Servicepunt Z (Wmo)

Het Servicepunt Z helpt u graag bij het vinden van de juiste oplossingen om zo lang mogelijk zelfstandig en actief te blijven. Of het nu gaat om professionele ondersteuning of om hulp van bijvoorbeeld vrijwilligers of buren.

Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen, raden we u aan om de EigenKrachtWijzer in te vullen. Via vragenlijsten komt u terecht bij ideeën of oplossingen die u verder kunnen helpen. Soms met wat hulp van anderen, bijvoorbeeld van mensen om u heen.

Hoe werken wij?

U kunt terecht bij het Servicepunt Z als u problemen heeft om:

  • zelfstandig uw huishouden te doen;
  • uw woning te gebruiken (bijvoorbeeld omdat u bepaalde kamers niet meer goed kunt bereiken);
  • uzelf te verplaatsen in en om uw woning;
  • zelfstandig te reizen binnen Almere;
  • mee te doen in de samenleving.

Heeft u problemen, dan kunt u een gesprek aanvragen met een medewerker van het Servicepunt Z. Dat doet u via een meldingsformulier. Vul het meldingsformulier in als u:

  • nog niet bekend bent bij het Servicepunt Z;
  • al wel bekend bent bij het Servicepunt Z, maar er iets is gewijzigd in uw situatie.

Het werkt als volgt:

  1. Een afspraak maken
    Na ontvangst van het meldingsformulier neemt de gemeente contact met u op om een afspraak te maken voor een gesprek. Als u dat prettig vindt, kunt u een familielid, kennis of hulpverlener vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn.
  2. Oplossingen verkennen
    Tijdens het gesprek verkent u samen mogelijke oplossingen. Wij vragen eerst wat u zelf nog kunt of samen met familie, vrienden of buren. Daarna kijken we of er voorzieningen in de buurt zijn waarvan u gebruik kunt maken. Bijvoorbeeld vrijwilligers die u kunnen helpen. Of een uitleenpunt voor scootmobielen of andere hulpmiddelen. U krijgt tips over wat er allemaal mogelijk is. Heeft u daarnaast nog individuele hulp nodig, zoals hulp bij het huishouden? Dan vertelt de medewerker van de gemeente wat de mogelijkheden zijn. Hij of zij noteert de afspraken die u samen tijdens het gesprek maakt.
  3. Brief over gesprek
    U krijgt een brief met de afspraken thuisgestuurd. Heeft u individuele hulp nodig, zoals hulp in het huishouden, dan ontvangt u hiervoor een aanvraagformulier. Het ingevulde aanvraagformulier stuurt u op naar Servicepunt Z.

Soms is er voor een aanvraag nader onderzoek nodig. Bijvoorbeeld als er aanpassingen in uw huis nodig zijn. Ook kan er een medisch onderzoek nodig zijn.

Waarvoor kunt u nog meer bij ons terecht?

Wilt u een wijziging doorgeven voor de hulp bij het huishouden die u ontvangt? Wilt u een nieuw bankrekeningnummer doorgeven? Of wilt u een Wmo-voorziening stopzetten? Daar gebruikt u een apart formulier voor. U vindt de formulieren bovenaan deze pagina. U kunt bij het Servicepunt Z ook een gehandicaptenparkeerkaart of –parkeerplaats aanvragen.

Wmo-advies in de Welzorgwinkel

Elke dinsdagmiddag van 12.00 tot 16.00 uur is er een medewerker van Servicepunt Z aanwezig in de Welzorgwinkel. U vindt deze winkel aan de Hospitaalpromenade 2 (tegenover het Flevoziekenhuis, naast de roltrap richting het Donjon). U kunt bij de medewerker terecht met vragen over de Wmo. Bijvoorbeeld over zelfstandig uw huishouden doen, reizen binnen Almere of over het gebruik van hulpmiddelen. U kunt ook informatie krijgen over voorzieningen in de wijk, zoals uitleenpunten voor scootmobielen of rolstoelen.

Contact met Servicepunt Z

Een bezoek brengen aan Servicepunt Z is alleen mogelijk op afspraak.

Bezoekadres
Louis Armstrongweg 90

Postadres
Postbus 200, 1300 AE Almere

Telefoon
14 036 (maandag t/m vrijdag van 8.30 - 17.00 uur)

Op dinsdagmiddag van 12.00 tot 16.00 kunt u advies krijgen van het Servicepunt Z in de Welzorgwinkel aan de Hospitaal-promedade 2.