Direct naar paginainhoud

Standplaatsvergunningen

Een standplaatsvergunning is nodig als je vanaf een vaste plek in de openbare ruimte producten of diensten wilt verkopen of aanbieden. Ook op terreinen van derden; zoals een bouwmarkt of tuincentrum. In Almere hebben we vaste standplaatsen en tijdelijke standplaatsen. 

Vaste standplaatsen voor 1 jaar of deel van het jaar

Op vaste standplaatsen kun je het hele jaar door op één of meerdere vaste dagen per week je producten of diensten verkopen, op dezelfde plek. Het aanbieden van diensten, zoals autoruit- en kentekenreparaties die meer dan 12 dagen per jaar een standplaats innemen, gelden ook als een vaste standplaats.

In Almere zijn er ook seizoensgebonden standplaatsen voor een vaste periode in een deel van het jaar. Voorbeelden hiervan zijn de verkoop van oliebollen of kerstbomen.

Tijdelijke standplaatsen

Onder tijdelijke standplaatsen vallen standplaatsen voor maximaal 12 dagen per jaar. Zoals voor:

  • Promotionele activiteiten; aanbieden van een gratis product/dienst zoals blikjes frisdrank.
  • Commerciële/incidentele activiteiten; verkopen van een product/dienst zoals de verkoop van rozen op Valentijnsdag bij een winkel. Zie ook: venten
  • Ideële activiteiten: een maatschappelijk belang zoals het uitdelen van folders of het geven van informatie door een kerkgenootschap of een vereniging. Zie ook: flyeren

Stroom

Het gebruik van stroom moet je buiten de vergunning om regelen. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor. Bel voor informatie over het gebruik van gemeentelijke nutsvoorzieningen met 14 036.

Standplaatsen op een locatie met een andere eigenaar dan de gemeente

De eigenaar van de grond waarop jij jouw standplaats wilt innemen, moet daarmee instemmen. Je moet schriftelijk toestemming van de grondeigenaar hebben. Dat controleren we tijdens de behandeling van jouw aanvraag.  
We ontvangen regelmatig aanvragen voor een standplaats bij de Lidl in Oosterwold (aan de Daniël Goedkoopstraat 21). De grondeigenaar geeft geen toestemming voor standplaatsen. We kunnen daarom geen standplaatsvergunningen afgeven op deze locatie.

Digitaal aanvragen standplaatsvergunning

Meesturen

  • Plattegrond van de plek van de standplaats (Google Maps)
  • Foto’s van de verkoopinrichting/setting (voorkant, achterkant en zijaanzichten)
  • Exacte maten van de verkoopinrichting (inclusief luifel en dissel)/setting 
  • Recent uittreksel KvK (maximaal 3 maanden oud)
  • Kopie ID-bewijs (voor- en achterzijde)

Afhandeltermijn aanvraag

De afhandeling van een aanvraag duurt maximaal 8 weken, tenzij de aanvraag niet compleet is en er aanvullende informatie nodig is.

Kosten

Het aanvragen van een standplaatsvergunning kost geld. We brengen de volgende kosten in rekening:

  • Leges: de kosten voor de aanvraag van de vergunning;
  • Precariobelasting: de kosten voor het gebruik van gemeentegrond;
  • Stroom: als je gebruikmaakt van gemeentelijke nutsvoorzieningen.

Kijk voor de bedragen in de tarieventabel marktgelden.

Concept Standplaatsenbeleid 2024

Het college heeft ingestemd met het geactualiseerde ontwerp-Standplaatsenbeleid gemeente Almere 2024. De gemeente Almere wil met dit vernieuwde beleid zorgen voor een voorzieningenstructuur waarbij winkels, warenmarkten en standplaatsen elkaar versterken. Standplaatshouders verkopen vanaf een wagen in de regel producten. Dit doen ze buiten in de openbare ruimte.

In het nieuwe standplaatsenbeleid staan kort samengevat de volgende hoofdpunten: 

  • De termijn dat een vergunning geldt gaat van een onbepaalde tijd naar 12 jaar. Als deze nieuwe termijn verlopen is, moet een nieuwe vergunning aangevraagd worden.
  • In een straal van 100 meter hemelsbreed van een school en van het ziekenhuis mag geen ongezond voedsel meer verkocht worden. Aangezien we weinig handvatten hebben om dit af te bakenen, kiezen we hierbij voor gefrituurd voedsel als een eerste signaal in het vormgeven aan een gezondere leefomgeving.
  • Het aantal locaties in de centra van Stad, Buiten en Haven, waar een vaste standplaats mag staan, wordt met 10 verminderd.
  • Voor de huidige standplaatshouders geldt een overgangstermijn van 12 jaar bij het definitief ingaan van het nieuwe beleid.

Het vernieuwde ontwerp-standplaatsenbeleid is nog niet definitief. Het ligt van 9 januari tot en met 19 februari 2025. Je kunt in deze periode jouw zienswijze indienen over het voorstel. Het concept Standplaatsenbeleid is te vinden op Officielebekendmakingen.nl.

Hoe kan je reageren?

Vanaf 9 januari 2025 tot en met 19 februari 2025 kan een ieder schriftelijk of mondeling zijn zienswijze op het ontwerpbeleid indienen. Je kunt een e-mail met als onderwerp ‘ontwerp Standplaatsenbeleid’ sturen naar info@almere.nl (Denk je er aan om ook in een e-mail jouw naam, eventuele firmanaam en adres gegevens op te nemen?) Een schriftelijke zienswijze kan je richten aan: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almere, Postbus 200, 1300 AE Almere, o.v.v. ontwerp Standplaatsenbeleid. Het is ook mogelijk jouw zienswijze mondeling in te dienen. In dat geval kan je een afspraak maken via het secretariaat van de afdeling Economische Ontwikkeling & Grondzaken op telefoonnummer 14 036 (vraag naar het secretariaat van de afdeling).

Illustratie Almere skyline
Geef jouw meningGeef jouw mening Geef jouw mening