Verloren of gestolen reisdocument of rijbewijs

Is jouw reisdocument (paspoort of identiteitsbewijs) gestolen? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Zo voorkom je fraude met jouw paspoort of ID-kaart.

Houd bij het maken van jouw melding rekening met het volgende:

  • bij kinderen tot 12 jaar moet de ouder (gezaghouder) de melding doen;
  • geef aan of het om een identiteitskaart of een paspoort gaat; 
  • zijn er meer reisdocumenten vermist of gestolen? Maak dan voor elk document een aparte melding;
  • geef bij jouw melding jouw e-mailadres op. Je krijgt een bevestigingsmail zodra jouw melding is verwerkt;

Als het nodig is kun je gelijk online een afspraak maken of bellen naar 14 036 voor een nieuw reisdocument. 

Melden reisdocument kwijt of gestolen (DigiD nodig)

Na jouw melding via DigiD kun je online een afspraak maken voor een nieuw reisdocument of bellen met 14 036. Dit kan vanaf 2 werkdagen na jouw melding. 

Afspraak maken

Als je een reisdocument als kwijt of gestolen hebt gemeld, is het niet meer geldig. Vind je het terug, dan kun je het niet meer gebruiken. Je moet dan een nieuw reisdocument aanvragen.

Meenemen naar je afspraak

Heb je nog een ander geldig identiteitsbewijs; zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs? Neem deze dan mee naar je afspraak.

Melden kwijtgeraakt of gestolen rijbewijs

Ben je je rijbewijs kwijtgeraakt of is die gestolen? Dan is het belangrijk dat je dit registreert bij de RDW. Dat rijbewijs wordt dan meteen ongeldig verklaard. Als de melding is geregistreerd bij de RDW, krijg je een brief om dit te bevestigen. Voor het online melden van verlies of diefstal van je rijbewijs heb je DigiD nodig.

Veelgestelde vragen verloren of gestolen reisdocument of rijbewijs

Vanaf welke leeftijd mag een vermissingsformulier worden ondertekend?

De vermissingsverklaring mag vanaf 12 jaar ingevuld en ondertekend worden. Tot 12 jaar moet een gezaghouder het ondertekenen.

Ik ben mijn Nederlandse reisdocument kwijt, maar ik verblijf (woonachtig/vakantie) in het buitenland, wat nu?

Ben je jouw reisdocument in het buitenland kwijtgeraakt of is deze in het buitenland gestolen? Meld dit dan zo spoedig mogelijk bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs hiervan. Aansluitend moet je bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuw reisdocument aanvragen (noodpaspoort of laissez-passer) om naar Nederland te kunnen reizen. Tegelijkertijd wordt de vermissing dan ook geregistreerd. 

Voor een volledig overzicht van alle contactgegevens van ambassades en consulaten kijk je op de website van de Rijksoverheid.

Ik heb mijn verloren reisdocument teruggevonden. Mag ik deze weer gebruiken?

Nee, dat is niet mogelijk. Na het opmaken van de ‘verklaring vermissing of diefstal’ verliest het verloren of gestolen reisdocument zijn geldigheid. Als het reisdocument wordt teruggevonden, kan het niet meer worden gebruikt. Je moet het teruggevonden document inleveren bij de gemeente.

Mijn Nederlandse reisdocument is kwijtgeraakt/gestolen en ik ga morgen op reis. Wat moet ik doen?

Je moet jouw vermissing zo spoedig mogelijk melden bij de gemeente. Hiermee voorkomt je dat er fraude met jouw document wordt gepleegd. Bel bij een verloren of gestolen reisdocument 14 036. Wij plannen vervolgens zo spoedig mogelijk een afspraak met Burgerzaken voor je in, zodat je jouw vermissing kunt laten registreren. Je kunt tijdens deze afspraak direct een nieuw document aanvragen en betalen.

Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien kom je in aanmerking voor een noodpaspoort. Deze wordt verstrekt door de Koninklijke Marechaussee. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Mijn reisdocument is gestolen of vermist. Hoelang duurt het om een nieuwe aan te vragen?

Als je jouw vermissing bij de gemeente laat registreren, kun je tijdens deze afspraak direct een nieuw reisdocument aanvragen. Je kunt jouw reisdocument vijf werkdagen na de aanvraag ophalen.

Is het reisdocument dat vermist was in een andere gemeente afgegeven? Dan is de behandeltijd ongeveer twee weken. We zijn dan namelijk afhankelijk van de andere gemeente. Je ontvangt een kaartje thuis wanneer wij de gegevens van het vorige document binnen hebben en deze gegevens geverifieerd zijn.

Wat kost een reisdocument of rijbewijs na vermissing?

Je betaalt de kosten voor een nieuw document. De tarieven voor een reisdocument of rijbewijs vind je bij Tarieven Burgerzaken

Kan iemand anders de vermissing van mijn reisdocument/rijbewijs doorgeven?

Nee, je moet vanaf 18 jaar een vermissing persoonlijk doorgeven.

Voor minderjarigen tot 12 jaar geldt dat de gezaghouder de vermissing van het reisdocument door moet geven. Vanaf 12 jaar tot en met 17 jaar mogen minderjarigen het formulier zelf invullen en ondertekenen, daarbij mag het ook gedaan worden door één van de gezaghouders.

Waar geef ik mijn vermissing door als ik geen vaste woon- of verblijfplaats heb?

Ben je op dat moment in Nederland? Dan kun je naar één van de grensgemeenten in Nederland. Dit zijn de volgende gemeenten:

  • Bergeijk
  • Bergen op Zoom
  • Breda
  • Den Haag
  • Echt-Susteren
  • Enschede
  • Maastricht
  • Montferland
  • Oldambt
  • Schiphol-paspoortbalie
  • Sluis
  • Venlo

Bij bovengenoemde gemeenten kun je ook een aanvraag doen voor een reisdocument. Kijk voor aanvullende informatie naar de gemeentelijke websites.