Op 28 mei 2024 is het coalitieakkoord 2024-2026 gepresenteerd. De titel van het akkoord is 'Samen bouwen aan Almere'. De samenwerkende partijen zijn de PvdA, D66, SP, Partij voor de Dieren, GroenLinks, Leefbaar Almere en CDA.
Het coalitieakkoord 2024-2026 'Samen bouwen aan Almere' is op 28 mei 2024 door de samenwerkende partijen PvdA, D66, SP, Partij voor de Dieren, GroenLinks, Leefbaar Almere en CDA gepresenteerd.
Een grote groeiende stad verdient een stabiel stadsbestuur. Zeker als de schaarste groeit. Dat zien we op veel verschillende plekken. Schaarste in de portemonnee van het stadhuis, maar ook bij mensen thuis. Vooral kwetsbaren voelen dit. We voelen dit ook al jaren op de woningmarkt. Jongeren en ook ouderen wachten veel te lang op een betaalbare woning. Mens, dier en milieu merken dat de buitenruimte schaars is.
Iedereen begrijpt dat het niet populair is om nu te moeten kiezen. Toch doen we dat. Een oud gezegde luidt: ‘De stand van de wind kan je niet bepalen, wel de stand van de zeilen’. Wij durven het aan om overstag te gaan. We kiezen voor het beschermen van de meest kwetsbaren in onze stad, we beschermen natuur en milieu, we versnellen de woningbouw en brengen de inkomsten en uitgaven van de gemeentelijke portemonnee in evenwicht. Deze coalitie neemt besluiten en komt met oplossingen.
We zijn ons ervan bewust dat stevige besluiten de samenleving raken. Om die reden kijken we eerst naar onszelf: Waar kunnen we onze eigen uitgaven versoberen? Dat is echt nodig. Het is tegelijkertijd ook nodig om de inkomsten te vergroten. We moeten blijven bouwen aan de stad van morgen en willen cruciale voorzieningen en diensten in stand houden.
Evenwicht en balans zijn dan van belang. We zoeken het evenwicht in het nemen van noodzakelijke maatregelen op de korte termijn en maatregelen met effect op de langere termijn. Dat betekent in de praktijk een noodzakelijke combinatie van minder uitgeven en meer inkomsten genereren. Altijd met aandacht voor de gevolgen in stad en bij mensen thuis. Met als doel een gezonde toekomst te bieden aan inwoners, ondernemers, het milieu, de natuur en de dieren.
In dit akkoord bepalen we de koers. We spreken daarbij de verwachting uit dat op de grote dossiers, college en raad samen optrekken met de partners in de stad.
Almere is een groeiende stad en Almere is een stad in verandering. Veel in Almere gaat goed. Inwoners zijn trots op hun stad en dragen zelf bij aan een prettige leefomgeving. Er is veel ruimte en groen. De economie groeit en het aantal banen neemt toe. De komende jaren verandert de stad, het wordt drukker, meer divers en er is sprake van sterke vergrijzing. Dit brengt kansen en uitdagingen met zich mee. Ook als het gaat om het sociale welzijn van de stad. We willen blijven werken aan een sociaal duurzame groei van Almere. En zien daarvoor de inzet op drie grote opgaven als randvoorwaardelijk.
We verbeteren de kwaliteit van de jeugdzorg en vergroten de financiële beheersbaarheid. Daarbij geldt dat de meest kwetsbaren altijd op onze hulp moeten kunnen rekenen.
We zetten samen met woningcorporaties en marktpartijen in op versnelling van de woningbouw. De komende twee jaar ligt de absolute focus op het opleveren van passende, betaalbare woningen. Bij nieuwe projecten verhogen we het percentage sociale huur naar 40%. We versnellen ook de gemeentelijke besluitvorming als het gaat over bouwen op de locaties van Het Kasteel, Hortus, het Odeonpark, Overgooi en Oosterwold.
We zetten in op een structureel evenwichtige begroting. Naast het doorvoeren van bezuinigingen, is het vergroten van de inkomsten onontkoombaar. We werken hierbij aan een goede balans. Iedereen zal naar redelijkheid en draag kracht een bijdrage moeten kunnen leveren.
We zetten voort wat reeds in gang is gezet. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, het ondersteunen van mensen in armoede en het voorkomen van energiearmoede, positieve gezondheid, de voorzieningen in de stad en werkgelegenheid. Ook onze inzet ten aanzien van dierenwelzijn, klimaat en milieu continueren we. We zetten extra in op het versterken van onze sociale voorzieningen, de energietransitie, betaalbaar wonen en diversiteit en inclusie.
Omdat de omstandigheden zijn veranderd, stellen we het eerder ingezette beleid op een aantal punten bij. Een overzicht hiervan leest u na de drie grote opgaven. De thema’s uit het coalitieakkoord 2022-2024, voor zover nog steeds relevant, onderschrijven we en deze zijn daarom aan dit akkoord toegevoegd.
Jeugdzorg in Almere dient kwalitatief goed en toegankelijk te zijn. Jeugdzorg dient ook betaalbaar te zijn. Deze twee zaken brengen we met elkaar in balans. Het vergroten van de financiële beheersbaarheid is daarvoor noodzakelijk. Er is een bezuinigingsopgave van € 17 miljoen. We maken keuzes om de kwaliteit en toegankelijkheid te kunnen blijven garanderen. De Almeerse Aanpak biedt hiervoor het vertrekpunt. Dat beschrijft een uitgewerkt waardenmodel dat ons in staat stelt keuzes te maken waardoor de jeugdzorg beter en duurzaam betaalbaar wordt. Voor de verdere uitvoering ervan formuleren we de volgende koers:
Verbeter de kwaliteit van de jeugdzorg en vergroot de financiële beheersbaarheid.
We geven een aantal uitgangspunten mee voor de verdere uitwerking van deze koers.
Bij de Programmabegroting 2025 wordt inzicht gegeven in de verdere voortgang en vindt besluitvorming over de voorgestelde bezuinigingen plaats.
We willen dat iedereen in Almere een passende en betaalbare woning kan vinden: jong, oud, rijk en mensen die minder te besteden hebben, alleenstaanden en gezinnen, studenten, starters en doorstromers. Op dit moment is dat niet het geval. De urgentie is hoog. Het is daarom van groot belang aanvullende afspraken te maken en vooral ook actie te ondernemen. Het Aanvalsplan Woningbouw geeft daarvoor een goede richting. Het Aanvalsplan biedt aanknopingspunten om het aanbod van sociale huurwoningen in Almere op korte termijn uit te breiden. De komende periode zal er echter meer nodig zijn om in te zetten op een versnelling van de woningbouw. Voor de verdere uitvoering ervan formuleren we de volgende koers:
Zet samen met woningcorporaties en marktpartijen in op versnelling van de woningbouw waarbij voor de komende twee jaar de absolute focus ligt op het opleveren van passende, betaalbare woningen.
We geven een aantal uitgangspunten mee voor de verdere uitwerking van deze koers.
Ook voor wat betreft het versnellen van de woning bouw en het aanwijzen van ontwikkellocaties geldt het motto ‘durf te kiezen’. We kiezen locaties die verder ontwikkeld worden én bepalen de richting waarin ontwikkeld gaat worden. Bij deze ontwikkeling wordt een balans gezocht tussen het karakter van het gebied/ontwikkelprincipes en het realiseren van passende woningen voor verschillende groepen. De gebieden worden afhankelijk van de snelheid van realisatie opgepakt en de ontwikkelplannen leggen we voor aan de raad. Het betreft de volgende gebieden met daarbij de volgende specifieke randvoorwaarden voor het ontwikkelen:
Verder maken we Oosterwold Fase 1 af zoals bedoeld, met zelfbouw als uitgangspunt waarbij ook ruimte komt voor zelfbouw sociale koop en bij voorkeur ook zelfbouw sociale huur. Allen in combinatie met individuele of collectieve stadslandbouw.
Deze bestuursperiode wordt Pampushout niet ontwikkeld.
Een gezonde financiële positie is randvoorwaardelijk voor het realiseren van onze beleidsdoelstellingen. Op dit moment staat de gemeente er financieel gezien niet goed voor. Het is dus noodzakelijk om de begroting structureel in evenwicht te brengen. Dat is geen gemakkelijke opgave en het vraagt ook iets van onszelf als raad, bestuur en organisatie. Dat betekent dat we eerst kijken naar de eigen organisatie en de manier waarop we werken. We willen een gezonde financiële positie realiseren door zowel de kosten te verlagen als de inkomsten te verhogen. In dit akkoord geven we de richting aan waar we dit wel en ook niet willen doen.
Onze inhoudelijke visie op de toekomst van de stad geldt als vertrekpunt voor het realiseren van een structureel evenwichtige begroting. We zoeken nadrukkelijk naar een balans tussen bezuinigen en inkomsten verhogen. We doen dit op een manier waarbij kwetsbare groepen en de kwaliteit van de voorzieningen in de stad het minst geraakt worden. Voor de verdere uitvoering ervan formuleren we de volgende koers:
We zetten in op een structureel evenwichtige begroting, waarbij inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht zijn. We betrekken daarbij ook de eigen bedrijfsvoering, mogelijkheden om de inkomsten te vergroten (door bijvoorbeeld versnelling van woningbouw) en vinden een goede balans tussen bezuinigingen en lastenverzwaring.
De aanpak ‘structureel evenwichtige Programmabegroting 2025’ en het reeds in gang gezette proces om € 22,5 miljoen aan bezuinigingen in beeld te brengen, geldt voor ons als vertrekpunt. We formuleren daarnaast nog een aantal uitgangspunten om te komen tot een gezonde financiële positie en zullen ons daarbij tot het uiterste inspannen om preventief toezicht en een artikel 12 te voorkomen.
De financiële buffer bedraagt aan het eind van deze raadsperiode minimaal € 45 miljoen (een weerstandsratio van ongeveer 1,5%). Het onderzoek naar de omvang van de buffer wachten we daarbij af.
Bij de Programmabegroting 2025 worden de voorgestelde bezuinigingen en de maatregelen om de inkomsten te verhogen ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.
Met de afspraken uit het coalitieakkoord 2022-2026 in ogenschouw genomen, geven we hieronder per programmaonderdeel aan in hoeverre het eerder ingezette beleid wordt bijgesteld.
We blijven onverminderd inzetten op het bestrijden van ondermijning. Preventie van het rekruteren van jonge kinderen vraagt daarbij een specifieke focus. Om een impuls te geven aan het instrument Bibob, dat een belangrijke preventieve functie vervult, zetten we in de komende twee jaar jaarlijks € 500.000 in en evalueren daarna de inzet. Naast de aanpak van drugshandel geven we de komende periode meer prioriteit aan het aanpakken van milieucriminaliteit en mensenhandel.
Als ‘safe streets city’ zetten we in op een stevige aanpak tegen straatintimidatie. We stellen hiervoor extra structurele middelen beschikbaar van € 50.000 per jaar.
We gaan de samenwerking tussen inwoners, vrijwilligers, buurten en gemeente versterken door wijk- en buurtgericht te werken. Dit vergt zichtbare aanwezigheid en samenwerking tussen diverse wijkfunctionarissen, die nu werken vanuit een specifiek aandachtgebied. Er wordt voor 1 januari 2025 in minstens één van de 9 (aan wijkteams gerelateerde) gebieden gestart met buurtconciërges. Hierbij verkennen we wat de mogelijkheden zijn van het invoeren van het instrument van een burgerberaad op lokaal niveau. Waar mogelijk betrekken we de geleerde lessen van het burgerberaad bij de Omgevingsvisie.
We blijven werken met wijkbudgetten. Waar mogelijk breiden we dit uit met Het Right to Challenge (RtC); ‘het Recht om Uit te dagen’. Vanuit het idee dat een groep (georganiseerde) bewoners taken van de gemeente kan overnemen als zij denken dat het anders, beter, slimmer en/of goedkoper kan.
Voor een goede uitvoering van het participatiebeleid, maken we binnen de organisatie 2 FTE vrij. Bijzondere aandacht is er dan voor het informeren en betrekken van (digitaal) laaggeletterden en anderstaligen.
Naar voorbeeld van de gemeente Arnhem, vergoeden we de komende periode de achternaamwijzigingskosten voor mensen die hun naam willen veranderen.
We onderzoeken of bij personele inhuur minimaal het minimumloon voor ambtenaren wordt toegepast. En verkennen de mogelijkheden en de effecten van het vast in dienst nemen van de beroepsgroepen die tegen het minimumloon worden ingehuurd.
Almere wil zorgvuldig met de gegevens van haar burgers omgaan. Hiervoor wordt binnen de gehele organisatie voldaan aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Er komt bijzondere aandacht voor de juiste digitale verwerking en beveiliging van deze gegevens. Tevens rapporteert de gemeente hier jaarlijks over in een digitaal jaarverslag, en is daarbij transparant over de gebruikte oplossingen, toeleveranciers en het gebruik van algoritmen. We passen een mensenrechtentoets toe op alle algoritmes die we als gemeente gebruiken en we handelen naar de uitkomst van deze toets. Onze websites zijn gebruiksvriendelijkheid en breed toegankelijkheid, ook voor mensen die slechtziend of blind zijn. Essentiële webpagina’s zijn in meerdere talen beschikbaar.
Om onnodige administratieve druk op de organisatie te vermijden wordt halverwege een raadsperiode bepaald welke periodieke rapportages nodig zijn.
Om onze ambities in het Actieprogramma Almere Divers en Inclusief 2023-2026 (anti-discriminatie, inclusie en regenboog agenda) kracht bij te zetten, willen we de huidige uitvoeringsagenda’s verstevigen en versnellen. We maken hiervoor 1 FTE structureel vrij. Daarnaast stellen we ook incidentele middelen beschikbaar voor de komende twee jaar (€ 2 miljoen). We denken hierbij aan publieke campagnes tegen discriminatie, de inzet van stagemakelaars om jongeren die moeilijk aan een stage komen te ondersteunen en het versterken van netwerken in onze stad.
In al ons beleid geven we aandacht aan gendersensitiviteit. Een gender sensitieve aanpak zet in op het herkennen, erkennen, aanpakken en wegnemen van oorzaken van het ontstaan en voortbestaan van ongelijkheid die samenhangen met gender. Daarom zetten we Gender Based Analysis (GBA) in om ons beleid te toetsen.
De gemeentelijke organisatie vervult een voorbeeld rol binnen het diversiteitspact. Een actief wervingsbeleid waarbij diversiteit de norm is in alle functielagen, draagt hieraan bij.
De stad dient toegankelijk te zijn voor iedereen. We willen dan ook meer ambitie tonen in het toegankelijk maken van de openbare ruimte en gemeentelijke gebouwen en vormen hiervoor een reserve van € 3 miljoen. De middelen zetten we o.a. in voor projecten als voldoende en inclusieve openbare toiletten, het nivelleren van stoepen en het toegankelijk maken van stranden voor mensen in een rolstoel. Daarnaast gaan we ‘vijandige architectuur’ tegen en geldt toegankelijkheid als randvoorwaarde in de plannen voor groot onderhoud en stadsvernieuwing. De gemeentelijke website moet toegankelijk zijn voor laaggeletterden, anderstaligen en slechtzienden.
De middelen die Almere van het Rijk krijgt vanuit de regiodeal onderwijs en arbeidsmarkt bieden onze stad prachtige kansen voor een combinatie van groei in duurzame kwaliteitsbanen en technische opleidingen. Om deze kansen te verzilveren tonen we durf en daadkracht in het verder bouwen aan de (kennis)economie in Almere. Juist voor sectoren die passen bij onze ambities beschreven in de economische visie.
We durven daar gezamenlijk voor te gaan staan om te komen tot nieuwe opleidingen op álle niveaus (MBO, HBO, universitair). We werken aan passende en creatieve ruimte voor innoverende bedrijven die direct dan wel indirect bijdragen aan de voor Almere zo relevante banengroei, milieu, natuur en energie.
We onderzoeken de mogelijkheden van een Bedrijven Investeringszone (BIZ). We doen dit naar voorbeeld van de gemeente Groningen, op een manier waarop zowel commerciële bedrijven als maatschappelijke instellingen samen met de gemeente werken aan de leefbaarheid van de stad.
We willen geen ‘verdozing’ van het landschap en staan dus ook geen extra distributiecentra toe.
We besteden meer aandacht aan arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten. Dat geldt ook voor de kwaliteit van het werk voor de werknemers. We zien hier vervolgens ook op toe. Ook de sterke groei van het aantal expats dat in Almere woont maar werkt in een andere stad met de bijbehorende effecten voor de woningvoorraad en de sociale cohesie heeft onze speciale aandacht.
Onderwijs dient bereikbaar te zijn en te blijven voor iedere leerling. Ons uitgangspunt daarbij is dat kinderen zo veel mogelijk lopend of op de fiets naar school kunnen komen. Dit willen we stimuleren. We besteden aandacht aan de verkeersveiligheid voor fietsende en wandelende kinderen, met name rondom scholen en sportverenigingen. Knelpunten die er zijn, nemen we mee in het Mobiliteitsplan en in de plannen voor grootschalig onderhoud van de wijken. Er zullen altijd leerlingen blijven die afhankelijk zijn van leerlingenvervoer. We onderzoeken de mogelijkheid of het leerlingenvervoer (naar voorbeeld van de regio Gooi en Vechtstreek) kan worden inbesteed. Bij dit onderzoek kijken we ook naar het vervoer in het kader van de WMO.
We beschrijven specifiek in ouderenbeleid wat er nodig is om onze ouderen zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen laten leven en welke voorzieningen nodig zijn om hen te ondersteunen bij toenemende afhankelijkheid.
Het overgewichtcijfer in Almere ligt ruim boven het landelijk gemiddelde. Het aanbod fastfood is in onze stad de afgelopen tien jaar verdubbeld. We willen in de stadscentra, op scholen en in sportkantines het fastfood aanbod ontmoedigen. Daarnaast willen we de (andere) keuzemogelijkheden voor de bezoekers van onze centra vergroten.
Door de hoge energielasten neemt de energiearmoede toe en de bereidheid van mensen om mee te werken aan de energietransitie af. Naast de maatregelen van het Rijk, blijven we dit ook als gemeente (preventief) aanpakken. Het budget voor de aanpak voorkomen en bestrijden energiearmoede herstellen we door € 250.000 structureel toe te voegen. Daarnaast behouden we de incidentele middelen van € 500.000 jaarlijks tot en met 2026.
Per 1 januari 2025 wordt de stadspas ingevoerd, naar het voorbeeld van de regeling in Groningen. Hierbij wordt het lokale bedrijfsleven actief betrokken. We hanteren het principe “krijgen waar je recht op hebt.” Mensen die in armoede leven, ontvangen automatisch de individuele inkomenstoeslag. Dit is cruciaal om onze kwetsbare inwoners te ondersteunen, omdat het administratieve lasten vermindert, financiële zekerheid biedt en hun welzijn aanzienlijk verbetert.
In het bestrijden van armoede is een belangrijke rol voor Almeerse noodhulporganisaties weggelegd. Deze organisaties staan kwetsbare inwoners bij en voorzien hen van voedsel en ondersteuning. De komende twee jaar stellen we jaarlijks € 200.000 beschikbaar voor de noodhulporganisaties.
Mantelzorgers zijn een cruciale schakel in onze stad, aangezien zij onmisbare zorg en ondersteuning bieden aan hulpbehoevenden. Omdat we vaak op hen rekenen, verhogen we het budget voor mantelzorgondersteuning naar € 150.000. Dit stelt ons in staat om hun inspanningen beter te waarderen en te ondersteunen.
Vooruitlopend op de invoering van de Wet Inburgering blijven we invulling geven aan het plan ‘Van Vluchteling naar Almeerder’. We willen onze inzet hierop continueren en tegelijkertijd onderzoeken of er meer instroomplekken gerealiseerd kunnen worden. De komende vier jaar willen we daarom het reeds beschikbare budget verhogen met € 100.000. De verantwoordelijkheid die Almere heeft genomen voor de opvang van vluchtelingen blijft uitgangspunt voor het beleid naar de toekomst. Het Utrechtse ‘Plan Einstein’ volgen we met interesse om te bekijken of dit in Almere navolging kan krijgen.
Gemeenten hebben specifieke wettelijke verplichtingen als het gaat om de opvang van dieren die op straat zwerven. Daarin willen wij ook onze verantwoordelijkheid nemen. De voorzieningen in het Almeerse dierenasiel zijn onvoldoende en behoeven onmiddellijke verbetering. We gaan op zoek naar een structurele oplossing met de bijbehorende financiering.
Almere is een OV- fiets- en wandelvriendelijke stad. Daar leggen we het accent op. In de nieuwe concessie blijft het OV-aanbod minstens op het huidige niveau. We onderzoeken welke groepen het OV nu vanuit kostenover wegingen mijden en verkennen wat de mogelijk heden zijn om deze groepen gratis of goedkoper te laten reizen. We zetten ons ervoor in dat Almere ook ’s nachts bereikbaar is door bijvoor beeld de proef met de nachttrein voort te zetten.
De nieuwe Parkeervisie wordt voor 1 januari 2025 vastgesteld. We gaan in gesprek met het Flevoziekenhuis over de parkeerfaciliteiten rond het ziekenhuis voor personeel, patiënten en bezoekers.
Via het Fonds Verstedelijking Almere worden projecten gerealiseerd die het verschil maken voor de gezonde groei van de stad. We staan daarbij aan de vooravond van een nieuw meerjarenprogramma dat samen met het Rijk en de provincie Flevoland wordt bepaald. De hoofdlijnen voor dit programma zijn reeds geschetst. Die hoofdlijnen verdienen nadere uitwerking waarbij we in ieder geval een aanscherping verwachten ten aanzien van de volgende onderwerpen: netcongestie, het ecoduct Waterlandseweg, de reservering cofinanciering vervolg regiodeal en het circulair ambachts centrum. Daarnaast dienen de middelen voor de cultuurimpuls op een goede manier bij te dragen aan Almere. De raad dient vooraf te worden geraadpleegd over het uiteindelijk mede door de raad vast te stellen programma.
Om de eerste klimaatneutrale stad van Nederland te worden en vanwege de wereldwijde klimaatcrisis en de netcongestie voeren we geen bezuinigingen door op de gelden voor milieu en klimaat, energie(armoede) en de omgevingsdienst. Indien het Rijk met aanvullende middelen komt, zullen we deze bedragen niet in mindering brengen op onze eigen budgetten.
Met het Rijksconvenant ‘Schone Lucht Akkoord’ werken we samen met het Rijk verder aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in Almere en de regio. De grootste bronnen van luchtvervuiling zijn houtstook en verkeer. Bij nieuwbouwwijken staan we bij de start van de bouw de aanbouw van houtkachels niet toe. Ook voeren we milieuzones in voor de stadscentra.
We willen een versnelling van de energietransitie en daar inwoners, energiecoöperaties en ondernemers beter bij betrekken. Dat doen we enerzijds via individuele projecten. Dan gaat het bijvoorbeeld over het opzetten van een project om te komen tot de eerste buurtbatterij en het vastleggen van de energiedoelen in bestemmingsplannen. Anderzijds werken we toe naar de oprichting van ‘Almeerse Duurzame Energie’ om duurzame, veilige en betrouwbare warmte en energie te leveren. Om hier slagen in te kunnen maken, maken we structureel € 300.000 vrij en incidenteel € 50.000.
Er is de intentie, vanwege het behoud van Vis à Vis voor de stad, om de omgeving zo in te vullen dat er interactie met het gezelschap kan ontstaan. We denken dan aan het realiseren van voorzieningen rondom Vis à Vis die niet onderhevig zijn aan geluidshinder en waarbij Vis à Vis en deze voor zieningen elkaar kunnen versterken door stageplaatsen en/of vrijwilligerswerk. De komende periode onderzoeken we de manier waarop dit mogelijk is.
Verenigingen vervullen een belangrijke rol in het verbeteren van de sociale cohesie, welzijn en het tegengaan van eenzaamheid. We willen een visie op verenigingen om Almere verenigingsvriendelijk te maken en hen te ondersteunen waar nodig.
De aanpak van de hiervoor genoemde beleidsthema’s heeft de volgende financiële consequenties:
(bedragen x € 1 miljoen)
Structureel nieuw beleid nieuwe coalitie | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Inzet bestrijding straatintimidatie | -0,05 | -0,05 | -0,05 | -0,05 | |
Vergoeding kosten achternaamwijziging | -0,02 | -0,02 | -0,02 | -0,02 | |
Voor iedereen toegankelijk onderwijsaanbod (leerlingenvervoer) | -0,02 | -0,02 | -0,02 | -0,02 | |
Mantelzorg | -0,10 | -0,10 | -0,10 | -0,10 | |
Herstel energie-armoedebudget | -0,25 | -0,25 | -0,25 | -0,25 | |
Invoering stadspas | -0,20 | -0,20 | -0,20 | -0,20 | |
Maatregelen vanuit nieuw kader activeren armoedebeleid (IIT) | -0,50 | -0,50 | -0,50 | -0,50 | |
Van vluchteling naar Almeerder | -0,10 | -0,10 | -0,10 | -0,10 | |
Almeerse Duurzame Energie | -0,30 | -0,30 | -0,30 | -0,30 | |
Dierenasiel | pm | pm | pm | pm | |
Inzet op diversiteit en inclusie (1 fte) | -0,10 | -0,10 | -0,10 | -0,10 | |
totaal structureel beleid | -1,64 | -1,64 | -1,64 | -1,64 | |
Tijdelijk beleid nieuwe coalitie | |||||
Diversiteit en inclusie | -1 | -1 | |||
Ondersteunen Almeerse noodhulporganisaties | -0,20 | -0,20 | |||
Bibob | -0,50 | -0,50 | |||
Almeerse Duurzame Energie | -0,05 | -0,05 | |||
Reserve toegankelijke openbare ruimte | -3,00 | ||||
totaal tijdelijk beleid | -4,75 | -1,75 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal | -6,39 | -3,39 | -1,64 | -1,64 |
De coalitie kiest voor de volgende maatregelen om de inkomsten te vergroten:
(bedragen x € 1 miljoen)
Onderwerpen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
40% verhoging toeristenbelasting (tarief wordt 7% per overnachting) | 0,48 | 0,48 | 0,48 | 0,48 | |
Inzet 1/3 deel van de meeropbrengst voor recreatie en toerisme | -0,16 | -0,16 | -0,16 | -0,16 | |
7,5% verhoging onroerende zaakbelastingen | 4,59 | 4,69 | 4,76 | 4,82 | |
Overheveling OZB van huurders naar eigenaren bedrijfspanden | 0,10 | 0,20 | 0,30 | 0,40 | |
Kostendekkende afvalstoffenheffing | 0,60 | 0,60 | 0,60 | 0,60 | |
Kostendekkende rioolheffing | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Kostendekkende leges Wabo | 0,69 | 0,69 | 0,69 | 0,69 | |
17,5% hogere parkeertarieven | 2,98 | 2,98 | 2,98 | 2,98 | |
Onderhoud parkeergarages | -0,50 | -0,50 | -0,50 | -0,50 | |
Verhoging dagtarief Almere Centrum Buiten naar € 3,00 | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 | |
Totale lastenverhoging | 0,00 | 9,08 | 9,28 | 9,45 | 9,61 |
Bij de overheveling van de onroerende zaakbelasting van huurders van bedrijfspanden naar de eigenaren van bedrijfspanden (‘niet- woningen’) kiezen we voor een geleidelijke invoering. Dit sluit aan bij de uitspraak van het Gerechtshof in Den Haag. Bij elke stap toetsen we, op basis van de dan geldende jurisprudentie, of een nieuwe stap juridisch toegestaan is. Verder zullen we onderzoeken hoe we zorginstellingen kunnen ontzien.
We kiezen ervoor om de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de waboleges kostendekkend te maken. De rioolheffing is al kostendekkend. Voor de afvalstoffenheffing en waboleges worden de tarieven verhoogd.
(bedragen x € 1 miljoen)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Totale tekort na Q1 en Koersnotitie | -50,10 | -38,20 | -48,60 | -29,10 | -34,20 |
Nieuw beleid | 0,00 | -6,39 | -3,39 | -1,64 | -1,64 |
Bezuiniging jeugdzorg | 3,50 | 4,50 | 13,50 | 17,00 | 17,00 |
Belastingmaatregelen | 0,00 | 9,08 | 9,28 | 9,45 | 9,61 |
Totaal | -46,60 | -31,02 | -29,22 | -4,30 | -9,24 |
Het college heeft in de raadsbrief van 26 maart 2024 aangegeven dat er bezuinigingen nodig zijn tot een bedrag van € 17,5 miljoen in 2028, om het perspectief sluitend te maken.
De lokale lasten (OZB-eigenaren woningen, Rioolheffing, Afvalstoffenheffing) ontwikkelen zich als volgt. Bij de afvalstoffenheffing gaan we uit van het tarief van een meer persoonshuishouden.
Onderstaande portefeuilleverdeling is in het coalitieakkoord verschenen. Bekijk de actuele verdeling op de pagina Portefeuilleverdeling en nevenfuncties.
Teksten uit het coalitieakkoord 2022-2026
Zie nieuwe akkoord.
Almere is een groen/blauwe en verkeersveilige stad en dat unieke kenmerk willen we actief zowel voor de bestaande als de uitbreidingsgebieden in stand houden. Daarbij hoort een goed en veilig onderhouden openbare ruimte, dat wil zeggen technisch op orde, zonder onnodige fysieke belemmeringen. Daar hoort ook bij: het klimaatadaptief maken van wijken, de negatieve gevolgen van bodemdaling beperken en rekening houden met dier- en plantsoorten. De uitgangspunten hiervoor zijn vastgelegd in de visies openbare ruimte en ecologie. Er zijn achterstanden ontstaan en vanwege de groei van de stad is er meer geld nodig om de basis op orde te brengen. Deze periode staan we voor de opgave om hier keuzes in te maken. Ook streven we ernaar om de komende jaren de ambities op het gebied van klimaatadaptatie te realiseren. Daarnaast willen we de biodiversiteit versterken en het meer en langer behouden van bomen als uitgangspunt nemen. Mensen met natuur in hun directe omgeving voelen zich gelukkiger, zijn minder vaak ziek en hebben meer binding met hun buurt.
Daarbij spreken we het volgende af:
Almeerders moeten zich veilig voelen in hun huis, buurt of de stad. Honderd procent veiligheid valt niet te garanderen, wel dat we dagelijks hard werken, samen met onder meer politie, het OM, de Nederlandse Arbeidsinspectie, de Omgevingsdienst, inwoners en partners in de stad, om Almere veiliger te krijgen. Dat betekent dat ook in de komende jaren grootstedelijke vraagstukken op het gebied van veiligheid onverminderd aandacht houden. Het gaat bijvoorbeeld om de aanpak van woninginbraken, straatroven en overvallen, het veiligheidsgevoel van de inwoners, maar ook zaken in de samenhang tussen zorg en veiligheid zoals huiselijk geweld en dierenmishandeling, personen met verward gedrag, jeugdcriminaliteit en (woon)overlast. Tegelijkertijd zijn er nieuwe vraagstukken als cybercriminaliteit en ondermijning.
Daarbij spreken we het volgende af:
1) Bij een eventuele raadsuitspraak behoudt de ChristenUnie zich het recht voor om tegen uitbreiding van het aantal coffeeshop te stemmen.
We willen verder bouwen aan het vertrouwen van de Almeerders in de gemeente. Het bestuur en de gemeente hebben daarin een voorbeeld- en inspiratiefunctie. De (digitale) dienstverlening aan Almeerders staat centraal en de basis moet op orde zijn. Ook willen we werken aan dat vertrouwen door ruimte te geven aan ideeën en voorstellen van de raad en uit de stad. Dat betekent denken in mogelijkheden maar ook consistent zijn en uitleggen wanneer iets niet kan, de samenwerking zoeken, transparant zijn over de werkwijze en communiceren op een heldere en begrijpelijke manier. Daarnaast is het nodig om te investeren in onze organisatie, ook vanwege hoge werkdruk, ziekteverzuim en personeelstekort onder onze mensen. We zijn ambitieus, waarbij ambities goed worden uitgefaseerd over de komende vier jaar, maar ook realistisch. Het komt er nu vooral op aan dat mensen in de stad er wat van gaan merken door vooral in te zetten op de uitvoering van beleid en strategie.
Daarbij spreken we het volgende af:
Almere is de tweede stad binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en regio Midden- Nederland. We zoeken nadrukkelijk de samenwerking met het Rijk, provincie, omliggende gemeenten en partners in de regio. Verschillende vraagstukken houden niet op bij de gemeentegrens maar vragen om een gezamenlijke aanpak. Samenwerking is echter geen doel op zich maar een middel om Almeerse vraagstukken die grens overschrijdend zijn aan te pakken. Het versterken van de democratische controle is daarbij een opgave.
Daarbij spreken we het volgende af:
Almere is van ons allemaal. Alle Almeerders moeten in al hun eigenheid zichzelf kunnen zijn, ongeacht sekse, seksuele geaardheid, genderidentiteit, huidskleur, (etnische) afkomst, religie, levensovertuiging, politieke voorkeur, leeftijd of beperking. Almere is in vele opzichten een diverse stad met een verscheidenheid van talenten, achtergronden, ervaringen en zienswijzen. Juist die optelsom van eigenheid en veelzijdigheid maakt onze stad. Daar zijn we trots op. Naast een diverse stad willen we dat Almere ook een inclusieve stad is waar iedereen volwaardig en gelijkwaardig kan participeren ongeacht eventuele beperkingen.
Daarbij spreken we het volgende af:
Het aantal banen is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent dat een deel van het tekort aan banen is ingelopen. Maar het werk is nog niet klaar. We willen meer Almeerders de kans bieden in hun eigen gemeente te werken. Almere heeft volop bedrijven die kansen bieden voor groei van banen. De komende jaren intensiveren we de ingeslagen weg en zetten daarbij volop in op het Almeerse economische profiel. Naast de inzet op startups, ICT-tech, energietransitie, circulaire economie en digitalisering zetten we in op de MKB-maakindustrie en toerisme en recreatie. Waarbij we bij circulaire toepassingen en initiatieven ervoor zorgen dat schadelijke stoffen niet terug in de kringloop komen, zo voorkomen we “Greenwashing”. Almere kan zich met dit profiel onderscheiden en zo de kansen voor innovatie en banengroei vergroten.
Omdat personeel lastig te vinden is, en tegelijk in de toekomst sommige beroepen gaan verdwijnen, bieden we in het kader van de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt mensen de kans om zich om te scholen (Human Capital Agenda). Samen met het onderwijs en het bedrijfsleven jagen we innovatie aan en werken we aan aanbod van (technisch) onderwijs op alle niveaus (MBO, HBO, universitair) in de stad of in de nabijheid van de stad. Startups en scale-ups ondersteunen we. Bestaande bedrijventerreinen maken we aantrekkelijker door in te zetten op functiemix en levendig heid (o.a. hoogwaardige woon-werklocaties). En we zorgen dat er in de toekomst nieuwe bedrijventerreinen komen.
Daarbij spreken we het volgende af:
Goed onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van ieder mens en aan de samenleving als geheel. We zien hier een grote opgave voor de schoolbesturen. Daarom vinden we het belangrijk om samen met de schoolbesturen verder te investeren in kwalitatief goed en aantrekkelijk onderwijs in de stad. Dat betekent dat iedereen de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft (bijv. tegengaan taalachterstand of laaggeletterdheid), er de kans is om met een startkwalificatie uit te stromen en mensen zich kunnen blijven ontwikkelen, dus een leven lang leren. De ontwikkeling van de stad brengt verder met zich mee dat verschillende schoolgebouwen aan renovatie toe zijn, terwijl op andere plekken behoefte is aan een nieuwe school. Almere staat een grote uitbreidings- en vernieuwingsopgave te wachten, die ook de nodige financiële middelen vraagt.
Daarbij spreken we het volgende af:
Je gezond voelen, controle over je eigen leven hebben en meedoen in de maatschappij is voor iedereen belangrijk. We willen een stad zijn waarin gezond leven in de breedste zin van het woord wordt gestimuleerd en beschermd. Waarin het mogelijk is voor jezelf en voor anderen te zorgen binnen een schoon en gezond leefmilieu. Gezondheid zien wij als het begin van de oplossing op veel terreinen en vormt daarom de rode draad in ons handelen. Of het nu gaat om de ontwerpkeuzes die we maken ten aanzien van de openbare ruimte, het feit dat Almere de komende jaren snel zal vergrijzen en het aantal ouderen snel zal toenemen, of om onze inzet voor de jeugd: ons doel is gezond stedelijk leven voor iedereen. We gaan uit van het idee van Positieve Gezondheid en versterken de band tussen het medisch domein (huisartsen, thuiszorg, GGD, WMO en zorgverzekeraars) en sociaal domein (welzijn, jeugdzorg, armoedebeleid en werk). Hiertoe maken we afspraken met de zorgverzekeraar en aanbieders in het medisch domein. Het tekort aan zorgpersoneel maakt dat we ons verder maximaal willen inzetten om mantelzorgers te ondersteunen en burgers zelfredzaam te maken.
Daarbij spreken we het volgende af:
Binnen het sociaal domein blijft ook voor de komende jaren de opgave dat iedereen die dat nodig heeft goede ondersteuning kan krijgen, zo mogelijk in de eigen omgeving en met ruimte voor eigen initiatief en regie. Tegelijkertijd is er de uitdaging om als gemeente meer te sturen op kwaliteit, kwantiteit en financiën, dus dit niet geheel aan de markt over te laten. Essentieel is een intensieve samenwerking met de aanbieders, zodat de juiste zorg op de goede plek terecht komt. In het bijzonder versterken we de jeugdzorg en worden kosten beheerst zodat bezuinigingen en budgetplafonds niet nodig zijn. Verder streven een integrale gezinsaanpak na. Om deze integraliteit te bevorderen, gaan we budgetten binnen de portefeuilles van het sociaal domein daar waar mogelijk uitwisselbaar maken. We helpen ouders om hun verantwoordelijkheid te nemen. Om de zo gewenste en noodzakelijke samenwerking binnen het sociaal domein beter vorm te geven willen we meer ruimte zoeken binnen de huidige wettelijke kaders en hiervoor actief landelijk aandacht vragen.
Voor jongeren verandert er veel als ze ouder worden. Ze gaan zelfstandig wonen, hun eigen geld verdienen en steeds meer beslissingen zelf nemen. Een deel van de jongeren heeft ondersteuning nodig bij de overgang naar volwassenheid. In Almere is deze kwetsbare groep jongeren groter en de problematiek urgenter dan het landelijk gemiddelde. Op basis van wat deze jongeren nodig hebben, is het nodig om een effectieve en toekomstgerichte aanpak op te zetten. Het uitgangspunt is ‘ontwerp fundamenteel vanuit en met de jongeren en hun naasten’.
Daarbij spreken we het volgende af:
Zie nieuwe akkoord.
Vluchtelingen moeten een veilige en humane opvang worden geboden. Momenteel is er een sterke toestroom van vluchtelingen, mede als gevolg van de oorlog in Oekraïne, maar ook vluchtelingen en statushouders uit andere landen vragen om onderdak. Almere draagt aan die landelijke opgave bij door de vestiging van een AZC in de stad, waarover de raad heeft besloten dat deze mag worden uitgebreid van 800 naar 1.400 opvangplekken. En zolang de uitbreiding nog niet is gerealiseerd, kan op de bouwlocatie noodopvang plaatsvinden.
Daarbij spreken we het volgende af:
Een diverse en aantrekkelijke stad. Dat willen we nu en in de toekomst zijn voor onze inwoners. In 1976 werden de eerste woningen opgeleverd in Almere. Bijna 50 jaar later heeft de stad 220.000 inwoners en is nog niet uitgegroeid. Een belangrijk deel van de woningbouwopgave in Nederland krijgt hier de komende jaren gestalte. Deze opgave nemen we voortvarend en zelfbewust ter hand, met oog voor de belangen van Almeerse inwoners en het behoud van het unieke, groenblauwe karakter van onze stad. Met de ontwikkeling van Pampus groeit Almere door van de achtste naar de vijfde stad van Nederland. Om deze ontwikkeling op een manier die bij Almere past vorm te geven is een goede propositie en een krachtige inzet binnen de Metropool Regio Amsterdam (MRA) en richting Rijk en provincie nodig. Voorwaardelijk voor deze verdere groei is dat de bereikbaarheid en leefbaarheid van Almere beter worden. Het voorzieningenniveau (zoals scholen, sportvoorzieningen, speeltuinen en parken) en de werkgelegenheid groeien mee met de stad.
Als jongste stad van Nederland kent ook Almere in de oudere delen van de stad uitdagingen op het gebied van veroudering van stadscentra, wijken en voorzieningen. We zetten in op behoud en versterking van de vitaliteit, leefbaarheid en aantrekkelijkheid van bestaande wijken en centrumgebieden en de concurrentiekracht van de Almeerse economie. We zorgen dat nieuw bouw en herontwikkeling zo duurzaam, natuur inclusief en klimaatadaptief mogelijk worden uitgevoerd. De groei van de stad draagt bij aan fysieke en sociale investeringen in de bestaande stad, waarmee we Almere klaar maken voor de toekomst.
Daarbij spreken we het volgende af:
De klimaatcrisis is één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Het beperken van klimaatverandering is urgent en noodzakelijk voor de bescherming van mens, dier, natuur en milieu. Het aanpassen van de stad aan deze omstandig heden en bescherming van het milieu zijn voor de komende periode zeer belangrijke thema’s, vanwege het belang van de gezondheid en het leefklimaat van onze inwoners en het vol vertrouwen kunnen doorgeven van onze stad aan volgende generaties. We bouwen verder aan een groene, gezonde, duurzame stad. Door de ligging, opzet en beschikbare ruimte van Almere heeft onze stad een goede uitgangspositie om de eerste grote energieneutrale stad van Nederland te worden. De komende periode richten we ons vanuit deze ambitie op de uitvoering van beleid, zodat we belangrijke stappen hiernaartoe kunnen zetten.
Op dit moment hebben we onvoldoende mensen en middelen om landelijke klimaat en milieu doelstellingen én onze eigen ambities te realiseren. Intussen stijgen de energiekosten en kijken steeds meer Almeerders tegen een onbetaalbare energierekening aan. We kunnen dat als stad niet alleen oplossen. We kunnen wel een maximale bijdrage leveren samen met Almeerders, corporaties, bedrijven en maat schappelijke partners. Een klimaat en milieu vriendelijk Almere zien we als een kans op toekomstbestendige banen, comfortabel en betaalbaar wonen, zeggenschap over ons eigen energiesysteem, innovatie en lokale bedrijvigheid. We zorgen dat iedereen mee kan doen.
Daarbij spreken we het volgende af:
Met dit coalitieakkoord zetten we ons in voor het welzijn van al onze inwoners, mens én dier. De intrinsieke waarde van dieren, als levende wezens met bewustzijn en gevoel, verdient erkenning. Dieren verdienen een goede bescherming en de mogelijkheid te kunnen leven naar hun aard en behoeften. Gezien de keuzes die we maken in het beleid zullen we daarbij tevens inzetten op draagvlakverwerving en informatievoorziening.
Daarbij spreken we het volgende af:
Almere wil een sportieve stad zijn. Daar blijven we hard aan werken. Door de ruime opzet van de stad en de prachtige openbare ruimte kun je in Almere overal sporten en bewegen. We stimuleren alle Almeerders om dat speelveld te gebruiken. Het maakt niet uit of je rijk of arm bent, jong of oud, in onze stad krijgt iedereen de mogelijkheid om te kunnen sporten. Als waterrijke stad hebben we bijzondere aandacht voor de kans voor ieder kind om te leren zwemmen. We zijn trots op onze topsport. We hebben met de éénnaoudste triathlon ter wereld, de Challenge AlmereAmsterdam, een uniek evenement in huis. Maar ook de prestaties van Almere City FC maken ons trots. We hopen op een promotie naar de eredivisie.
Daarbij spreken we het volgende af:
Kunst en cultuur versterken een levendige en bruisende stad. We vinden het belangrijk dat Almere als toekomstige vijfde stad van Nederland een breed en divers cultuuraanbod heeft. Want kunst en cultuur zorgen voor ontspanning en dragen bij aan verbinding en sociale cohesie in de samenleving. De waarde die cultuur toevoegt aan de stad is niet altijd in euro’s uit te drukken, maar wij zien die waarde onmiskenbaar. Cultuur is er voor de inwoners van Almere. Amateurs, professionals en organisaties geven we de ruimte om een aantrekkelijk en laagdrempelig cultuur aanbod te creëren. We ondersteunen de organisaties die door corona bedreigd worden in hun voortbestaan. We hebben aandacht voor de geschiedenis van Almere en bouwen verder aan de Almeerse identiteit. De voorzieningen groeien mee met het aantal inwoners.
Daarbij spreken we het volgende af:
Zie nieuwe akkoord.