Almeerse Foodtrucks populair op Floriade

Foodtruck Roti Mahal op Floriade

Het ondernemersplein, het horecaveld of gewoon ‘ons pleintje’. De Almeerse horecaondernemers in het Urban District op Floriade hebben de stemming er goed in zitten. De foodtruck Roti Mahal draait zelf een muziekje nu het even stilgevallen is op het grote podium in het midden, en spekkoekverkoper Ashley maakt vrolijk een praatje met zijn collega’s. “Er heerst hier de hele dag een festivalsfeertje,” vertelt ondernemer Agatha Tan.

Op Floriade zijn uiteenlopende eetplekjes te vinden. Van koffie met spekkoek tot roti en smoothies; alles komt voorbij. Een groot deel van dit aanbod is te vinden bij de ‘foodtrucks’ van Almeerse horecaondernemers die samen op het foodcourt staan. Veel bezoekers weten het parkachtige pleintje snel te vinden. Ze ploffen neer op een van de zitzakken of aan de tafeltjes die tussen de trucks opgesteld staan. Ondernemer Anand van Roti Mahal kijkt tevreden rond vanaf zijn rieten stoeltje. “Dit is het hart van het Floriadeterrein. Hier gebeurt het.”

Cup of Beans

Op het foodcourt staan 6 foodtrucks met allemaal een eigen expertise. Er heerst geen concurrentie; integendeel. Marjolein is bij Floriade terechtgekomen vanwege een tip van haar buurvrouw Agatha, die met haar Indonesische foodtruck verderop staat. Marjolein verkoopt koffie met haar onderneming ‘Cup of Beans’. Ze deelt haar foodtruck, die eigenlijk een omgetoverde zeecontainer is, met Ashley van Ibu Spekkoek. “Ashley zocht iemand om mee samen te werken, zodat we zelf geen 7 dagen per week aanwezig hoefden te zijn. Ik kende hem al van een eerdere samenwerking omdat ik zijn spekkoek al eens had verkocht. Dus dit was een perfecte match.” Marjolein heeft hiernaast een standplaats in de Noorderplassen-West en gaat met haar trailer ook festivals en evenementen af. Toch vindt ze haar plekje op Floriade wel bijzonder. “Al die ondernemers waarmee je iedere dag samen een gezellig sfeertje neerzet. Dat voelt soms echt als een soort circusfamilie.”

Ibu Spekkoek

Ashley heeft al jaren een winkel aan de Cinemadreef. Hier verkoopt hij zijn spekkoek naar zijn oma’s recept. Toen hij hoorde dat Floriade in Almere zou gaan plaatsvinden, was hij vastbesloten daar onderdeel van te worden. “Eerst heb ik geprobeerd om mijn spekkoek op de menukaart van het Food Forum te laten zetten. Dat is toen niet gelukt, maar eigenlijk is het nu veel leuker dat ik er zelf sta.” Ashley ziet ook de kansen die Floriade met zich meebrengt. “Ik zie deze plek echt als een soort proeftuin, om te zien hoe het internationale publiek op ons reageert. We hebben het woord ‘spekkoek’ expres niet vertaald. Dat zou je ook niet doen met ‘stroopwafel’. En tot nu toe zijn er best veel buitenlandse bezoekers die het willen proberen.”

Happyfoodlovers

Bij de Almeerse Happyfoodlovers kunnen de bezoekers van Floriade terecht voor een smoothie, salade of vers sinaasappelsap. Ruud staat al 7 jaar met zijn onderneming op evenementen en festivals om zijn gezonde producten te verkopen. Op Floriade worden veel innovaties op het gebied van voedsel en gezondheid gepresenteerd, waar Happyfoodlovers goed op aansluit. “Dit is een omgeving waar wij ons prima in thuis voelen.”

Tang Dynastie

De ondernemers van Tang Dynastie hebben ook een zeecontainer omgetoverd tot een culinaire spil op het horecaplein. Veel Almeerders zullen het restaurant van ondernemer Yuk-ha al kennen. Het restaurant aan de Sumatraweg is al enige tijd dicht, nadat een grote brand in 2020 veel schade heeft toegebracht. Nu verkopen ze wokgerechten, pokébowls en sushi aan de Floriadebezoekers.

Snackboutique het Puntje

Ahmed had al een vast plekje op de markt, waar hij zijn ambachtelijke friet verkocht. Maar als ondernemer in de stad wilde hij ook graag meedoen aan de Floriade Expo 2022. “Het is echt een typisch Almeers evenement,” vertelt hij. “We gebruiken ook lokale aardappelen uit de omgeving om onze producten zo duurzaam mogelijk te houden. Wat dat betreft past de Floriade perfect bij ons.”

Roti Mahal

Ondernemer Anand heeft het zichzelf gemakkelijk gemaakt en zit naast zijn foodtruck op een stoel. Hij overziet het grasveld voor het podium en knikt goedkeurend. “Alle bomen hier maken het gezellig. En de ondernemers natuurlijk ook.” Hij buigt zich voorover. “Er had maar één rotte appel tussen hoeven zitten, en de sfeer was verpest. Maar die zijn er niet. Nul.” Lachend leunt hij weer naar achteren. “En doordat we hier op de Floriade staan, weten mensen ons ook te vinden in de Bottelaarspassage. We krijgen elke dag mensen in ons restaurant die naar de Floriade zijn geweest.”

Asli Indonesia

Agatha vond dat ze niet mocht ontbreken op Floriade, aangezien zij de eerste toko van Almere in 1987 heeft opgezet. “We hebben zo veel meegemaakt in Almere en kennen hier zo veel mensen. Dus toen we hoorden dat de Floriade in Almere werd georganiseerd, wilden we daar heel graag aan meedoen.” Agatha vertelt dat ze het jammer vindt dat Floriade vaak negatief in het nieuws komt. “Wij zijn hier namelijk zo blij. De sfeer is goed, de bloemen zijn prachtig. We hebben het enorm naar ons zin.” Ook merkt ze dat de Almeerders haar op Floriade ook al hebben weten te vinden. “Ze komen dan direct naar ons toe omdat ze ons al kennen. En de ondernemers onderling kenden elkaar vaak ook al. Ashley van de spekkoek heeft nog met mijn dochter op de basisschool gezeten. Ja, het is hier echt gezellig. Iedereen kent elkaar, en iedereen helpt elkaar.”