Belastingen

De gemeente heft belastingen om voorzieningen in de stad te betalen. Bijvoorbeeld parken en plantsoenen, wegen, theaters en kunstinstellingen, de bibliotheek, straatverlichting, ophalen van het huisvuil en het onderhoud van het riool.

Gecombineerd aanslagbiljet

Iedereen die in Almere woont, een bedrijf heeft of eigenaar is van een pand, ontvangt jaarlijks (meestal eind februari) het gecombineerde aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.

Op het gecombineerde aanslagbiljet staan maximaal vier belastingen vermeld, afhankelijk van uw situatie. Dit zijn de:

Meer hierover leest u in de folder 'Gemeentelijke belastingen in 2015' (pdf 4 Mb).

Het gecombineerde aanslagbiljet kunt u direct digitaal inzien. Hiervoor moet u inloggen met uw DigiD. De tarieven van dit jaar vindt u onder Tarieven Belastingen.

Gecombineerd aanslagbiljet digitaal ontvangen

Wilt u uw gecombineerd aanslagbiljet voortaan digitaal ontvangen en bekijken? Dat kan via de Berichtenbox van MijnOverheid. Dit is uw persoonlijke brievenbus waarin u post van de gemeente, maar ook van de Belastingdienst, RDW, SVB en UWV digitaal kunt ontvangen. Ga naar www.mijnoverheid.nl om u te registeren via uw DigiD. Dan ontvangt u uw gecombineerd aanslagbiljet niet meer per post, maar in uw digitale brievenbus.

Ontvangt u uw aanslagbiljet nu al digitaal via uw internetbankieromgeving? Ook dan is het handig om u aan te melden voor de Berichtenbox. In de toekomst kan de gemeente uw digitale aanslagbiljet alleen nog via MijnOverheid aan u versturen.

Bezwaar en kwijtschelding

Bent u het niet eens met de inhoud van de aanslag die u heeft ontvangen, ga dan naar Bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen. U kunt hier uw bezwaar digitaal indienen. Uw bezwaar dient u binnen zes weken in te dienen.

Als u niet in staat bent om te betalen, kunt u kwijtschelding aanvragen.