Direct naar paginainhoud
menu

Heb je minder inkomsten door de coronamaatregelen? En kun je hierdoor jouw noodzakelijke kosten niet meer betalen? Dan kun je mogelijk een vergoeding krijgen uit de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten regeling (TONK).

Wat is TONK?

TONK is een tegemoetkoming voor noodzakelijke kosten. Dit zijn de vaste woonkosten die je moet maken in het dagelijks leven. Denk aan kosten voor huur, hypotheek en gas, water en licht.

Wat moet ik meesturen met de aanvraag?

Om de TONK aan te kunnen vragen moet je de volgende bewijsstukken inleveren:

  • kopie identiteitsbewijs
  • recent bewijsstuk (zoals een hypotheekoverzicht of bankafschrift) waaruit de hoogte van jouw noodzakelijke kosten blijken waarvoor je een TONK-uitkering vraagt
  • recent afschrift van spaar- en betaalrekening(en) op naam van jezelf en eventuele partner. Deze bewijsstukken kun je uploaden met de aanvraag. Voordat je het de aanvraag invult: let op dat je de gevraagde documenten heeft ingescand en op jouw bureaublad hebt opgeslagen. Heb je een gezamenlijk huishouden? Dan hebben wij van jullie beiden de gevraagde bewijsstukken nodig.

Wat zijn de voorwaarden voor TONK?

  • Jouw verlies aan inkomsten komt door coronamaatregelen.
  • Je hebt in januari 2021 minder inkomen ontvangen dan in januari 2020 en je kunt daardoor jouw privé woonlasten niet meer (volledig) betalen.
  • Je hebt op dit moment minder dan € 12.590  in de vorm van contant geld, spaargeld en geld op betaalrekeningen van jezelf, jouw eventuele partner, en de waarde van beleggingen of crypto currency.
  • Ben je ondernemer? Dan telt jouw vermogen in jouw onderneming niet mee.
  • Ben je ondernemer en heb je een TOZO-uitkering? Dan kan de TONK hierop een aanvulling zijn.
  • Heb je recht op een andere regeling of uitkering, zoals een toeslag van UWV op jouw WW-uitkering? Dan vraag je deze eerst aan. Heb je met deze regeling erbij nog steeds niet genoeg inkomen om jouw privé woonlasten te betalen? Dan kun je recht hebben op TONK.

Wat is de hoogte van TONK?

Voor de hoogte van de uitkering kijkt de gemeente naar:

  • De hoogte van jouw privé woonlasten.
  • De achteruitgang van jouw inkomen door de coronamaatregelen.
  • Het deel van de kosten dat je zelf nog kunt betalen met jouw inkomen (draagkracht).

Aanvragen TONK

Lukt het je niet om TONK digitaal aan te vragen? Dan kun je ons bellen op ons telefoonnummer: 14 036.

Hoe vraag ik de TONK-uitkering gezamenlijk met mijn partner aan?

Als je een gezamenlijk huishouden hebt, vraag je samen de TONK uitkering aan. Daarvoor hebben jullie beide DigiD's nodig.

In totaal log je 3 keer in met DigiD.

  1. De hoofdaanvrager logt in
  2. De partner logt in en geeft toestemming voor het samen indienen van de aanvraag
  3. De hoofdaanvrager vult de aanvraag verder in

Het programma onthoudt 2 uur deze gegeven toestemming. Duurt de aanvraag langer, dan is er opnieuw toestemming nodig.

Heb je problemen bij het inloggen bij een gezamenlijke aanvraag?

Na elke inlog kom je weer terug op de hoofdpagina Almere.nl en ga je opnieuw naar de aanvraagknop om te zoeken.

Zodra de hoofdaanvrager opnieuw heeft ingelogd, lijkt het er even op alsof je helemaal opnieuw moet beginnen. Maar zodra je het scherm “leefvorm” voorbij bent, laat het programma de gegeven toestemming van jouw partner zien en kun je de aanvraag verder invullen.

Wat vindt u van onze website?