Verbreding van de A6

De nieuwe verbrede snelweg A6 bij Almere is officieel op 8 juli 2019 geopend. De A6 loopt door het Floriadeterrein. Het is de eerste energieneutrale rijksweg van Nederland. Dankzij een zonnepanelenveld in het knooppunt Almere voorziet de snelweg in zijn eigen energiebehoefte. De zonnepanelen wekken genoeg energie op om onder andere de (led)verlichting, de matrixborden en de verkeerslichten te laten werken.

De werkzaamheden aan de A1/A6 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). De snelweg is verbreed naar 4x2 rijstroken met hoofd- en parallelbanen. De extra rijstroken zorgen voor een betere doorstroming en daarmee een goede bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.

Tussen Almere Havendreef en afrit 6 Almere Buiten is dubbellaags ZOAB aangebracht (zeer open asfalt beton), oftewel stil asfalt. Het dubbellaags ZOAB is een asfalttype dat verkeersgeluid vermindert.

Verder zijn er drie nieuwe viaducten tussen Stad en Haven over de verbrede A6 gebouwd. Op het nieuwe viaduct ’t Oor is het vernieuwde busstation ’t Oor gekomen. Met de vernieuwing van de A6 en de aangepaste op- en afritten is de bereikbaarheid verbeterd. Het busstation is op 5 mei 2019 in gebruik genomen. Het heeft zes perrons en een wachtruimte met zitplekken. Het is de bedoeling het busstation in de toekomst te overkappen.