Werkgevers kunnen een premie ontvangen wanneer zij iemand in dienst nemen die tot een bepaalde doelgroep behoort. Dit heet loonkostenvoordeel (LKV). Als jij in zo'n doelgroep valt, moet je zelf een verklaring aanvragen en aan je werkgever geven. Dit is de doelgroepverklaring LKV. Je kunt die bij het UWV opvragen.
Het loonkostenvoordeel geldt voor vier doelgroepen. Dit zijn:
Van bovenstaande doelgroepen kunnen alleen oudere werknemers de doelgroepverklaring aanvragen bij de gemeente. Voorwaarde is wel dat je een uitkering van de gemeente ontvangt (Participatiewet, IOAW of IOAZ).
Ontvang je een andere uitkering of hoor je bij een van de andere 3 doelgroepen dan kun je de doelgroepverklaring LKV aanvragen bij het UWV. Hier vind je ook een handige checklist om te controleren of je tot een doelgroep behoort.
Let op: je bent niet verplicht een doelgroepverklaring aan te vragen!
Een doelgroepverklaring LKV oudere werknemers moet worden aangevraagd binnen 3 maanden nadat je in dienst bent getreden. Verder gelden deze voorwaarden:
Je kunt de doelgroepverklaring LKV oudere werknemers aanvragen via het aanvraagformulier op deze pagina. Je kunt het formulier printen en ingevuld inleveren bij de Balie Sociaal Domein, of opsturen naar Gemeente Almere, Werk & Inkomen, Postbus 200, 1300 AE Almere.
Als je de doelgroepverklaring LKV van ons hebt ontvangen, geef je een kopie aan jouw werkgever. Als je dat wilt, zorgt de gemeente ervoor dat jouw werkgever een kopie ontvangt. Dit kun je aangeven op het aanvraagformulier.
Met de kopie kan je werkgever premiekorting aanvragen bij de Belastingdienst. Dat betekent dat jouw werkgever korting krijgt op de loonheffing die voor jou als werknemer afgedragen wordt aan de Belastingdienst. De korting ontvangt de werkgever maximaal 3 jaar.