Skip to content

Valse brieven en e-mails

Regelmatig worden valse e-mails, valse sms’jes en valse brieven verstuurd. Deze berichten zijn niet echt en worden niet door de gemeente verzonden.
Om mensen te waarschuwen voor deze valse berichten publiceren we nieuwsberichten. Hieronder staan deze berichten overzichtelijk bij elkaar.

10 mei 2020 – Valse e-mail gerechtsdeurwaarder Loansma & Partners

De afzender is een oplichter die zich voordoet als gerechtsdeurwaarder Loansma & Partners. In de e-mail staat dat er een openstaand bedrag in het kader van de afvalstoffenheffing op een Belgisch bankrekeningnummer betaald moet worden. Het bankrekeningnummer komt overeen met een eerdere valse e-mail van Euroloans & Partners. Deze e-mails worden niet in opdracht van de gemeente Almere verzonden.

4 mei 2020 – Valse e-mail gerechtsdeurwaarder Euroloans & Partners

De afzender is een oplichter die zich voordoet als gerechtsdeurwaarder Euroloans & Partners. In de e-mail staat dat er een openstaand bedrag in het kader van de afvalstoffenheffing op een Belgisch bankrekeningnummer betaald moet worden. Deze e-mails worden niet in opdracht van de gemeente Almere verzonden.

Vals bericht melden

Hebt u een vals bericht ontvangen en wilt u dit melden? Stuur ons via info@almere.nl de valse e-mail door. Gaaf het om een brief? Scan de brief en stuur het door naar hetzelfde e-mailadres. Een foto van de brief doorsturen mag ook.

FAQ Valse brieven en emails
Ik heb een aanslag ontvangen van de gemeente, is deze echt?

U kunt uw aanslag inzien via de online Belastingbalie. Hier kunt u de belastingaanslag controleren. De gemeente stuurt alleen aanslagen met het volgende IBAN-nummer van de BNG Bank: NL40 BNGH 0285 0419 91.  

Wat moet ik doen als ik een vals bericht heb ontvangen?

Betaal niet. Klik niet op links in e-mails en open geen bijlage(n). Hebt u een antivirusprogramma of firewall op uw computer? Controleer dan of u de laatste updates hebt geïnstalleerd. U kunt de valse e-mail of een kopie van de valse brief doorsturen naar info@almere.nl.

Ik heb geld overgemaakt, wat nu?

Hebt u geld overgemaakt naar de oplichters? Doe altijd aangifte bij de politie en neem contact op met uw bank.

Wat doet de gemeente tegen valse berichten?

Zodra we een melding krijgen over nieuwe valse berichten uit onze naam, doen we het volgende:

  • We plaatsen het valse bericht op deze pagina.
  • Als we merken dat er veel vragen over binnenkomen, plaatsen we ook een melding op social media.
  • We controleren of het bericht al bekend is op FraudeHelpdesk.nl. Zo niet, dan doen we hier melding.
Wat vindt u van onze website?