Skip to content

Vestigen en vergunningen

Een goede plek voor uw onderneming is van groot belang. Daarbij zijn er vele mogelijkheden. U kunt een bestaand bedrijfspand huren of kopen of zelf aan de slag om een bestaand pand geschikt te maken of om een eigen bedrijfsgebouw te bouwen. Almere staat er om bekend dat het volop ruimte heeft en er is dus voor iedere onderneming huisvesting op maat te vinden. Als er regels gelden of vergunningen nodig is, dan is het goed om u daar tijdig over te informeren.

Bedrijfspanden

Bent u op zoek naar een bedrijfspand in Almere? Almere kent een groot aanbod aan bedrijfspanden, die beschikbaar zijn voor koop of huur. Ze zijn er voor starters of voor ondernemers die willen groeien, ze zijn er in allerlei vormen en op allerlei plekken. Kiest u voor een bestaand bedrijfspand, dan hoeft u niet zelf iets te bouwen voor uw onderneming. Kijk verder voor een overzicht.

Een bedrijf aan huis

In Almere mag u (een deel van) uw huis gebruiken voor kantoor- en/of praktijkruimte ten behoeve van aan-huis-verbonden-beroepen of kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten als die niet belastend zijn voor de directe omgeving. Daar gelden overigens wel verschillende voorwaarden voor en in sommige gevallen is een omgevingsvergunning nodig. U kunt zich via het Ondernemersplein laten informeren.

(Flex)werk- en ontmoetingsplekken

Veel ondernemers hebben hun werkplek aan huis. Toch kan het handig zijn om andere ondernemers te ontmoeten, een plek te hebben voor afspraken of om samenwerkingspartners te treffen. In Almere zijn daarvoor verschillende mogelijkheden, soms tegen betaling. Ook zijn er verscheidene plekken, waar ondersteuning en advies beschikbaar is, en er zijn bedrijfsverzamelgebouwen waar ondernemers terecht kunnen. Kijk verder voor het overzicht

Ondernemersloket

Dit loket voor ruimtelijke initiatieven is onderdeel van het Ondernemersplein. Op deze manier kunnen we mensen die een initiatief hebben sneller en integraler van dienst zijn als het gaat om een aanvraag voor (her)vestigen of uitbreiding. Dus als u als bedrijf, instelling of vereniging een vestigingsvraag heeft waar grond mee gemoeid is, dan zal het Ondernemersloket (EZ Vestigen) u graag van dienst zijn.

Via dit formulier kunt u uw initiatief kenbaar maken of uw vraag stellen, liefst met een omschrijving van uw plan. We zullen u daarna zo snel mogelijk nader informeren, waarbij we aan zullen geven wat de mogelijkheden zijn en hoe het vervolgproces zal verlopen. Heeft u een initiatief voor (projectmatige) woningbouw of een woon-zorg-initiatief, lees dan hier meer over de procedures daarvoor.

Horeca

Als (horeca)ondernemer krijgt u met vergunningen en vereisten te maken. Afhankelijk van de activiteit(en) die u gaat uitvoeren, de omvang van uw (horeca)onderneming en de inrichting van uw bedrijfspand. Hier kunt u lezen welke verplichtingen er gelden en welke regels de gemeente hanteert, o.a. op het gebied van de Wet Bibob.

Marktplaatsvergunning

Almere kent drie weekmarkten: in Almere Stad, Almere Buiten en Almere Haven. Om op een van die markten te staan is een vergunning nodig. Deze worden op basis van het Marktreglement Almere 2012 verstrekt. Daarin zijn de inrichting, verdeling van kramen en de spelregels voor marktkooplieden vastgelegd. Voor de markt in Almere Stad worden wegens de herinrichting van het Stadhuisplein momenteel geen vergunningen afgegeven. Op de markten zijn dagplaatsen en standwerkerplaatsen beschikbaar. Voor meer informatie 

Standplaatsvergunning

Een standplaatsvergunning is nodig als u vanaf een vaste plek aan de openbare weg producten wilt verkopen. Wij kennen in Almere een vaste standplaats, een tijdelijke standplaats en een seizoensgebonden standplaats.
Meer informatie

Wat vindt u van onze website?