BHV'ers aan het woord

Een AED in de buurt kan écht het verschil maken

BHV'er Conny Osinga aan het woord

Tijdens een online meeting werd Conny Osinga, 25 jaar actief bij hulpverlening en daarvan 20 jaar als bedrijfshulpverlener (BHV) geïnterviewd. Aanleiding voor dit interview is de aandacht die we vragen voor de nieuwe BuurtAED’s waarvoor de gemeente Almere subsidie verleent. Wij waren benieuwd naar haar ervaring en drijfveer.

Conny, waarom ben je Burgerhulpverlener geworden?

Het is eigenlijk helemaal geen grote stap. Als je alleen al naar je persoonlijke situatie kijkt is het heel fijn dat je weet wat je in een noodsituatie kan doen. Ik zou iedereen willen aanmoedigen om eens over een reanimatiecursus, waarbij ook met de AED wordt getraind, na te denken.

Zo’n 25 jaar geleden deed ik voor het eerst een reanimatiecursus georganiseerd door de Nederlandse Hartstichting waarna je jaarlijks een herhalingscursus volgt. Toen we in 1999 een eigen bedrijf startten deed ik een 3-daagse BHV-training omdat je als bedrijf verplicht bent de BHV te organiseren.

Sinds 1,5 jaar heb ik me aangemeld als Burgerhulpverlener bij HartslagNu. Dit is het landelijk oproepsysteem voor reanimatie. Belt iemand 112 met het vermoeden van een hartstilstand, dan roept het systeem automatisch burgerhulpverleners op in de buurt van het slachtoffer d.m.v. een SMS om een AED ergens op te halen of naar het slachtoffer te gaan om de reanimatie te starten. Het gebruik van een AED kan dan écht het verschil maken.

Wij hebben de AED nog niet zo lang in de buurt hangen maar er is inmiddels al 2x een melding geweest om de AED in te zetten.

Hoe ga je met adrenaline om?

Natuurlijk is het altijd heel spannend wanneer je een oproep krijgt voor een reanimatie, je weet dat je heel snel ter plaatse moet gaan, bij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten cruciaal.

Bij de meeste oproepen die ik heb gehad was de professionele hulpverlening al zó snel ter plaatse dat mijn hulp verder niet nodig was.

Vorig jaar heb ik voor het eerst daadwerkelijk een reanimatie gedaan, natuurlijk heeft dat best impact maar door dit jaarlijks te trainen merkte ik, dat ik op dat moment de emotie tijdelijk kon uitschakelen en goed kon handelen.

Is het moeilijk om aan vrijwilligers te komen?

Bij een 112 melding worden automatisch burgerhulpverleners opgeroepen in de buurt van het slachtoffer. In onze buurt zijn ook een aantal bewoners die kunnen reanimeren, maar de melding gaat natuurlijk altijd eerst via een 112-melding.

Sinds de BuurtAED er nu daadwerkelijk hangt is het mooi om te zien dat mensen nieuwsgierig zijn en ook meer willen weten over  het gebruik van een AED. De reacties die ik na afloop van het gesprek dan terugkrijg zijn ‘’wat een goed initiatief’’, “ik ga ook over een reanimatiecursus nadenken”, etc. Daar ben ik heel blij mee want al ben je er niet dagelijks mee bezig, als de situatie zich voordoet is het belangrijk dat je weet wat je kunt doen.

Wat wil je nog kwijt?

Ik vind het echt fantastisch dat de gemeente het belang van buurtAED’s inziet en heeft bijgedragen aan ons initiatief. Het is een goede samenwerking tussen de Gemeente Almere en de bewoners, uiteindelijk moeten we het SAMEN doen!

AED staat voor Automatische Externe Defibrillator

AED staat voor ‘Automatische Externe Defibrillator’ en is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok. 

Per jaar krijgen 1 op de 1000 inwoners in Nederland een hartstilstand. De kans om een hartstilstand te overleven, kan worden verhoogd als een slachtoffer binnen 6 minuten gereanimeerd wordt. Gemeente Almere wil bewoners die hier initiatieven op willen nemen in hun wijk ondersteunen. Daarom bieden wij vanaf 2021 een tegemoetkoming in de kosten voor een nieuwe AED  (van 750 euro) aan voor de aanschaf van een nieuwe AED. Let op: deze moeten dan wel buiten komen te staan. Bijdrage aanvragen? Kijk voor de spelregels en het aanvraagformulier bij Buurt AED.