Verloren of gestolen reisdocument of rijbewijs

Melden kwijtgeraakt of gestolen paspoort of ID-kaart

Is jouw reisdocument (paspoort of identiteitsbewijs) gestolen? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Zo voorkom je fraude met jouw paspoort of ID-kaart.

Melden reisdocument kwijt of gestolen (DigiD nodig)

Als het nodig is kun je gelijk een afspraak maken voor een nieuw reisdocument.

Houd bij het maken van jouw melding rekening met het volgende:

  • bij kinderen tot 12 jaar moet de ouder (gezaghouder) de melding doen;
  • geef aan of het om een identiteitskaart of een paspoort gaat; 
  • zijn er meer reisdocumenten vermist of gestolen? Maak dan voor elk document een aparte melding;
  • geef bij jouw melding jouw e-mailadres op. Je krijgt een bevestigingsmail zodra jouw melding is verwerkt;

Na jouw melding via DigiD kun je een afspraak maken voor een nieuw reisdocument. Dit kan vanaf 2 werkdagen na jouw melding.

Afspraak maken

Als je een reisdocument als kwijt of gestolen heeft gemeld, is het niet meer geldig. Vind je het terug, dan kun je het niet meer gebruiken. Je moet dan een nieuw reisdocument aanvragen.

Veelgestelde vragen verloren of gestolen reisdocument of rijbewijs

Vanaf welke leeftijd mag een vermissingsformulier worden ondertekend?

De vermissingsverklaring mag vanaf 12 jaar ingevuld en ondertekend worden.  

Ik ben mijn Nederlandse reisdocument kwijt, maar ben woonachtig in het buitenland, wat nu?

Bent je jouw reisdocument in het buitenland kwijtgeraakt of is deze in het buitenland gestolen? Meld dit dan zo spoedig mogelijk bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs hiervan. Aansluitend moet je bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuw reisdocument aanvragen (noodpaspoort of laissez-passer) om naar Nederland te kunnen reizen. Tegelijkertijd wordt de vermissing dan ook geregistreerd. 

Voor een volledig overzicht van alle contactgegevens van ambassades en consulaten kijk je op de website van de Rijksoverheid.

Ik heb mijn verloren reisdocument teruggevonden. Mag ik deze weer gebruiken?

Nee, dat is niet mogelijk. Na het opmaken van de ‘verklaring vermissing of diefstal’ verliest het verloren of gestolen reisdocument of rijbewijs zijn geldigheid. Als het reisdocument of rijbewijs wordt teruggevonden, kan het niet meer worden gebruikt. Je moet het teruggevonden document inleveren bij de gemeente.

Mijn Nederlandse reisdocument is kwijtgeraakt/gestolen en ik ga morgen op reis. Wat moet ik doen?

Je moet jouw vermissing zo spoedig mogelijk melden bij de gemeente. Hiermee voorkomt je dat er fraude met jouw document wordt gepleegd. Bel bij een verloren of gestolen reisdocument 14 036. Wij plannen vervolgens zo spoedig mogelijk een afspraak met Burgerzaken voor je in, zodat je jouw vermissing kunt laten registreren. Je kunt tijdens deze afspraak direct een nieuw document aanvragen en betalen.

Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien kom je in aanmerking voor een noodpaspoort. Deze wordt verstrekt door de Koninklijke Marechaussee. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Mijn reisdocument is gestolen of vermist. Hoelang duurt het om een nieuwe aan te vragen?

Als je jouw vermissing bij de gemeente laat registreren, kun je tijdens deze afspraak direct een nieuw reisdocument aanvragen. Je kunt jouw reisdocument vijf werkdagen na de aanvraag ophalen.

Is het reisdocument dat vermist was in een andere gemeente afgegeven? Dan is de behandeltijd ongeveer twee weken. We zijn dan namelijk afhankelijk van de andere gemeente. Je ontvangt een kaartje thuis wanneer wij de gegevens van het vorige document binnen hebben en deze gegevens geverifieerd zijn.

Wat kost een reisdocument of rijbewijs na vermissing?

Je betaalt de kosten voor een nieuw document. De tarieven voor een reisdocument of rijbewijs vind je bij Tarieven Burgerzaken. 

Kan iemand anders de vermissing van mijn reisdocument/rijbewijs doorgeven?

Nee, je moet een vermissing persoonlijk doorgeven.

Voor minderjarigen tot 12 jaar geldt dat de gezaghouder de vermissing van het reisdocument door moet geven. Vanaf 12 jaar mogen minderjarigen het formulier zelf invullen en ondertekenen.

Moet een minderjarige zelf de vermissing van het reisdocument doorgeven of mag de gezaghouder dit doen?

Voor minderjarigen geldt dat de gezaghouder de vermissing van het reisdocument door mag geven. De vermissingsverklaring mag vanaf 12 jaar ingevuld en ondertekend worden.  

Waar geef ik mijn vermissing door als ik geen vaste woon- of verblijfplaats heb?

Ben je op dat moment in Nederland? Dan kun je naar één van de grensgemeenten in Nederland. Dit zijn de volgende gemeenten:

  • Bergeijk
  • Bergen op Zoom
  • Breda
  • Den Haag
  • Echt-Susteren
  • Enschede
  • Maastricht
  • Montferland
  • Oldambt
  • Schiphol-paspoortbalie
  • Sluis
  • Venlo

Bij bovengenoemde gemeenten kun je ook een aanvraag doen voor een reisdocument. Kijk voor aanvullende informatie naar de gemeentelijke websites.