Hoe krijg ik een adres?

Iedereen in Nederland moet ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP) op het adres waar je woont. Bij je geboorte is dat al gedaan door je ouders. Ben je 18 jaar of ouder dan moet je elke keer als je verhuist zelf je nieuwe woonadres doorgeven aan de gemeente. Wat als je geen adres hebt? Of steeds op andere adressen slaapt? Dan kun je een briefadres aanvragen.

Wat is een briefadres?

Een briefadres is een adres waar je wel ingeschreven staat, maar waar je niet woont. Met een briefadres sta je dan wel ingeschreven in de BRP (basisregistratie personen). Hier ontvang je alleen jouw post. Het is een tijdelijke oplossing voor een periode waarin je geen woonadres hebt. Waarom is een briefadres nodig? Ingeschreven staan op een (brief)adres is belangrijk, want zonder inschrijving heb je geen recht op een uitkering en sociale voorzieningen zoals bijvoorbeeld zorgverzekering of toeslagen van de Belastingdienst.

Hoe schrijf ik mij in op een briefadres?

Er zijn twee mogelijkheden voor een briefadres.

  1. Briefadres bij familie, vrienden of kennissen. Voor een briefadres kun je het adres van familie, vrienden of kennissen gebruiken. Je hebt van de bewoner van dit adres toestemming gekregen om er ingeschreven te staan, maar je woont daar niet. De inschrijving heeft geen gevolgen voor de bijstandsuitkering, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag van de bewoner(s). De bewoner(s) is ook niet verantwoordelijk voor jouw eventuele schulden. Het aanvraag formulier haal je op in de centrale hal van het Stadhuis. De gemeente verstrekt een briefadres voor maximaal zes maanden. Na 6 maanden moet u een nieuwe aanvraag voor een briefadres doen. Voor verlenging gebruik je dezelfde aanvraagformulieren.
  2. Briefadres bij de gemeente. Ken je niemand die je kan helpen? Dan kun je via de gemeente een briefadres bij het Leger des Heils aanvragen door een aanmeldformulier in te vullen. Ga daarvoor naar het inloopspreekuur dak- en thuislozen: van maandag tot en met vrijdag van 8.30-12.00. Meld je bij de Balie Sociaal Domein van het stadhuis. Adres: Stadhuisplein 1 1315 HR Almere.
    De formulieren voor het aanvragen van een briefadres bij de gemeente liggen ook in de Huiskamer van Kwintes (Almere Stad), Van de Straat (Leger des Heils), Perspectief Leger des Heils (Almere Haven) en Surant (Almere Stad). Je kan vervolgens je aanvraag briefadres ingevuld afgeven bij een van de baliemedewerksters van Burgerzaken.

Waar haal ik mijn post op als ik een briefadres bij de gemeente heb?

Je post kan je ophalen bij het Leger des Heils.
Adres: Spoordreef 14 B,
1315GN Almere
Telefoon: 036 - 548 99 87

Klik hier voor meer informatie over het briefadres (pdf, 0,87 Mb).