Skip to content

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met de inhoud van de belastingaanslag, de beschikking of parkeerbon die u heeft ontvangen, kunt u bezwaar maken. Dit moet altijd binnen zes weken na de datum die op het aanslagbiljet de beschikking of parkeerbon staat. Het indienen van een bezwaarschrift tegen de gemeentelijke belastingen is gratis. 

U kunt uw bezwaar digitaal of schriftelijk indienen. Zie hiervoor de links rechts op deze pagina of stuur de gemeente een brief. In uw brief moet het volgende staan:

  • uw persoonlijke gegevens;
  • tegen welk besluit u bezwaar maakt;
  • waarom u bezwaar maakt;
  • het aanslagnummer van de belastingaanslag;
  • uw handtekening.

U kunt het pdf-formulier/uw brief sturen naar:
Gemeente Almere 
t.a.v. Belastingen
Postbus 200
1300 AE Almere

Termijn

Het bezwaar moet binnen zes weken na de datum die op het aanslagbiljet staat door u zijn verzonden. U krijgt binnen tien werkdagen een ontvangstbevestiging.

De afdeling Belastingen moet uw bezwaarschrift in hetzelfde jaar waarin u bezwaar heeft gemaakt afhandelen. Dit geldt niet voor bezwaarschriften die tussen 20 november en 31 december zijn ingediend. Daarbij moet de gemeente binnen zes tot twaalf weken beslissen. In de meeste gevallen is de afhandelingstermijn aanzienlijk korter. Het is niet mogelijk om op individueel niveau iets te zeggen over de afhandelingstermijnen.

Ik heb bezwaar gemaakt. Moet ik de aanslag nu toch betalen?

Ja. Ook als u het niet eens bent met de aanslag en daartegen bezwaar hebt aangetekend, moet u de belasting betalen. Als na behandeling van het bezwaarschrift blijkt dat uw bezwaar gegrond is, krijgt u het teveel betaalde bedrag automatisch terug.

Dat geldt niet bij parkeerboetes. Als u bezwaar heeft ingediend tegen een parkeerboete wordt er automatisch uitstel van betaling gegeven tot er een uitspraak is. U hoeft het bedrag dus niet meteen te betalen. 

In beroep

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente, dan kunt u hiertegen in beroep bij de rechtbank. In het antwoord op uw bezwaarschrift leest u hoe u dit kunt doen. U moet griffierecht betalen als u in beroep gaat. De rechtbank stuurt u daarvoor een rekening. 

Let op bij No Cure No Pay-bureaus

In de pers verschijnen regelmatig berichten van dienstverleners die zich opwerpen als belangenbehartiger voor u bij het maken van bezwaar tegen de WOZ-waarde. 

U betaalt dan voor hun diensten, maar let op, bezwaar maken is voor u altijd gratis en u heeft er maar zelden een gespecialiseerd bureau voor nodig. U weet immers zelf vaak beter  waarom u het niet eens bent met de WOZ-waarde. Meestal werken dit soort bureaus op basis van 'No cure, no pay'. Dit betekent dat als zij geen resultaat voor u bewerkstelligen u niet hoeft te betalen. Als er wel resultaat wordt behaald, dan betaalt de gemeente de wettelijke kostenvergoeding.

Dit klinkt erg mooi, maar hoe werkt het eigenlijk?

Als u een gespecialiseerd bureau inschakelt en de WOZ-waarde wordt verlaagd, dan zal uw aanslag voor de gemeentelijke belastingen worden verminderd en dan moet de gemeente een wettelijke kostenvergoeding betalen aan dit bureau. Het is belangrijk om te weten om welke wettelijke bedragen het precies gaat:  

  • Vergoeding voor het indienen bezwaarschrift € 254,-
  • Vergoeding voor het bijwonen hoorzitting € 254,-
  • Vergoeding voor het indienen taxatierapport € 242,-

De totale vergoeding van de gemeente aan de dienstverlener voor een normaal bezwaarschrift bedraagt dus € 750,- 

Deze kosten worden betaald uit de algemene middelen en dat heeft weer invloed op de tariefbepaling van volgend jaar. Gevolg is namelijk dat het belastingtarief omhoog gaat en daarmee de belastingaanslag. Alle belastingplichtigen worden met deze hogere tarieven geconfronteerd en dat is onnodig. Want zelf bezwaar maken is altijd gratis. Het klopt dus eigenlijk niet als deze bureaus zeggen gratis voor u te werken. Het kan invloed hebben op het nieuwe tarief. 

Niet eens met de waarde?

De gemeente Almere doet haar best de WOZ-waarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Als u van mening bent dat hierin een fout is gemaakt, maakt u dit eenvoudig via de online Belastingbalie met een bezwaarschrift aan ons kenbaar. De gemeente wil net als u graag dat de WOZ-waarde klopt. Wij hebben er geen enkel belang bij om de WOZ-waarde te hoog vast te stellen. Als blijkt dat wij een fout hebben gemaakt bij het vaststellen van uw WOZ-waarde, passen we deze graag voor u aan. Heeft u vragen? Belt u dan met een van onze medewerkers via telefoonnummer 14 036 of reageer via belastingen@almere.nl.

Naar boven

Wat vindt u van onze website?