Bijzondere bijstand snelbalie

Heb je (onverwachte) kosten die je niet kunt betalen? Misschien heb je recht op bijzondere bijstand. Dat is een extra geldbedrag voor mensen met een laag inkomen rond bijstandsniveau. Hieronder lees je wat de voorwaarden zijn en hoe je bijzondere bijstand kunt aanvragen.

Voorwaarden

Dit zijn de belangrijkste voorwaarden:

  • je woont in Almere
  • je hebt een laag inkomen 
  • jouw spaargeld of kostbare spullen blijven onder de vermogensgrens 
  • de kosten zijn onvoorzien, bijzonder en noodzakelijk. Standaard kosten voor boodschappen of verzekeringen vallen daar bijvoorbeeld niet onder.
  • de kosten worden niet (deels) vergoed door een andere instantie
  • de kosten zijn gemaakt in Nederland
  • de kosten zijn niet langer dan 2 maanden geleden. Uitzondering is woonkostentoeslag, daarvoor mogen de kosten 6 maanden geleden zijn.

Daarnaast gelden specifieke voorwaarden afhankelijk van wat je aanvraagt. Deze voorwaarden leggen wij uit bij de kostensoorten hieronder.

Verder kijken wij ook naar individuele omstandigheden. Dus wij beoordelen jouw aanvraag op grond van jouw persoonlijke situatie. Die situatie bepaalt of je bijzondere bijstand van ons krijgt en hoeveel.

Bijzondere bijstand is mogelijk voor eenmalige kosten of voor maandelijkse kosten. Bij maandelijkse kosten vergoeden wij maximaal 12 maanden. Daarna moet je opnieuw een aanvraag doen.

Vragen?

Heb je nog vragen? Bel dan met telefoonnummer 14 036 op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.

Welke bewijsstukken moet ik meesturen?

Bij het aanvragen van bijzondere bijstand is het belangrijk dat je bewijsstukken meestuurt. Die hebben wij nodig om jouw aanvraag af te handelen. Welke bewijsstukken wij nodig hebben, hangt af van wat je aanvraagt. Bij iedere kostensoort vind je daarom informatie over wat je precies moet meesturen.

Hoeveel krijg ik vergoed?

Hoeveel bijzondere bijstand je krijgt, hangt af van je persoonlijke situatie. Bepalend is bijvoorbeeld hoeveel inkomen en vermogen je hebt, of er een lening bij de Kredietbank Nederland mogelijk is en of andere instanties zoals de zorgverzekering al vergoeden.

Als je bijzondere bijstand krijgt, kan dit een gift of een lening zijn. Inrichtingskosten en kosten voor duurzame goederen (zoals koelkast of wasmachine) worden meestal verstrekt als een lening die je moet terugbetalen. Dat betekent dat je het bedrag binnen 36 maanden moet terugbetalen. Als je een bijstandsuitkering ontvangt, houden wij het maandbedrag automatisch in op jouw uitkering. Als er sprake is van bijzondere omstandigheden dan kan het geld heel soms als gift worden verstrekt.

Aanvragen

Je kunt bijzondere bijstand online aanvragen vanuit de volgende kostensoorten. Je hebt daarvoor een DigiD nodig. 

Bevestiging van aanvraag

Controleer na je aanvraag altijd of je een e-mail ter bevestiging hebt ontvangen. Check zo nodig ook je spammail. Dit is belangrijk, want als je deze email niet hebt ontvangen is jouw aanvraag niet bij ons binnen gekomen en kunnen wij niet starten met de afhandeling. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 14 036, onder vermelding van ‘aanvraag bijzondere bijstand’.

Heb je nog geen DigiD?

Kijk dan hier hoe je een DigiD kunt aanvragen. Ook heb je een e-mailadres nodig.

Direct een DigiD aanvragen

Zonder DigiD kun je geen bijzondere bijstand aanvragen. Je kunt wel vast een melding doen. Een melding doe je via onderstaande button. Daarmee kom je bij het online meldingsformulier. Met dit formulier geef je aan dat je vandaag bijzondere bijstand wilde aanvragen en dat je vandaag jouw DigiD hebt aangevraagd. Deze datum wordt dan vastgelegd bij de gemeente als de zogenaamde meldingsdatum. Zodra je dan jouw DigiD hebt, kun je de aanvraag verder afhandelen.

Online aanmelden bij gemeente Almere

Als je onder bewind staat, kan de bewindvoerder de aanvraag voor bijzondere bijstand schriftelijk voor je indienen. De bewindvoerder kan contact opnemen met de gemeente op telefoonnummer 14 036 en verzoeken om een schriftelijke aanvraag.

Wat gebeurt er met mijn aanvraag?

Binnen 8 weken ontvang je een besluit van de gemeente over jouw aanvraag. Je krijgt een brief thuis met het besluit. Het kan zijn dat wij tijdens de afhandeling nog extra informatie van je nodig hebben. Dan nemen wij contact met je op.

Wil je hulp of advies bij jouw aanvraag?

Lukt het je niet om de aanvraag via de computer te doen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 036. Wij kijken samen met je hoe wij je kunnen helpen met jouw aanvraag.

 

FAQ Aanvraag Bijzondere bijstand

Veelgestelde vragen Bijzondere Bijstand

Ik ga verhuizen naar een andere gemeente. Bij welke gemeente vraag ik bijzondere bijstand voor verhuiskosten aan?

Bijzondere bijstand voor verhuiskosten en voor de eerste maand huur en borg kun je aanvragen in jouw huidige gemeente (waar je ingeschreven staat).

Inrichtingskosten kun je aanvragen bij de gemeente waar je gaat wonen.

Je hebt een (kopie) van een huurcontract nodig voor de aanvraag bijzondere bijstand.

 

Is bijzondere bijstand mogelijk voor (uitzonderlijke) medische kosten?

Medische kosten komen alleen nog in zeer uitzonderlijke gevallen in aanmerking voor bijzondere bijstand. 

Zorgverzekering

Het is belangrijk dat je een goede zorgverzekering hebt. Bij een aanvraag bijzondere bijstand voor medische kosten wordt altijd gekeken of de kosten vergoed worden door een goede zorgverzekering. De gemeente Almere kijkt daarvoor naar de vergoedingen van de collectieve zorgverzekering die de gemeente Almere aanbiedt aan mensen met een laag inkomen. Hiervoor werken wij samen met zorgverzekeraar Menzis. Als je gebruik maakt van deze zorgverzekering, krijg je goede vergoedingen, betaalt de gemeente Almere een deel van jouw premie en krijg je korting van Menzis. Deze zorgverzekering heet GarantVerzorgd en kent 3 aanvullende pakketten.

Bij een aanvraag bijzondere bijstand van de gemeente Almere kijken wij altijd of de kosten vergoed zouden worden door het aanvullende pakket GarantVerzorgd 2. Zouden de kosten daardoor worden vergoed, dan ontvang je geen bijzondere bijstand voor de kosten. Zouden de kosten daardoor niet worden vergoed, dan wordt gekeken hoe uitzonderlijk de kosten zijn.  

Wil je meer weten over de collectieve zorgverzekering die de gemeente aanbiedt aan mensen met een laag inkomen? Kijk dan op de pagina zorgverzekering.

 

Wat zijn bijzondere omstandigheden en noodzakelijke kosten?

Bijzondere omstandigheden

Bijzondere bijstand wordt niet gegeven voor normale uitgaven die in ieder huishouden in het algemeen voorkomen. Door bijzondere persoonlijke omstandigheden kan het zo zijn dat je extra kosten moet maken. Wanneer deze bijzonder persoonlijke omstandigheden zich voordoen, kunnen deze kosten mogelijk voor een vergoeding in aanmerking komen.

Noodzakelijke kosten

Noodzakelijke kosten zijn kosten die in jouw persoonlijke situatie noodzakelijk worden geacht. Dit kunnen bijvoorbeeld medische kosten zijn en/of andere kostensoorten. De noodzaak van de kosten wordt beoordeeld aan de hand van jouw persoonlijke situatie waardoor het voor jou in jouw situatie noodzakelijk kan zijn en voor een ander in een soortgelijke situatie niet.

 

Krijg ik bijzondere bijstand voor een inkomensafhankelijke eigen bijdrage?

Soms moet je bij een vergoeding door een instantie een deel zelf betalen: een eigen bijdrage. Sommige instanties houden er geen rekening mee dat je een laag inkomen hebt. Denk bijvoorbeeld aan de eigen bijdrage die je voor de kosten van een advocaat (via toevoeging door de Raad voor de Rechtsbijstand) moet betalen. Dan kun je voor de eigen bijdrage bijzondere bijstand aanvragen.

 

 

Bewijsstukken meesturen

Ik heb mijn bewijsstukken niet digitaal. Hoe kan ik ze zelf scannen? Kan ik ook een foto maken?

Ik heb mijn bewijsstukken niet digitaal. Hoe kan ik ze zelf scannen? Kan ik ook een foto maken?

  • Als je zelf je bewijsstukken inscant, bundel ze dan per onderwerp. Bijvoorbeeld bankafschriften bij elkaar, legitimatie van jou en je partner bij elkaar, enzovoort. Zorg ervoor dat je niet alle bewijsstukken in één document opslaat. Wij kunnen de bewijsstukken dan niet meteen verwerken.
  • Je kunt ook een foto maken van jo bewijsstuk en deze foto opslaan onder een handige naam (bijvoorbeeld legitimatie of bankafschrift).

Ik wil bewijsstukken meesturen met de aanvraag. Welke formaten zijn toegestaan?

  • Je kunt maximaal 20 bijlagen meesturen met de aanvraag.
  • Je kunt documenten van het type ‘jpg’, ‘bmp’, ‘png’, of ‘pdf’ sturen.
  • De maximale omvang per bestand is 900kb (verklein eventueel te grote bestanden).

Hoe kan ik bewijsstukken inleveren?

Je kunt op verschillende manieren (bewijs)stukken bij ons inleveren. Zet op elk document jouw klantnummer.

  • Online meesturen met de aanvraag.
  • Na jouw aanvraag uploaden: Via de groene button kun je de bewijsstukken uploaden. Je krijgt daarvan een bevestiging toegestuurd.

Direct bewijsstukken uploaden (DigiD nodig)

  • Mailen: Je kunt de stukken thuis ook scannen en sturen naar info@almere.nl. Om ervoor te zorgen dat je stukken op de plek van bestemming komen, moet je in het “onderwerp” vermelden: Werk en Inkomen. Vergeet niet in je e-mail, je voorletters, achternaam en klantnummer vermelden. Als je niet weet wat jouw klantnummer is, vermeld dan je geboortedatum, voorletters en achternaam.
  • Afspraak maken: Je kunt een afspraak maken via almere.nl/afspraak. Kies voor de categorie 'Sociaal Domein' en 'hulp bij inscannen'. De gastheren en gastvrouwen bij Sociaal Domein in het stadhuis helpen je dan bij het inscannen en insturen van de bewijsstukken.

Storing bij aanmelden

Er is een storing in het systeem. Wat moet ik doen?

Wij adviseren je om het later op de dag nog eens te proberen. Lukt het dan ook niet, vul dan in ieder geval het online meldingsformulier in. Op die manier word je aanvraag alvast geregistreerd op de dag van vandaag. Je kunt dat doen met dit formulier.

Online aanmelden bij gemeente Almere 

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de gemeente Almere via 14 036.

De online vragenlijst

Kan ik de vragenlijst invullen / een aanvraag indienen op mijn mobiele telefoon of tablet?

Het is op dit moment niet te adviseren om je aanvraag in te dienen via je mobiele telefoon of tablet. Het is mogelijk dat de aanvraag dan niet goed wordt verzonden naar de gemeente. Wij adviseren de aanvraag in te dienen via een computer of laptop. Controleer na jouw aanvraag altijd of je een e-mail met de bevestiging van jouw aanvraag hebt ontvangen

Als ik tussentijds stop met beantwoorden van de vragen, moet ik daarna opnieuw beginnen?

Vanwege privacy en veiligheid logt DigiD automatisch uit als er ongeveer een kwartier geen actie is ondernomen op het scherm.

Zolang jouw inlog met DigiD nog niet is verlopen, kun je de aanvraag meteen voortzetten.

Als de onderbreking langer heeft geduurd, kun je opnieuw inloggen en kiezen voor het verder gaan met behoud van de eerder ingevulde antwoorden.

 

Hoe weet ik of mijn aanvraag bij de gemeente is binnengekomen?

Je ontvangt binnen enkele minuten na verzending van de aanvraag een e-mail ter bevestiging. De afzender van dit bericht is noreply@remove-this.almere.nl Als je het bericht niet in je postvak van jouw e-mailaccount kunt vinden, controleer dan je spam folder.

Heb je geen mail ontvangen, controleer dan of je de online vragenlijst volledig hebt doorlopen. Als je de vragenlijst al hebt afgesloten kun je opnieuw inloggen met jouw DigiD.

Op de laatste pagina staat dat je klaar bent met het indienen van jouw aanvraag en de vragenlijst kunt afsluiten.

Heb je daarna geen mail ontvangen? Neem dan contact op met de gemeente (14 036).