Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten Tonk

Het kabinet stopt per 1 oktober 2021 met de algemene steunmaatregelen die de afgelopen anderhalf jaar de Nederlandse economie zoveel mogelijk door de coronacrisis hebben geholpen. Dit betekent dat de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten regeling (TONK) vanaf die datum niet wordt verlengd.

Ondanks dat TONK stopt, kan je nog wel tot 31 oktober 2021 de TONK aanvragen voor de periode van januari 2021 t/m juni 2021. Ook kan je de verlenging voor TONK aanvragen van juli 2021 t/m september 2021. Wil je hier meer over weten? Kijk onderaan de pagina voor meer informatie over aanvragen en of verlengen van de TONK.

Wij hopen natuurlijk dat je door de versoepelingen van de maatregelen geen steun meer nodig hebt. Mocht dit wel het geval zijn dan willen wij je op onderstaande mogelijkheden wijzen:

Bbz-uitkering

Bbz inkomensaanvulling in de periode van 1 oktober tot en met 31 december 2021 is vergelijkbaar met Tozo, maar is niet hetzelfde. Een verschil tussen Bbz inkomensaanvulling en Tozo is dat je meer informatie over jouw situatie en jouw bedrijf bij het Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) moet aanleveren. Het ZLF onderzoekt ook of jouw bedrijf levensvatbaar is en beslist uiteindelijk of je recht hebt op de inkomensaanvulling.

Bbz biedt 2 mogelijkheden

  • Als je als ondernemer tijdelijk niet genoeg inkomsten hebt om van te leven, kan je een aanvullende uitkering krijgen.
  • Heb je geld nodig voor investeringen of het af­lossen van problematische schulden en kan je geen lening krijgen bij andere financiers? Dan kan je misschien een lening voor bedrijfskapitaal krijgen via het zelfstandigenloketflevoland.nl.

Bijstandsuitkering

Heb je geen inkomen of een laag inkomen? Vraag dan een bijstandsuitkering aan. 
Je kunt in Almere een bijstandsuitkering aanvragen als je:

  • in Almere woont;
  • Nederlander bent, burger van de Europese Unie of een geldig verblijfsdocument hebt;
  • ouder bent dan 18, maar onder de AOW-leeftijd;
  • niet genoeg inkomen hebt om van te leven;
  • geen andere uitkering kunt krijgen;
  • spaargeld of kostbare spullen hebt die onder de vermogensgrens blijven.

Voor meer informatie verwijzen wij naar almere.nl/werken/uitkering

Woonkostentoeslag

Heb je geen of te weinig recht op huurtoeslag? Of heb je een koopwoning en kun je de woonkosten niet betalen? Misschien heb je dan recht op woonkostentoeslag. Woonkostentoeslag kan worden aangevraagd voor een huurwoning, koopwoning, woonwagen of woonboot. Bij de beoordeling van het recht op woonkostentoeslag houden wij rekening met jouw inkomen en vermogen en krijg je mogelijk de plicht om te verhuizen. 
Wij adviseren je eerst contact op te nemen met de gemeente Almere voordat je woonkostentoeslag aanvraagt. 

Voor meer informatie verwijzen wij je naar almere.nl/werken/rondkomen-met-een-laag-inkomen/hulp-bij-hoge-huur-of-hypotheek

PLANgroep

Heb je problemen om rond te komen met jouw inkomen? Of heb je schulden waar je zelf niet meer uit denkt te komen? Dan kun je je bij PLANgroep aanmelden via het contactformulier op webloket.plangroep.nl/almere
PLANgroep neemt dan binnen twee dagen contact met je op. De gesprekken gaan via de telefoon of video-bellen. Op het webloket staat uitgebreide informatie over de schuldhulpverlening in Almere.

Vragen?

Heb je een vraag of twijfel je ergens over? Bel ons gerust. Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur via telefoonnummer 14036. 
Daarnaast kan je ook altijd terecht bij het wijkteam in jouw buurt. De wijkwerkers van het wijkteam vertegenwoordigen diverse zorg- en welzijnsorganisaties in de wijk, zoals een maatschappelijk werker, een cliëntondersteuner van MEE, een WMO-consulent, een opbouwwerker en een vrijwilligersconsulent. Samen met jou zoeken zij naar praktische oplossingen en wijzen je, als dat nodig is, de weg naar professionele hulp.

TONK-aanvraag en aanvraag verlenging voor 1 november

Als je ondersteuning van TONK krijgt of wilt aanvragen, kun je de TONK-regeling verlengen. Houd wel rekening met het volgende:

  • Almeerders kunnen nog tot 1 november de TONK-regeling over de periode januari t/m juni aanvragen.
  • Om voor verlenging in aanmerking te komen, moet je een verkorte aanvraag indienen.
  • Het is nu mogelijk om een aanvraag voor verlenging (juli tot en met september) in te dienen. De verlenging kun je ook tot 1 november aanvragen.

Aanvragen verlenging TONK

Wat zijn de voorwaarden voor TONK?

  • Jouw verlies aan inkomsten komt door coronamaatregelen en je kunt daarom je voornoemde privé woonlasten niet betalen.
  • Je hebt op dit moment in totaal minder dan € 12.590 in de vorm van contant geld, spaargeld en geld op betaalrekeningen van jezelf, jouw eventuele partner, en de waarde van beleggingen of crypto currency.

Wat is de hoogte van TONK?

Voor de hoogte van de uitkering kijkt de gemeente naar:

  • De hoogte van je voornoemde privé woonlasten.
  • Hoeveel inkomen je op dit moment hebt. Heb je een partner? Dan kijken wij naar je gezinsinkomen
  • Het deel van de kosten dat je zelf nog kunt betalen met jouw inkomen (draagkracht).

Aanvragen TONK

Wat moet ik meesturen met de aanvraag?

Om de TONK aan te kunnen vragen moet je de volgende bewijsstukken inleveren:

  • Kopie geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
  • recent bewijsstuk van je gas- water en lichtkosten en bewijsstuk van je hypotheek of huurlasten van je woonruimte/woning
  • Betaal- en spaarafschriften van je (en eventuele partners') privérekeningen over de maanden januari en februari 2021.

Hoe vraag ik de TONK-uitkering gezamenlijk met mijn partner aan?

Als je een gezamenlijk huishouden hebt, vraag je samen de TONK uitkering aan. Daarvoor hebben jullie beide DigiD's nodig.

In totaal log je 3 keer in met DigiD.

  1. De hoofdaanvrager logt in
  2. De partner logt in en geeft toestemming voor het samen indienen van de aanvraag
  3. De hoofdaanvrager vult de aanvraag verder in

Het programma onthoudt 2 uur deze gegeven toestemming. Duurt de aanvraag langer, dan is er opnieuw toestemming nodig.

Heb je problemen bij het inloggen bij een gezamenlijke aanvraag?

Na elke inlog kom je weer terug op de hoofdpagina Almere.nl en ga je opnieuw naar de aanvraagknop om te zoeken.

Zodra de hoofdaanvrager opnieuw heeft ingelogd, lijkt het er even op alsof je helemaal opnieuw moet beginnen. Maar zodra je het scherm “leefvorm” voorbij bent, laat het programma de gegeven toestemming van jouw partner zien en kun je de aanvraag verder invullen.