Je hebt een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Almere. Wij nemen in beginsel altijd telefonisch contact met je op (informele aanpak), om te bespreken wat de beste behandelwijze is voor jouw bezwaarschrift (passende aanpak).
Een bezwaarschrift gaat vaak niet alleen over een juridisch probleem. Er kan meer aan de hand zijn. Wij willen graag telefonisch met je bespreken wat er allemaal speelt. De juridisch adviseur die je belt is niet betrokken geweest bij het besluit waartegen je een bezwaarschrift hebt ingediend. Hierdoor kan deze met een onbevangen blik, samen met jou, kijken wat de beste manier is om jouw bezwaarschrift te behandelen. In sommige gevallen is er een passende oplossing mogelijk. Het kan ook zijn dat je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek of een toelichting wenst op het genomen besluit. Tijdens het telefoongesprek kunnen ook de mogelijkheden besproken worden om je bezwaarschrift formeel verder te behandelen. Hieronder kun je alvast lezen welke mogelijkheden dat zijn:
Een juridisch adviseur die niet betrokken is bij het besluit waartegen je bezwaar hebt gemaakt, maakt met jou een afspraak voor een hoorzitting. Een medewerker van de beslisafdeling komt namens de gemeente naar de hoorzitting. Je kunt je bezwaarschrift toelichten en vragen stellen. De juridisch adviseur kan ook vragen stellen aan jou en de medewerker namens de gemeente, en maakt een verslag van het horen. De gemeente stuurt de beslissing op je bezwaarschrift naar je huisadres.
Termijn: je bezwaarschrift wordt in beginsel binnen 12 weken afgehandeld.
De bezwaarschriftencommissie is onafhankelijk. De voorzitter en de leden zijn niet werkzaam bij de gemeente Almere. Je krijgt een uitnodiging voor een hoorzitting. Een medewerker komt namens de gemeente naar de hoorzitting. Je kunt jouw bezwaarschrift toelichten en vragen stellen. De medewerker kan een toelichting geven en de commissie stelt vragen aan zowel jou als aan de medewerker van de gemeente. De secretaris van de bezwaarschriftencommissie maakt het verslag van de hoorzitting en de commissie brengt na de hoorzitting een advies ten behoeve van de beslissing op jouw bezwaarschrift. De gemeente neemt, met inachtneming van het advies van de bezwaarschriftencommissie, een beslissing en stuurt deze beslissing op jouw bezwaarschrift (met het advies van de commissie) naar je huisadres.
Termijn: je bezwaarschrift wordt in beginsel binnen 18 weken afgehandeld.
In vijf gevallen wordt je niet gehoord, namelijk als:
De bezwaarschriftencommissie brengt in deze gevallen een advies uit zonder je te horen. De gemeente neemt, met inachtneming van het advies van de bezwaarschriftencommissie, een beslissing op jouw bezwaarschrift en stuurt deze beslissing naar je huisadres.
Termijn: je bezwaarschrift wordt in beginsel binnen 18 weken afgehandeld.
Neem dan contact met ons op. Het telefoonnummer staat op de ontvangstbevestiging van je bezwaarschrift.
Informele aanpak, weet jij wat dat is? In het filmpje legt oud-wethouder Julius Lindenbergh dit uit vanuit de blik van de Almeerder. We zijn ook de stad in gegaan om Almeerders zelf te vragen of zij de Informele aanpak kennen; of misschien wel herkennen.