Direct naar paginainhoud

Gele en rode kaart

We controleren of jij jouw afvalcontainer op de juiste manier gebruikt en het afval gescheiden aanbiedt. Als je dat op de verkeerde manier doet, hangen we een kaart aan je container. Wij kunnen de container namelijk niet legen. Heb je een rode kaart aan je container gekregen? Maak dan een afspraak met onze afvalcoach voor een informatiegesprek. Bel hiervoor 14 036.

Er zijn 2 soorten kaarten: de gele en de rode kaart.

Gele kaart

De gele kaart hangen wij aan je container als er iets verkeerd is gegaan met het aanbieden van de container of het afval scheiden, maar wij de container wel kunnen legen. Bijvoorbeeld als de container niet op de opstelplaats staat. Of als het afval in de duocontainer niet goed gescheiden is. We hebben de container dan geleegd in het restafval-deel van de inzamelwagen.

Het kan gebeuren dat het aanbieden van de container goed is gegaan, maar dat er geen registratiesticker op zit. Ook dan hangen we een gele kaart aan de container.

Rode kaart

De rode kaart hangen we aan je container als we deze niet kunnen legen, omdat het afval niet goed gescheiden is. Nu er steeds minder duocontainers zijn, kan in de meeste inzamelwagens nog maar één soort afval. Om vervuiling van het afval te voorkomen, legen we containers met verkeerd gescheiden afval niet.

Rode kaart gekregen?

Bij een vervuilde container, hangen wij een kaart aan de container. De container legen wij op dat moment niet. Is dit bij jou het geval? Maak dan een afspraak met onze afvalcoach. Bel hiervoor met telefoonnummer 14 036. De afvalcoach geeft dan advies over het beter scheiden van afval en leegt de container bij deze afspraak.

Veelgestelde vragen over de gele en rode kaart

Ik heb een gele of rode kaart gekregen, omdat het tussenschot in mijn duocontainer is verplaatst, kapot is of omdat er geen tussenschot meer in zit. Wat moet ik nu doen?

Is het tussenschot in de duocontainer verplaatst, zet het dan terug op de juiste plek.

Zit er geen tussenschot in je duocontainer of is het kapot? Maak online een reparatie-afspraak of bel 14 036. Wij komen dan het tussenschot repareren of een nieuwe plaatsen.

Ik heb een rode kaart gekregen, maar er zat iets in mijn afvalbak dat niet van mij was.

Dat is heel vervelend. Wij kunnen wel zien dat het afval niet goed gescheiden is, maar niet wie het afval in de container heeft gedaan. We willen je vragen een afspraak te maken met een afvalcoach, door te bellen naar 14 036. Hij komt je container dan alsnog legen.

Er hangt een rode kaart aan mijn afvalbak, maar ik heb nooit eerst een gele kaart gekregen.

Dit kan kloppen. Toen er in de hele stad nog duocontainers waren, kregen duocontainers waarin het afval niet goed gescheiden was eerst een gele kaart en daarna een rode. Een gele kaart betekent: er is iets niet goed gegaan, maar we kunnen de container wel legen. We leegden de gehele duocontainer dan in het restafval-deel van de inzamelwagen.

Inmiddels zijn er steeds meer wijken met aparte containers voor gft- en restafval. In de inzamelwagens kan maar 1 soort afval. Dat willen we niet vervuilen met ander, niet goed gescheiden, afval. Daarom geven we direct een rode kaart. Een rode kaart betekent: we kunnen de container niet legen, maak een afspraak met de afvalcoach.

Ik heb een gele kaart gekregen omdat er geen registratiesticker op mijn container zat, maar ik kon hier niets aan doen.

De gele kaart is in dit geval bedoeld als verzoek om een registratiesticker (ook wel: adressticker) aan te vragen. Je hebt dus niets verkeerd gedaan. Je kunt een adressticker online aanvragen. Of bel de gemeente via 14 036.

Wie zijn de afvaladviseurs en wat doen ze?

De afvalcoaches zijn medewerkers van de gemeente. Zij geven advies over het scheiden van afval, maar je kunt ook jouw vragen stellen over tal van zaken die met afval te maken hebben. Neem hiervoor contact op via 14 036.

Illustratie Almere skyline
Jouw mening