Gemeente wil wildparkeren tijdens Floriade tegengaan

Verkeerskundige Daisy Poot wijst Twentsekant aan op de kaart van Almere

Verkeerskundige Daisy Poot wijst Twentsekant aan op de kaart van Almere

Aangezien Floriade Expo 2022 in de stad zal plaatsvinden, worden er allerlei plannen ontwikkeld om het verkeer in Almere in goede banen te leiden. Want past het allemaal nog nu er een groot evenement wordt georganiseerd? We vragen het aan de verkeerskundige Daisy Poot.

Wat doet een verkeerskundige eigenlijk? “Een verkeerskundige houdt zich bezig met verkeer, vervoer en mobiliteit. Ik richt me dan vooral op de ontwerp- en uitvoerende tak van autoverkeer. Dus als er in een wijk een school gebouwd wordt, wat verandert er dan aan de verkeerssituatie in die wijk? Daar moet dan een nieuw ontwerp voor komen. Hetzelfde geldt voor de Floriade Expo. We krijgen iets nieuws erbij met een volledig andere functie, namelijk een evenement. Dus hoe kunnen we het ontwerp van de stad daarop laten aansluiten?”

Goede vraag. Hoe doen we dat? “We hebben vooral veel werkzaamheden naar voren gehaald. De A6 zou later pas verbreed worden, maar dat hebben we nu alvast gedaan. De bezoekersstroom tijdens Floriade kan daarmee veel makkelijker worden verwerkt. Ook is de Grote Denkersdreef nu al verdubbeld, terwijl dat eigenlijk pas over een aantal jaar op de planning stond. Daarnaast is er nog een weg aangelegd die tijdens het evenement naar de parkeerplaats zal leiden, maar die daarna gebruikt kan worden om bedrijventerrein Twentsekant binnen te komen.

Piekdagen

Er wordt een grote, nieuwe parkeerplaats bij Twentsekant gebouwd. Moeten alle auto’s daar dan naartoe? “In 80% van de gevallen zijn de parkeerplekken bij Twentsekant voldoende. Via de toegangswegen worden alle bezoekers daarnaartoe geleid. Maar er zullen een aantal piekdagen zijn, waarop de 4.000 parkeerplekken bij Twentsekant niet genoeg zijn. Als Twentsekant bijna vol is, wordt het verkeer vanaf de A6 al met matrixborden afgevangen en naar de andere parkeerplaats in Almere Poort geleid.”

Stikstof

Waarom is er gekozen voor een parkeerplaats bij Twentsekant en niet voor het al bestaande parkeerterrein in Almere Poort? “Dat heeft te maken met de verzwaring van de stikstofregels. Deze regels bepalen dat er in bepaalde zones in Nederland minder schadelijke uitstoot van auto’s mag zijn. Want dat zijn natuurgebieden die worden aangetast door te veel stikstof. Nederland telt 162 van deze gebieden.
Toevallig ligt Almere Poort dichtbij zo’n zone. Daar vallen de natuurgebieden Naardermeer en Gooi en Vechtplassen onder. Daardoor kunnen we niet tijdens de hele expo-periode gebruikmaken van Almere Poort, en bouwen we de hoofdparkeerplaats bij Twentsekant, dat op grotere afstand van deze natuurgebieden ligt. Zo kunnen we aan de stikstofnorm voldoen. Alleen op de drukste dagen, ongeveer 30 dagen van de 180, gebruiken we de parkeerplaats in Almere Poort. We hebben berekend dat we zo de bescherming van de natuurgebieden kunnen behalen.”

Pendelbussen

Het nieuwe parkeerterrein is niet erg dichtbij de evenementenlocatie. Hoe komen al die mensen op de Expo? “We gaan pendelbussen inzetten. Die werken perfect. En dat is voor bezoekers ook het meest comfortabel. Want in de buurt van het Floriadeterrein kun je je auto niet kwijt. Het voorterrein is namelijk gereserveerd voor touringcars. De pendelbussen rijden straks naar de speciaal voor hun gereserveerde zuidingang, waar je alleen gebruik van kan maken als je met die pendelbus komt. De westingang is voor als je met de fiets of het OV komt. Dit houden we gescheiden om te voorkomen dat mensen zelf een parkeerplek bij de zuidingang gaan zoeken. Op deze manier heeft de omliggende wijk daar geen last van.”

Wordt het dan niet erg druk op de toegangswegen naar het parkeerterrein? “De straten die naar de dreven toe leiden, worden iets drukker dan normaal. Maar de verkeerintensiteit is vergelijkbaar met een ‘buurtverzamelweg’. Dat is een woonstraat die je inrijdt binnen een woonwijk. Op zo’n woonstraat rijdt normaal een hoeveelheid van 5000 auto’s per etmaal. Als we kijken naar de drukste dag van Floriade, krijgt Twentsekant maximaal 8.000 vervoersmiddelen per dag te verduren. Dat is qua capaciteit dus net wat boven de normale intensiteit van een woonstraat. Dat kunnen die wegen makkelijk aan.”

Wildparkeren

Kunnen de omwonenden van het Floriadeterrein hun auto straks nog wel in de buurt kwijt? “We vinden het ontzettend belangrijk dat de bewoners geen overlast ervaren door wildparkeren. Daarom hebben we de toegangsweg van Nobelhorst naar het parkeerterrein bijvoorbeeld nog afgesloten. Na het evenement kunnen de bewoners volop gebruik maken van ‘hun’ nieuwe weg. Hetzelfde geldt voor de Weerwaterbrug. Er komt in Filmwijk geen ingang naar het terrein, dus de Weerwaterbrug is tijdens de Expo alleen een vluchtroute bij calamiteiten. Daarmee is het totaal niet meer aantrekkelijk om in Filmwijk te parkeren om naar Floriade te gaan, aangezien de afstand tot de ingang vanuit Filmwijk zo’n 3 tot 5 km is.”

Het klinkt als een flinke organisatie. Daisy lacht. “Het is wel wat extra werk ja. Maar ik kijk als enthousiaste Almeerder ook erg uit naar de Expo. Ik ben nu een paar keer op het terrein geweest en ik heb het echt zien ontstaan. Natuurlijk kost het geld, maar je moet als stad ook ambitieus zijn. En je zet jezelf wel echt op de kaart door dit enorme festijn te organiseren. Ik heb mijn passe-partout in ieder geval al gekocht.”