De Lokale Educatieve Agenda (LEA) is een instrument waarbij de gemeente, (voor)schoolbesturen, jeugdhulp, jeugdzorg en (maatschappelijke) partners samen afspraken maken over jeugd- en onderwijsbeleid.
Samen met onze partners in de stad zetten we ons in om voortdurend de kwaliteit van educatie in Almere te verbeteren, zodat jongeren ruimte hebben zichzelf te leren kennen en hun talenten te ontdekken en benutten. In de LEA maken we hierover afspraken met elkaar. De LEA 2024 – 2028 heeft betrekking op iedereen van 0 – 27 jaar die gebruikt maakt van educatief aanbod in Almere en reikt zelfs verder met het aanbod van leven lang ontwikkelen programma’s. De kinderen en jongeren die opgroeien in Almere staan centraal in deze LEA.
De kern van deze LEA zijn de 4 maatschappelijke opgaven. Kinderen en jongeren in Almere zijn het uitgangspunt. Per opgave staat één kind of jongere centraal. Ze stellen zich voor in dit filmpje:
Wil je meer weten over de LEA. 2024 – 2028, wil je wat vragen/opmerken of wil je bijdragen aan de maatschappelijke opgaven, neem dan contact op via het aanvraagformulier LEA. Je kunt daarmee ook een gedrukte versie opvragen.
Beste kinderen en jongeren van Almere,
Met veel plezier presenteren we hierbij de plannen van de Lokale Educatieve Agenda (LEA) van Almere.
Als burgemeester en college van wethouders zijn wij erg betrokken bij de toekomst van alle leerlingen in de stad en hoe het met ze gaat. Almere is een stad met veel mogelijkheden en jullie zijn heel belangrijk voor ons.
Onze plannen gaan vooral over jullie; de kinderen en jongeren van Almere. We willen dat jullie de beste kansen krijgen om te leren en te groeien. Daarom werken we aan vier belangrijke opgaven in het onderwijs.
Allereerst willen we dat jullie goed onderwijs krijgen, onderwijs dat jullie voorbereidt op de toekomst. Niet alleen leren, maar ook dingen kunnen doen die belangrijk zijn voor later. Samenwerken tussen scholen, bedrijven en anderen is daarbij heel belangrijk.
We willen ook zorgen dat jullie de juiste hulp en ondersteuning krijgen, niet alleen op school maar ook thuis. We willen dat iedereen de hulp krijgt die nodig is om te leren en te groeien.
Scholen moeten leuke en fijne plekken zijn waar je niet alleen leert, maar ook kunt bewegen, creatief kunt zijn en mensen kan ontmoeten. Daarom gaan we schoolgebouwen veranderen, zodat iedereen zich er thuis voelt.
We vergeten ook niet de mensen die elke dag hard werken om jullie te helpen. Zonder hen is dit alles niet mogelijk. Daarom blijven we investeren in juffen, meesters, pedagogische medewerkers, onderwijsondersteuners, docenten, teamleiders, directeuren en alle anderen in het educatieve werkveld. Op die manier kunnen zij zich blijven ontwikkelen en het naar hun zin hebben op het werk.
We willen dat Almere een stad is waar elk kind en elke jongere de kans krijgt om te ontdekken waar het goed in is om daar vervolgens ook mee aan de slag te gaan. Laten we samen werken aan een toekomst waarin iedereen kan groeien, bloeien en meedoen in onze stad.
Met vriendelijke groet,
Namens het College van B&W,
Hein van der Loo
Burgemeester Gemeente Almere
Samen met onze partners in de stad zetten we ons voortdurend in om voortdurend de kwaliteit van educatie in Almere te verbeteren, zodat jongeren ruimte hebben zichzelf te leren kennen en hun talenten te ontdekken en benutten. In de LEA maken we hierover afspraken met elkaar. De LEA 2024 – 2028 heeft betrekking op iedereen van 0 – 27 jaar die gebruikt maakt van educatief aanbod in Almere en reikt zelfs verder met het aanbod van leven lang ontwikkelen programma’s. De kinderen en jongeren die opgroeien in Almere staan centraal in deze LEA.
De kern van deze LEA zijn de 4 maatschappelijke opgaven:
De maatschappelijke opgaven zijn benoemd vanuit analyse van verschillende documenten en getoetst bij de bestuurders uit het werkveld. Meer dan 150 mensen, waaronder bestuurders, professionals, leerlingen, studenten en ouders/verzorgers, hebben deelgenomen aan co-creatiesessies met het onderwijs- en jeugdnetwerk om mee te denken over de uitvoeringsagenda. Tenslotte heeft de gemeenteraad op verschillende momenten en manieren input geleverd, waaronder in een constructief gesprek tussen de raadsleden en bestuurders van kinderopvang, (passend) onderwijs, JGZ Almere en jeugdhulp in Almere. Al deze input is samengebracht in de LEA uitvoeringsagenda.
Samen en in verbinding leren en creëren, elkaar ontmoeten, zo is de uitvoeringsagenda ook tot stand gekomen. In Almere zijn we goed op weg om steeds meer integraal samen te werken. Uiteindelijk willen we één integraal plan kunnen maken. Daarom brengt deze LEA verschillende (uitvoerings)agenda’s samen. Hoe die zich tot elkaar verhouden is te zien in de onderstaande afbeelding. Sommige doelstellingen zijn dus herkenbaar uit andere plannen. Gelukkig maar, want we willen geen dingen dubbel doen. De agenda staat op papier maar de uitvoering gebeurt in de praktijk. Om de LEA levend te houden, vormen we werkgroepen rond de maatschappelijke opgaves. In deze LEA staan impactdoelen. Deze maken we in 2024 verder concreet en meetbaar. Zodat we ook echt realiseren wat we met elkaar hebben afgesproken.
De looptijd van deze LEA. is vier jaar, waarin jaarlijks met elkaar wordt gekeken of we nog op de goede weg zijn om onze ambities waar te maken. Eén van de behoeften die sterk naar voren komt, is elkaar ontmoeten, dit is een rode draad binnen de maatschappelijke opgaves.
Samen doen, zo realiseren we deze LEA.. Deze LEA. is een volgende stap in het doorgaande proces van de uitvoering. We hebben nu met elkaar geformuleerd welke impact we de komende vier jaar gezamenlijk gaan maken. Deze impactdoelen dienen ook als uitgangspunten om de samenwerking verder vorm te geven. Het eerste jaar gebruiken we om inhoudelijk steeds verder te concretiseren, bijvoorbeeld in werkgroepen rondom de maatschappelijke opgaves. In het derde kwartaal van 2024 leveren we meetbare doelen op, is de PDCA-cyclus en monitoring ingericht, de tussenliggende periode gebruiken we om deze met elkaar te bepalen. Hierbij maken we ook inzichtelijk welke middelen we (gezamenlijk) hebben en hoe die worden ingezet. We informeren jaarlijks de gemeenteraad over de voortgang van de LEA. aan het eind van het kalenderjaar (vierde kwartaal).
De LEA. is dus meer dan een (statisch) document, we streven naar een (online) vorm waarin we steeds onze processtappen expliciet kunnen maken en kunnen laten zien wat we met elkaar hebben bereikt. De betrokkenheid in Almere is ontzettend groot, iedereen draagt een steentje bij. Hierin willen we elkaar niet overvragen. De verantwoordelijkheid voor het verzilveren van de ambities ligt bij alle partners gezamenlijk. Zodoende is het ook belangrijk om oog te houden voor de samenhang, elkaar op te zoeken waar nodig en geen dingen dubbel te doen.
De LEA is tot stand gekomen in co-creatie met leerlingen/studenten, ouders/verzorgers en voornamelijk professionals uit verschillende lagen (uitvoering tot bestuur) van kinderopvang, onderwijsinstellingen, uit jeugdgezondheidszorg, jeugdhulp en jeugdzorg, vanuit sport, cultuur en natuur. Dit zijn de mensen die samen staan voor deze LEA. en die ook tenminste één keer per jaar worden uitgenodigd om samen te doen, ontmoeten, leren en creëren.
Volgens wettelijke verplichtingen moet de gemeente jaarlijks overleg voeren over het lokale onderwijsachterstandenbeleid met kinderopvangorganisaties en schoolbesturen. Het doel is om gezamenlijk afspraken te maken over de onderstaande onderwerpen:
In de LEA zijn deze onderwerpen verweven in de maatschappelijke opgaven.
De LEA heeft in principe geen eigen budget. Verantwoording van het gemeentelijke onderwijsachterstanden beleid is gekoppeld aan de LEA.
Andere (rijks)budgetten of toekenningen aan de partners van de LEA willen we betrekken bij de maatschappelijke opgaven. We onderzoeken bijvoorbeeld mogelijkheden om verschillende budgetten integraler in te zetten. Hoe we hier invulling aan kunnen geven met elkaar geven we vervolg in 2024 (zie ook hieronder: Monitoring en evaluatie).
De Lokale Educatieve Agenda wordt onder andere mogelijk gemaakt door: