Skip to content

Noodverordening in begrijpelijke taal

Vanwege het coronavirus geldt een noodverordening. Deze is geschreven in juridische taal en is dus niet voor iedereen gemakkelijk te begrijpen. Daarom leggen we hieronder in eenvoudige taal uit wat er in de noodverordening staat.

Op korte termijn voegen we ook veelgestelde vragen toe. Het gaat dan om vragen die specifiek gelden voor onze regio. Antwoorden op veelgestelde vragen die in heel Nederland gelden, zijn te vinden via de Rijksoverheid.

Het is niet mogelijk om rechten te ontlenen aan de uitleg hieronder. De volledige tekst van de noodverordening is de officiële versie.

Wat is een noodverordening?

In heel Nederland gelden strenge maatregelen door het coronavirus. Deze maatregelen moeten de verspreiding van het coronavirus voorkomen. Dit kan alleen als alle mensen zich aan de maatregelen houden. Niet iedereen doet dat. Er is een noodverordening om mensen aan te kunnen spreken die zich niet aan de regels houden. In de noodverordening staat speciale regels die gelden in een noodsituatie. De voorzitter van de Veiligheidsregio Flevoland maakt de noodverordening. Dit doet hij namens alle burgemeesters van de gemeenten in de regio. De politie en handhavers van de gemeente kunnen door de noodverordening controleren of mensen zich aan de regels houden. Wie dat niet doet, kan een boete krijgen.

Waarom is er een nieuwe noodverordening?

Sinds 11 mei 2020 geldt een nieuwe noodverordening in Flevoland. Het kabinet heeft besloten om de strenge regels een beetje te versoepelen sinds 11 mei. Ook nu moet er nog steeds gecontroleerd worden of iedereen zich aan de nieuwe maatregelen houdt. Daarom is er een nieuwe noodverordening gemaakt.

Wat staat er in de nieuwe noodverordening?

In de noodverordening staan de landelijke regels en versoepelingen en wat deze in de praktijk betekenen in Flevoland vanaf 11 mei.

Aan welke regels moet ik mij houden?

Sinds 11 mei krijgen we wat meer ruimte. Sommige maatregelen zijn versoepeld. Maar voor iedereen gelden deze basisregels:

  • Houd altijd 1,5 meter afstand van andere mensen.
  • Ga niet naar drukke plekken.
  • Nies en hoest in uw elleboog.
  • Was vaak uw handen met zeep.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.
  • Heeft u klachten? Blijf dan thuis.
  • Heeft u koorts? Bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuisblijven.

Samenkomsten verboden

Samenkomsten blijven verboden. Dit betekent dat mensen niet bij elkaar mogen komen in een groep. Denk aan samenkomsten in theaters en cafés, of op terrassen, kermissen of feesten. Het is belangrijk om drukte te vermijden en 1,5 meter afstand te houden van andere mensen.

Evenementen verboden

Evenementen zijn verboden tot 1 september 2020. Het gaat om evenementen waarvoor een vergunning van de gemeente nodig is. Straatfeesten en barbecues zijn ook verboden.

Wat mag wel?

Er gelden enkele uitzonderingen sinds 11 mei. Dit mag nu wel als u zich aan de basisregels houdt:

  • Basisscholen, speciaal onderwijs, kinderopvang en gastouderopvang gaan weer open. Kinderen gaan nog niet elke dag naar de basisschool. Scholen geven hierover informatie aan ouders. Leerlingen van het speciaal onderwijs gaan wel weer elke dag naar school.
  • Kappers, schoonheidsspecialisten en rijinstructeurs mogen weer werken. Ook fysiotherapie mag weer. U moet een afspraak maken.
  • Buiten sporten mag weer. U moet wel 1,5 meter afstand houden.
  • Topsporters mogen weer trainen. Zij moeten wel 1,5 meter afstand houden.
  • Bibliotheken gaan weer open. U moet wel 1,5 meter afstand houden.
  • Zwembaden gaan weer open: zowel binnenzwembaden als buitenzwembaden. U mag zich omkleden in het zwembad, maar u mag er niet douchen.
  • Dierenparken, natuurparken en pretparken mogen open. U moet wel 1,5 meter afstand houden. Verder moet het park een plan hebben voor de veiligheid van bezoekers. De voorzitter van de veiligheidsregio moet dit plan goedkeuren.
  • Bruiloften, uitvaarten en begrafenissen mogen doorgaan. Maximaal 30 personen mogen bij elkaar zijn. Iedereen moet 1,5 meter afstand houden.
  • In kerken en moskeeën mogen maximaal 30 mensen bij elkaar zijn. Iedereen moet 1,5 meter afstand houden.

Wanneer mag ik weer meer?

Sinds 11 mei krijgen we meer ruimte. De regels zijn versoepeld. Krijgen we niet meer zieke mensen met corona? Dan mag er de komende maanden nog meer. Worden er weer veel mensen ziek? Dan worden de regels weer strenger. Lees op de website van de Rijksoverheid meer wat er de komende maanden nog meer mag.

Wat vindt u van onze website?