Direct naar paginainhoud

Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen

Geef verlies of diefstal van een paspoort of identiteitsbewijs zo snel mogelijk digitaal aan ons door. Dit doe je door een melding te maken. Zo voorkom je fraude met jouw paspoort of ID-kaart.

Met de knop kun je alleen melden dat je identiteitsbewijs kwijt of gestolen is. Als je denkt dat er al fraude mee wordt gepleegd ga je naar de pagina fraude met een identiteitsbewijs.

Houd bij het maken van jouw melding rekening met het volgende:

  • Na deze melding kan jouw paspoort of ID-kaart niet meer worden gebruikt, omdat deze ongeldig is gemaakt. Dit kan je niet meer terugdraaien. Vraag zelf een nieuw paspoort of ID-kaart aan bij de gemeente.
  • Na jouw melding krijg je de mogelijkheid om de aangifte als pdf-bestand te downloaden, bewaar deze goed. Je ontvangt geen bevestigingsmail.
  • Tussen een melding van je gestolen of verloren reisdocument en de aanvraag voor een nieuw reisdocument op het stadhuis moet minimaal 1 uur zitten.

Bij kinderen jonger dan 12 jaar moet de ouder (gezaghouder) de melding doen. Bij kinderen vanaf 12 jaar kan de ouder (gezaghouder) de melding doen of het kind, als deze in bezit is van een eigen DigiD.

Nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen

Na je melding via DigiD kun je online een afspraak maken om een nieuw reisdocument aan te vragen. Op de pagina 'Paspoort' of 'Identiteitskaart' lees je wat je moet meenemen naar de afspraak.

Paspoort of ID-kaart teruggevonden

Als je een reisdocument als kwijt of gestolen hebt gemeld, is het niet meer geldig. Vind je het terug, dan kun je het niet meer gebruiken. En ben je verplicht deze in te leveren bij jouw gemeente.

Illustratie Almere skyline
Jouw mening