De Ombudsman Metropool Amsterdam constateert in een onderzoeksrapport over de woonwijk Nobelhorst in Almere dat de gemeente tien jaar geleden grote verwachtingen had ten aanzien van de ontwikkeling van dit deel van Almere. De ambities werden verpakt in ronkende marketingtaal. Zoveel jaar later blijkt dat deze ambities te hoog waren gegrepen. Zo hoog, dat ze niet konden worden waargemaakt. Dat heeft tot teleurstelling geleid bij de bewoners, die graag betrokken wilden zijn.
De gemeente Almere heeft met belangstelling kennisgenomen van de inhoud van het rapport. De les die erin is te vinden, is dat we van de praktijk van tien jaar werk aan de wijk veel kunnen leren. In het vervolg van een proces zoals de ontwikkeling van een woonwijk als deze, moeten we al vanaf het begin realistisch zijn in onze doelen, onze plannen en onze communicatie. Dat is een belangrijke les.
Contact
De grote verwachtingen van tien jaar geleden willen we in het vervolg omzetten in realistische doelen. Participatie is van ons allemaal. Wat allereerst nodig is, is het herstel van de relatie tussen gemeente en bewoners. De burgemeester is hierover al in contact met betrokkenen uit de buurt.
Voor het vervolg realiseren we ons dat het in Nobelhorst vanaf het begin realistisch moet zijn in zijn plannen om de bewoners bij de inrichting van hun omgeving te betrekken. Daarnaast moeten participatie en communicatie in lijn zijn met wensen en de dagelijkse werkelijkheid van de bewoners. Op die basis bouwen wij graag voort in Nobelhorst.