Direct naar paginainhoud
menu

Individuele inkomenstoeslag is een toeslag voor mensen die lange tijd van een inkomen op bijstandsniveau moeten rondkomen. Het maakt niet uit wat voor soort inkomen dat is. Het mag een uitkering zijn, maar ook loon uit werk. Individuele inkomenstoeslag is een toeslag per huishouden.

Voorwaarden

  • Je woont in Almere,
  • Je bent ouder dan 23 jaar en je hebt de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt,
  • Je hebt niet meer spaargeld of dure spullen (vermogen) dan de vermogensgrens (zie hieronder),
  • Je hebt gedurende een ononderbroken periode van 5 jaar geen hoger inkomen gehad dan de voor jou geldende bijstandsnorm,
  • Je hebt in die periode van 5 jaar je uiterste best gedaan om werk te krijgen en te houden (Wanneer je in die periode een maatregel hebt gehad omdat je niet voldoende hebt geprobeerd werk te verkrijgen of behouden, dan heb je geen recht op deze toeslag),
  • De laatste keer dat je Individuele inkomenstoeslag hebt aangevraagd is langer dan 1 jaar geleden,
  • Je bent geen student of scholier.

Vermogen

Met vermogen bedoelen wij hier: spaargeld, luxe artikelen zoals een boot en auto, en andere waardevolle bezittingen. Bij een auto telt de dagwaarde tot €1.365. Is jouw auto meer waard dan €1.365 wordt die hogere waarde bij jouw vermogen opgeteld.

Gehuwd/ samenwonend€ 12.040 (totaal van u en uw partner samen)
Alleenstaande ouder€ 12.040 (totaal van u en uw kind(eren) samen)
Alleenstaande€ 6.020

Hoogte van de toeslag in 2021

Gehuwd/ samenwonend€ 587
Alleenstaande ouder€ 527
Alleenstaande€ 413

Aanvragen

Je kunt de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) online hieronder aanvragen via de button "Aanvraag IIT starten (Snelbalie)”. Je hebt daarvoor een DigiD nodig en gegevens over jouw inkomen en huur of hypotheek.

Hoe werkt het:

  • Je start de aanvraag met het invullen van jouw DigiD.
  • Gegevens die bij ons al bekend zijn worden automatisch opgehaald.
  • Je beantwoordt de vragen over jouw financiële situatie. Zorg dat je jouw gegevens over inkomen en woonsituatie bij de hand hebt.
  • Je gaat akkoord met de aanvraag en sluit deze af. Je ontvangt van ons een automatische bevestigingsmail. Controleer of je deze hebt ontvangen! De bevestigingsmail is het bewijs dat wij jouw aanvraag hebben ontvangen.
  • Zorg dat je alle bewijsstukken upload of inlevert.
  • De gemeente heeft dan acht weken de tijd om een besluit te nemen over jouw aanvraag. Het kan zijn dat wij nog extra informatie van je nodig hebben. Dan nemen wij contact met je op.
  • Je krijgt een brief thuis met ons besluit.
  • Indien je onder bewind staat, dan kan de bewindvoerder een aanvraag voor het individueel inkomenstoeslag schriftelijk indienen. De bewindvoerder kan contact opnemen met de gemeente op het telefoonnummer 14036 met het verzoek om een schriftelijke aanvraag in te dienen.

Heb je geen DigiD? Vraag dan hier een DigiD aan. Of heb je hulp nodig bij online aanvragen of bewijsstukken uploaden? Wij kunnen je ondersteunen. 

Gegevens die nodig kunnen zijn bij jouw aanvraag

Bij een aanvraag hebben wij gegevens van je nodig. Welke gegevens precies nodig zijn, hangt af van jouw woon-, leef- en financiële situatie. Het is handig om in ieder geval deze bewijsstukken bij de hand te hebben.

  • Afschriften van alle bank- en/of spaarrekeningen waarover u de beschikking heeft van de laatste drie maanden voor de aanvraag. Een uitdraai van internet mag, mits het saldo, tenaamstelling, rekeningnummer en mutaties daarop vermeld staan.
  • Bewijsstukken van overige vermogensbestandsdelen zoals auto, caravan, sieraden, buitenlandse bezittingen en afkoop levensverzekeringen.
  • Bewijsstukken van eventuele schulden.
  • Jaaropgave 2016 tot en met 2020 van jouw inkomsten.
  • Kopie geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitsbewijs of vreemdelingendocument) als je geen uitkering bij de gemeente heeft.

Aanvraag IIT starten

Extra toelichting

Eenmaal per jaar

Als je aan de voorwaarden blijft voldoen, kun je na twaalf maanden opnieuw individuele inkomenstoeslag krijgen. Vanaf 1 juli 2013 bepaalt de datum van aanvraag de ingangsdatum van de Individuele inkomenstoeslag.

FAQ Individuele inkomenstoeslag

De online vragenlijst (snelbalie)

Hoe weet ik of mijn aanvraag bij de gemeente is binnengekomen?

Je ontvangt binnen enkele minuten na verzending van de aanvraag een e-mail ter bevestiging. De afzender van dit bericht is noreply@remove-this.almere.nl. Als je het bericht niet in jouw postvak van jouw e-mailaccount kunt vinden, controleert dan je spam folder.

Heb je geen mail ontvangen, controleer dan of je de online vragenlijst volledig hebt doorlopen. Als je de vragenlijst al hebt afgesloten kun je opnieuw inloggen met jouw DigiD.

Op de laatste pagina staat dat je klaar bent met het indienen van jouw aanvraag en de vragenlijst kunt afsluiten.

Heb je daarna geen mail ontvangen? Neem dan contact op met de gemeente (14 036).

Als ik tussentijds stop met beantwoorden van de vragen, moet ik daarna opnieuw beginnen?

Vanwege privacy en veiligheid logt DigiD automatisch uit als er ongeveer een kwartier geen actie is ondernomen op het scherm.

Zolang jouw inlog met DigiD nog niet is verlopen, kun je de aanvraag meteen voortzetten.

Als de onderbreking langer heeft geduurd, kun je opnieuw inloggen en kiezen voor het verder gaan met behoud van de eerder ingevulde antwoorden.

Kan ik de vragenlijst invullen / een aanvraag indienen op mijn mobiele telefoon of tablet?

Het is op dit moment niet te adviseren om jouw aanvraag in te dienen via je mobiele telefoon of tablet. Het is mogelijk dat de aanvraag dan niet goed wordt verzonden naar de gemeente. Wij adviseren je aanvraag in te dienen via een computer of laptop. Controleer na de aanvraag altijd of je een e-mail met de bevestiging van jouw aanvraag hebt ontvangen.

Bewijsstukken

Ik heb bewijsstukken ingeleverd. Zijn deze al ontvangen?

Als je de stukken via het digitale uploadformulier hebt ingestuurd, heb je een bevestiging gekregen via e-mail. Als je de stukken hebt meegestuurd met jouw aanvraag heb je een bevestiging gekregen aan het eind van de aanvraag. Als je de stukken hebt ingescand op het stadhuis met hulp van een gastvrouw of gastheer heb je ook een bevestiging gekregen.

Hoe kan ik bewijsstukken inleveren?

Je kunt op verschillende manieren (bewijs)stukken bij ons inleveren. Zet op elk document jouw klantnummer.

  • Online meesturen met de aanvraag.
  • Na je aanvraag uploaden: Via de groene button kun je de bewijsstukken uploaden. Je krijgt daarvan een bevestiging toegestuurd.

Uploaden bewijsstukken 

  • Mailen: Je kunt de stukken thuis ook scannen en sturen naar info@almere.nl. Om ervoor te zorgen dat jouw stukken op de plek van bestemming komen, moet je in het “onderwerp” vermelden: Werk en Inkomen. Vergeet niet in jouw e-mail uw voorletters, achternaam en klantnummer vermelden. Als je niet weet wat jouw klantnummer is, vermeld dan je geboortedatum, voorletters en achternaam.
  • Afspraak maken: Je kunt een afspraak maken via almere.nl/afspraak. Kies voor de categorie 'Sociaal Domein' en 'hulp bij inscannen'. De gastheren en gastvrouwen bij Sociaal Domein in het stadhuis helpen je dan bij het inscannen en insturen van de bewijsstukken. 

Ik wil bewijsstukken meesturen met de aanvraag. Welke formaten zijn toegestaan?

  • Je kunt maximaal 20 bijlagen meesturen met de aanvraag.
  • Je kunt documenten van het type ‘jpg’, ‘bmp’, ‘png’, of ‘pdf’ sturen.
  • De maximale omvang per bestand is 900kb (verklein eventueel te grote bestanden).

Bewijsstukken

Ik heb mijn bewijsstukken niet digitaal. Hoe kan ik ze zelf scannen? Kan ik ook een foto maken?

  • Als je zelf jouw bewijsstukken inscant, bundel ze dan per onderwerp. Bijvoorbeeld bankafschriften bij elkaar, legitimatie van jou en jouw partner bij elkaar, enzovoort. Zorg ervoor dat je niet alle bewijsstukken in één document opslaat. Wij kunnen de bewijsstukken dan niet meteen verwerken.
  • Je kunt ook een foto maken van jouw bewijsstuk en deze foto opslaan onder een handige naam (bijvoorbeeld legitimatie of bankafschrift).
  • Als je zelf jouw bewijsstukken inscant, bundel ze dan per onderwerp. Bijvoorbeeld bankafschriften bij elkaar, legitimatie van jou en jouw partner bij elkaar, enzovoort. Zorg ervoor dat je niet alle bewijsstukken in één document opslaat. Wij kunnen de bewijsstukken dan niet meteen verwerken.
  • Je kunt ook een foto maken van jouw bewijsstuk en deze foto opslaan onder een handige naam (bijvoorbeeld legitimatie of bankafschrift).

Storing

Er is een storing in het systeem. Wat moet ik doen?

Wij adviseren je om het later op de dag nog eens te proberen. Lukt het dan ook niet, vul dan in ieder geval het online meldingsformulier in. Op die manier word je aanvraag alvast geregistreerd op de dag van vandaag. Je kunt dat doen met dit formulier.

Online melden

Vragen?
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de gemeente Almere via 14 036.

 

Wat vindt u van onze website?