Skip to content

Werk aan het fietspad

Fietsers in Almere

Almere is een echte fietsstad, er is maar liefst 500 kilometer aan fietsroutes waarvan 440 km bestaat uit geheel vrij liggende fietspaden. Voor een groot gedeelte is deze geasfalteerd en ligt vrij van autowegen en busbanen. Op het hoofdfietsnetwerk hebben fietsers voorrang en alle kruisingen op deze hoofdwegen zijn ongelijkvloers. Er zijn er honderden bruggen en tunnels die Almere nóg fietsvriendelijker maken. Hierdoor is Almere de veiligste fietsstad van Nederland.

De groei van Almere gaat de komende jaren door. Ook het fietsgebruik zal daardoor toenemen. Daarom investeert de gemeente de komende jaren in de verbetering van de hoofdfietspaden, zodat inwoners nog makkelijker kunnen kiezen voor de fiets.  

Fietspad Laterna Magicapad afgesloten

De gemeente Almere heeft het Laterna Magicapad, het fietspad door het Laterna Magicapark, afgesloten vanaf de Bunuellaan tot aan de Jacques Tatilaan. Door scheurvorming en wortelopdruk in het fietspad kunnen er, vooral bij regen en gladheid, onveilige situaties ontstaan. Uiteraard willen we dit voorkomen. Daarom is besloten het fietspad af te sluiten. De omleidingen geven we aan met de bekende gele borden. De duur van de afsluiting is nog niet bekend.

Fietspad Farflerpad heeft duurzaam beton

olifantengras

Het asfalt van fietspad Farflerpad, tussen Noorderdreef en Blanchardpad, was in slechte staat. Daarom moest het worden vervangen. De werkzaamheden aan het fietspad zijn maandag 22 juli begonnen en duurden tot en met vrijdag 16 september.

Duurzaam beton

Het fietspad heeft duurzaam beton gekregen; het is gemaakt van een cementsoort waar bij de productie minder CO₂ wordt uitgestoten, en met olifantengras en hennepgras. Het uithardingsproces van dit beton heeft echter langer nodig, zo’n 28 dagen. 

Werkzaamheden Spoorbaanpad 2018

rood asfalt op fietspad maken

De gemeente Almere heeft het eerste deel van het  Spoorbaanpad verbreed en verbeterd. Het Spoorbaanpad is 5 kilometer lang. De werkzaamheden zijn in het laatste half jaar van 2018 uitgevoerd.  

Het deel tussen de Hollandsedreef en station Parkwijk is toen aangepakt. Het fietspad is naar vier meter verbreed en heeft nu rood asfalt. Naast het fietspad is een strook van anderhalve meter zwart asfalt voor voetgangers.

Het Spoorbaanpad is de belangrijkste fietsverbinding door Almere. Het is de drukste fietsroute. Veel fietsers vonden het fietspad te smal, onveilig en oncomfortabel. Bovendien rijden er tegenwoordig steeds meer snelle E-bikes en bakfietsen die breder zijn dan een gewone fiets. Verbreding was dus noodzakelijk. 

Ander deel Spoorbaanpad later aan de beurt

In 2021 komt het deel vanaf station Parkwijk tot aan station Buiten aan de beurt. En de fietsbruggen in het Spoorbaanpad over de Hoge en de Lage Vaart worden verbreed. Hiervoor wordt een nieuwe constructie ontworpen die aan de betonnen spoorbrug kan worden gehangen. Verder komt er een fietsbrug over de Koppeldreef.  

Ook het fietsviaduct bij station Centrum krijgt nog een opknapbeurt. 

Fietspaden en verbreding A6

Fietspaden RWS

Voor de verbreding van de A6 is het noodzakelijk om bestaande fietsroutes aan te passen. Dit gebeurt in verschillende fasen. Meer informatie hierover vind je op de site van Rijkswaterstaat.

Wat vindt u van onze website?