In juli geen afspraak mogelijk om paspoort en ID-kaart aan te vragen vanwege zomerdrukte en systeemstoring

Bij de gemeente Almere zijn de beschikbare afspraken voor het maken van een paspoort of ID-kaart tot minimaal eind juli 2021 allemaal bezet. Heb je al een afspraak in juli, dan gaat die afspraak gewoon door. Als een bestaande afspraak vervalt, kunnen we die gebruiken voor een nieuwe afspraak.

Het spijt ons zeer en we vinden het heel vervelend voor onze bewoners die hier nu last van hebben. Zeker omdat er mensen zijn die hebben gewacht met aanvragen tot na de corona-versoepelingen.

Geldt ook voor andere aanvragen

Ook voor het aanvragen van bijvoorbeeld een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) en voor het melden van een voorgenomen huwelijk is het pas vanaf augustus weer mogelijk een afspraak in te plannen.

Oorzaken

Eén van de oorzaken van het niet kunnen maken van een afspraak in juli, is dat het nu extra druk is. Dat komt door de zomerperiode. Die is altijd al druk, maar door de recente versoepelingen van de maatregelen is die drukte extra groot. Er is meer personeel ingezet en de openingstijden zijn verruimd. Maar omdat veel meer gemeentes in Nederland dit probleem hebben, is nog meer personeel moeilijk te vinden en zijn zij niet op tijd ingewerkt.

Een andere oorzaak is een wereldwijd beveiligingsrisico bij Microsoft waardoor printers af en toe uitvallen. Onze excuses voor het ongemak dat dit ongetwijfeld met zich meebrengt.

Zijn er vragen, bel gerust met ons Klant Contact Centrum via telefoonnummer 14 036.