Skip to content

Burgerzaken

Nieuws

Dienstverlening stadhuis

De noodzakelijke dienstverlening gaat door. Wij werken in kleinere teams. Daardoor kan het langer duren voordat u iemand aan de telefoon krijgt of uw verzoek is verwerkt. Ook werkt de afdeling Burgerzaken volledig op afspraak. Dit betekent dat er geen vrije inloop meer is. Ook zijn wij niet meer ’s avonds open. 

Wilt u een afspraak maken? Kijk dan eerst op de website. Blijkt hieruit dat uw afspraak dringend is? Maak online een afspraak of bel dan 14 036 om een afspraak te maken. Heeft u een vraag? Stuur dan een e-mail naar info@almere.nl

Verhuisaangifte

Als uw verhuisaangifte verwerkt is kunt u dit zien in mijn overheid. Wij sturen hierover tijdelijk geen bevestigingsbrieven meer.

Burgerzaken

Bij Burgerzaken kunt u terecht voor bijvoorbeeld uw paspoort of identiteitskaart, rijbewijs, uittreksel of verhuisaangifte.

Let op:

De noodzakelijke dienstverlening gaat door. Wij werken in kleinere teams. Daardoor kan het langer duren voordat u iemand aan de telefoon krijgt of uw verzoek is verwerkt. Ook werkt de afdeling Burgerzaken volledig op afspraak. Dit betekent dat er geen vrije inloop meer is. Ook zijn wij niet meer ’s avonds open. Verder kunt u niet contant betalen. U kunt alleen pinnen.

Wilt u een afspraak maken? U kunt dit weer online doen of door te bellen naar 14 036. Heeft u een vraag? Stuur dan een e-mail naar info@almere.nl. Heeft u (lichte) klachten? Dan vragen wij u, uw afspraak te annuleren.

Let op: Bij een verhuizing vanuit het buitenland naar Almere kunt u alleen een afspraak maken indien u nog geen BSN heeft en zich dus niet kunt verzekeren.

Let op: Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan willen wij u vragen alleen naar uw afspraak te komen. Alleen wanneer u mee moet om een minderjarige te begeleiden is het toegestaan dat er één begeleider bij de afspraak aanwezig is.

Online regelen

Veel zaken kunt u online regelen. U hoeft dus niet naar het stadhuis te komen. Via onderstaande links kunt u het direct regelen. In sommige gevallen is inloggen met DigiD nodig.

Alleen bij Burgerzaken op afspraak

De volgende producten kunt u alleen op afspraak bij Burgerzaken in het stadhuis regelen:

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen of vernieuwen
  • Rijbewijs aanvragen of vernieuwen
  • Gestolen of verloren rijbewijs registreren
  • Verhuizing naar of uit het buitenland doorgeven
  • Kind/ongeboren vrucht erkennen
  • Naamgebruik wijzigen bij geslachtswijziging
  • Akte Burgerlijke Stand laten beoordelen/inschrijven
  • Handtekening laten legaliseren
  • Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking
  • Informatie over naturalisatie
  • Informatie over trouwen/geregistreerd partnerschap

Zorg ervoor dat u voor de juiste afspraakcategorie kiest, anders kunnen wij u helaas niet helpen.

Is het niet mogelijk om op korte termijn bij Burgerzaken een afspraak in te plannen? Dan adviseren wij u om de bovenstaande website in de gaten te houden en het later nog eens te proberen. Het komt namelijk vaak voor dat er plekken vrijkomen of extra balies opengesteld worden, waardoor u wel op kortere termijn bij Burgerzaken terecht kunt.

Heeft u een uittreksel nodig t.b.v. de NS?

Indien u voor het aanvragen van een Individuele Tegemoetkoming slachtoffers WOII Transporten NS een uittreksel nodig heeft, kunt u dat via de Balie Burgerzaken doen. Maak daarvoor een afspraak.

Wat vindt u van onze website?