Skip to content

Samen sterk in Almere: helpen en hulp ontvangen

  • Coronamaatjes Almere verbindt inwoners met een kwetsbare gezondheid met buurtgenoten die hen op afstand gezelschap willen houden of praktische hulp willen bieden. Een initiatief van De Schoor en de Wijkteams. Wilt u een maatje of maatje worden? Neem dan contact op met uw Wijkteam, kijk op facebook (@coronamaatjes Almere), of e-mail: coronamaatjes@deschoor.nl.
  • Humanitas Almere ondersteunt o.a.  bij eenzaamheid, opvoeding, taal, geldzaken en  rouw. Ook nu gaan ze daarmee door. Neem contact op via facebook @Humanitas Almere, stuur een persoonlijk bericht, open een chat of bel 036 539 7040. 
  • Via de VMCA kunt u zich ook aanmelden om hulp te ontvangen of hulp te krijgen. 
  • Met de hashtag #Almeerdersstaansterk en op de facebookpagina @Almeerdersstaansterk worden hulp-initiatieven verzameld. Zo motiveren we elkaar. 

Landelijke initiatieven:

  • Hulp bieden en vragen kan via de website NLvoorelkaar.nl. Veel maatschappelijke organisaties plaatsen er hun vragen en aanbod.
  • Kijk of jouw buurt een online platform actief is zoals Mijnbuurtje.nl of Wehelpen.nl.
  • Vanuit kerken en organisaties is Nietalleen.nl een speciaal platform voor het bijeenbrengen van hulp en hulpvragen.
  • Op social media is er ook een hashtag voor: #coronahulp.

Blijf altijd alert op veiligheid en welke gegevens je deelt.

Hulp voor ondernemers

Voor als het thuis niet veilig is 

Voor ouderen en kwetsbaren

  • Senior Live uit Almere Haven biedt online Fitnesslessen. Gedurende de Corona-maatregelen zijn deze lessen gratis.  
  • Senior Live uit Almere Haven kan telefonisch hulp bieden bij computervragen. Bijvoorbeeld bij videobellen.
  • De Luisterlijn (0900 – 0767) is 24/7 bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek of luisterend oor.
  • Ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus, vragen hebben of gewoon graag een praatje willen maken kunnen bellen met ANBO (0348 – 46 66 66), KBO-PCOB (030 – 3 400 600) of het Rode Kruis (070 – 4455 888).
  • Digitale vaardigheid met helpdesk: Leren skypen met de kleinkinderen, foto’s van vroeger bekijken of handige apps gebruiken. Juist nu handig. Ouderen leren het via Welkom online. Nu vrijwilligers niet meer op pad gestuurd kunnen worden, hebben het Nationaal Ouderenfonds en VodafoneZiggo tot en met 6 april een telefonische Helpdesk Welkom Online ingesteld.
  • Voor wie aan huis gebonden is heeft Omroep Max activiteiten op een rijtje gezet zoals afleveringen van Nederland in beweging en online exposities van musea. Bekijk het overzicht op Maxvandaag.nl.
  • Voor mensen met een verstandelijke beperking is een uitlegmodule over corona ontwikkeld op rijksoverheid.nl/coronavirus.
  • Tot slot is over de informatievoorziening richting mensen met een beperking nauw contact met belangenorganisaties voor mensen met een beperking zoals Ieder(in), VGN (Vereniging Gehandicapten Nederland), LFB (Landelijke vereniging door en voor mensen met een verstandelijke beperking) en MIND (Landelijk platform voor de ondersteuning van geestelijke gezondheidszorg). Zij spelen een belangrijke rol in het informeren en bereiken van hun achterban. Hun websites en social mediakanalen worden hiervoor ingezet.

Voor kinderen en ouders

  • Burgemeester Franc Weerwind op Youtube, voor onderbouw basisschool en voor bovenbouw/voortgezet onderwijs.
  • Volg de Almeerse buurtsportcoaches op facebook: zij posten regelmatig challenges die je thuis kan doen. De buurtsportcoaches kan je bijvoorbeeld vinden via de facebookpagina van De Schoor of van Talent in Opleiding.
  • www.dekinderombudsman.nl/ik-heb-een-vraag-over/corona
  • www.nji.nl/coronavirus
  • Voor kinderen is er natuurlijk altijd ook de Kindertelefoon (0800 – 0432)
  • Via Humanitas Home-Start kunnen gezinnen steun krijgen bij het draaiend houden van het gezin in coronatijd. Getrainde vrijwilligers helpen - via beeldbellen - bijvoorbeeld bij het zoeken naar een ritme en bieden een luisterend oor aan ouders. Aanmelden via home-start.almere@humanitas.nl of bel 06 - 35 12 26 78
  • Kinderen en jongeren van 4 tot 24 jaar die in deze periode behoefte hebben aan een online maatje om regelmatig even mee te praten, een spelletje te doen of iets anders, zijn van harte welkom bij Match. Getrainde vrijwilligers/stagiaires maken op een leuke manier online kennis en onderhouden daarna contact. Uiteraard wordt er toestemming en medewerking van ouder(s)/verzorger(s) gevraagd. Aanmelden kan via match.almere@humanitas.nl of bel 06 - 22 32 33 57

Jongeren

  • Het Almeerse jongerenplatform JAMES start e-sessies voor jongeren. Per interessegebied (bijvoorbeeld tekenen of muziek) geven ze jongeren de kans om online met elkaar in contact te staan. JAMES staat voor Jongeren Almere Met Een Stem. Zij werken bij de e-sessies samen met andere jongerenplatforms en -organisaties, zoals het jongerenwerk in Almere en de jongerenraad van Almere. Meer info op james-almere.nl, james_almere (Instagram) en @jamesalmere (Facebook).

Voor Mantelzorgers

Informatie voor anderstaligen / laaggeletterden:

Informatie in gebarentaal

Juridische vragen over Corona

Almeerders met (sociaal)juridische problemen kunnen hun problemen/vragen via de website van de Wetswinkel indienen. Zij worden dan door een van de juristen gebeld. Kijk voor meer informatie bij  wetswinkelalmere.nl/inloopspreekuur.

Wat vindt u van onze website?