Privacy WMO

Als je naar het wijkteam komt, gaan we netjes met je gegevens om. Dat is jouw recht en onze plicht. Wij moeten weten wat nodig is, maar niet te veel.

Vanaf het eerste moment willen wij weten waarmee we je kunnen helpen, wat jouw doel is. Daarvoor hebben wij een of meer gesprekken nodig. Soms is het doel heel snel duidelijk. En soms is het best ingewikkeld en moeten wij dingen uitzoeken, samen met jou.

Wij leggen uit wat wij doen met jouw informatie. Je mag daar ook zelf naar vragen. Dan leggen wij het uit of laten wij het aan je zien. En als je dingen ziet die echt niet kloppen, of die je liever niet wilt, dan kijken wij samen met jou of dat anders kan.

Wat wij bespreken en uitvinden bewaren wij in jouw dossier, maar dat doen wij alleen als dat nodig is om je doel te bereiken. Wat wij opschrijven, daar mag je ook naar vragen. En in je dossier mogen alleen jij en mensen kijken die de informatie in je dossier nodig hebben voor hun taak. En ook alleen als dat echt nodig is om jouw doel te bereiken.

Je mag altijd vragen welke gegevens wij over je hebben bewaard. Wel alleen jouw eigen gegevens. Je mag ook vragen om gegevens te laten verwijderen. Wij verwijderen ze als die niet echt nodig zijn. Gegevens die niet kloppen, moeten wij aanpassen. Sommige gegevens moeten wij verplicht bewaren, ook dat leggen wij je dan uit. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn als je later meer of andere ondersteuning wilt hebben.

Krijgt je Wmo-ondersteuning? Dan moeten wij je gegevens na afloop van de ondersteuning 15 jaar bewaren. Als wij geen Wmo-ondersteuning geven, bewaren wij je gegevens 5 jaar. Daarna vernietigen wij je persoonsgegevens.

Wie ontvangen jouw gegevens?

Wij delen noodzakelijke persoonsgegevens met verschillende organisaties. Maar alleen als het nodig is om je ondersteuningsvraag te beoordelen. En om de ondersteuning te geven. Zo moeten wij van de wet persoonsgegevens delen met bijvoorbeeld het Centraal Administratiekantoor, de Sociale Verzekeringsbank, je zorgverleners, de Belastingdienst en zorgverzekeraars.

Vragen over gegevens

Wil je meer weten over de bescherming van je persoonsgegevens en de rechten die je hebt? Kijk dan in onze algemene privacyverklaring. Heb je naar aanleiding daarvan nog vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de afdeling Zorg en Welzijn van de gemeente Almere via info@almere.nl

En wat nu als je toch ontevreden bent over de omgang met jouw gegevens?

Wij verwerken je gegevens zorgvuldig. Het kan gebeuren dat je vindt dat wij het niet goed hebben gedaan. Als je daaraan twijfelt, kun je terecht bij de Functionaris Gegevensbescherming, die is onafhankelijk en behandelt je klacht vertrouwelijk. Je kunt dan mailen naar fg@almere.nl.