Direct naar paginainhoud

Adresonderzoek

Staat iemand op jouw adres ingeschreven die er niet (meer) woont? Wil je deze persoon uitschrijven van jouw adres? Vraag dan een adresonderzoek aan. Hiervoor heb je DigiD nodig.

Na jouw aanvraag onderzoeken wij waar deze persoon echt woont.
Wil je weten hoeveel mensen er op jouw adres ingeschreven staan? Maak een afspraak voor het opvragen van een BRP-uittreksel.

Voorwaarden voor adresonderzoek

  • de gemeente kan alleen een onderzoek doen, als iemand niet meer op het adres woont waar hij staat ingeschreven volgens de Basisregistratie Personen (BRP); 
  • een onderzoek duurt gemiddeld 3 maanden;
  • aan een adresonderzoek zijn geen kosten verbonden.

Wie kan een adresonderzoek aanvragen?

  • bewoner
  • verhuurder
  • eigenaar

Tijdens het adresonderzoek

In de BRP komt een aantekening dat er een adresonderzoek loopt voor deze persoon. Verschillende organisaties zien dan dat er een adresonderzoek loopt. Enkele voorbeelden van organisaties zijn:

  • de Belastingdienst;
  • de Sociale Verzekeringsbank (SVB);
  • het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV);
  • zorgverzekeraars;
  • gerechtsdeurwaarders.

Tijdens het onderzoek kun je post krijgen van de gemeente of een andere overheidsinstelling. Deze post kan bedoeld zijn voor een persoon die niet (langer) op jouw adres woont. Wij vragen je deze post terug te sturen naar de afzender. Dit doet je zo:

  • kruis de adresgegevens op de envelop door;
  • schrijf op de envelop 'Vertrokken – Retour afzender';
  • stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt.

Persoon uitschrijven op adres

Dit kan alleen:

  • als de vorige bewoner zelf een nieuw adres doorgeeft; of
  • als wij vaststellen dat de persoon niet op uw adres woont.

De aanvrager krijgt een bevestiging als het onderzoek is afgerond.

Illustratie Almere skyline
Jouw mening