemeente de automatische incasso in en dient u het openstaande bedrag in één keer over te maken.

Wat is de procedure voor de invordering van gemeentelijke belastingen?

U kunt meer lezen over de invordering van gemeentelijke belastingen in de leidraad invordering gemeentelijke belastingen (pdf).

In deze leidraad staat de procedure als gemeentelijke belastingen niet (tijdig) worden betaald en het beleid voor uitstel van betaling. Ook kunt u diverse normbedragen raadplegen die van belang zijn voor het berekenen van kwijtschelding en voor de beslagvrije voet.

Wat moet ik doen als ik de gemeentelijke belasting niet kan betalen?

Als u de gemeentelijke belasting niet kunt betalen, kunt u een betalingsregeling aanvragen. U betaalt de belasting dan in meerdere termijnen.

Het kan ook zijn dat u in aanmerking komt voor kwijtschelding. U hoeft dan geen belasting te betalen.

Wat moet ik doen als ik een aanmaning heb, maar deze niet in één keer kan betalen?

U moet een aanmaning binnen 14 dagen na dagtekening betalen. Als u dat niet doet, zetten we de dwanginvordering voort en brengen we extra kosten in rekening.

Als u niet binnen deze termijn kunt betalen, heeft u twee mogelijkheden: 

  • U geeft een machtiging voor automatische incasso af (als er nog incassotermijnen voor het aanslagbiljet van toepassing zijn), waardoor het bedrag wordt verdeeld over de resterende betaaltermijnen van het aanslagbiljet. Dit kan bij aanslagen tussen de 85 en 5.000 euro;
  • U vraagt een betalingsregeling aan.
Wat moet ik doen als ik een dwangbevel heb ontvangen?

Als u een dwangbevel heeft ontvangen van de afdeling Belastingen, dient u deze binnen twee dagen na ontvangst te betalen.

Waar kan ik mijn stukken kwijt voor de deurwaarder?

U kunt de stukken in de brievenbus van het stadhuis van de gemeente Almere doen.

Welke taak heeft de gemeente bij een ontruiming door een deurwaarder?

Op de dag van de ontruiming is de afdeling Reiniging van de gemeente aanwezig. Deze afdeling slaat de goederen op. U ontvangt hier een week voor de ontruiming een brief over.

Wat vindt u van onze website?