Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten Tonk

Heb je minder inkomsten door de coronamaatregelen? En kun je hierdoor jouw noodzakelijke kosten niet meer betalen? Dan kun je mogelijk een vergoeding krijgen uit de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten regeling (TONK).

Wat is TONK?

TONK is een tegemoetkoming voor noodzakelijke kosten. Het recht voor TONK bestaat mogelijk als je door de coronamaatregelen je noodzakelijke privé woonlasten niet meer kunt betalen. Dit zijn de vaste woonkosten die je moet maken in het dagelijks leven. Denk aan kosten voor huur, hypotheek en gas, water en licht.

Ben je ondernemer en heb je een TOZO-uitkering? Dan kan de TONK hierop een aanvulling zijn.

Hoe verleng ik mijn TONK-aanvraag?

De TONK-regeling is door het kabinet verlengd met 3 maanden (juli t/m september). Dit betekent dat als je die ondersteuning van TONK krijgt of wilt aanvragen, je de TONK-regeling kunt verlengen. Houd wel rekening met het volgende:

  • Almeerders kunnen nog tot 1 november de TONK-regeling over de periode januari t/m juni aanvragen.
  • Om voor verlenging in aanmerking te komen, moet je een verkorte aanvraag indienen.
  • Het is nu mogelijk om een aanvraag voor verlenging (juli tot en met september) in te dienen.

Aanvragen verlenging TONK

Lukt het je niet om TONK digitaal aan te vragen? Dan kun je ons bellen op ons telefoonnummer: 14 036.

    Wat zijn de voorwaarden voor TONK?

    • Jouw verlies aan inkomsten komt door coronamaatregelen en je kunt daarom je voornoemde privé woonlasten niet betalen.
    • Je hebt op dit moment in totaal minder dan € 12.590 in de vorm van contant geld, spaargeld en geld op betaalrekeningen van jezelf, jouw eventuele partner, en de waarde van beleggingen of crypto currency.

    Wat is de hoogte van TONK?

    Voor de hoogte van de uitkering kijkt de gemeente naar:

    • De hoogte van je voornoemde privé woonlasten.
    • Hoeveel inkomen je op dit moment hebt. Heb je een partner? Dan kijken wij naar je gezinsinkomen
    • Het deel van de kosten dat je zelf nog kunt betalen met jouw inkomen (draagkracht).

    Aanvragen TONK

    Wat moet ik meesturen met de aanvraag?

    Om de TONK aan te kunnen vragen moet je de volgende bewijsstukken inleveren:

    • Kopie geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
    • recent bewijsstuk van je gas- water en lichtkosten en bewijsstuk van je hypotheek of huurlasten van je woonruimte/woning
    • Betaal- en spaarafschriften van je (en eventuele partners') privérekeningen over de maanden januari en februari 2021.

    Hoe vraag ik de TONK-uitkering gezamenlijk met mijn partner aan?

    Als je een gezamenlijk huishouden hebt, vraag je samen de TONK uitkering aan. Daarvoor hebben jullie beide DigiD's nodig.

    In totaal log je 3 keer in met DigiD.

    1. De hoofdaanvrager logt in
    2. De partner logt in en geeft toestemming voor het samen indienen van de aanvraag
    3. De hoofdaanvrager vult de aanvraag verder in

    Het programma onthoudt 2 uur deze gegeven toestemming. Duurt de aanvraag langer, dan is er opnieuw toestemming nodig.

    Heb je problemen bij het inloggen bij een gezamenlijke aanvraag?

    Na elke inlog kom je weer terug op de hoofdpagina Almere.nl en ga je opnieuw naar de aanvraagknop om te zoeken.

    Zodra de hoofdaanvrager opnieuw heeft ingelogd, lijkt het er even op alsof je helemaal opnieuw moet beginnen. Maar zodra je het scherm “leefvorm” voorbij bent, laat het programma de gegeven toestemming van jouw partner zien en kun je de aanvraag verder invullen.