Skip to content

Burgerzaken

Nieuws

Als advocaat, gerechtelijk deurwaarder of notaris kunt u nu online een afschrift/uittreksel van een akte van de Burgerlijke Stand of een uittreksel Basisregistratie Personen aanvragen. U heeft hiervoor eHerkenning nodig.

Bij Burgerzaken kunt u terecht voor bijvoorbeeld uw paspoort of identiteitskaart, rijbewijs, uittreksel of verhuisaangifte. Wij zijn iedere werkdag geopend van 9.00 tot 17.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

Online regelen

Veel zaken kunt u online regelen. U hoeft dus niet naar het stadhuis te komen. Via onderstaande links kunt u het direct regelen. In sommige gevallen is inloggen met DigiD nodig.

Alleen bij Burgerzaken op afspraak

De volgende producten kunt u alleen op afspraak bij Burgerzaken in het stadhuis regelen:

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen of vernieuwen
  • Rijbewijs aanvragen of vernieuwen
  • Gestolen of verloren reisdocument of rijbewijs registreren
  • Verhuizing naar of uit het buitenland doorgeven
  • Kind/ongeboren vrucht erkennen
  • Naamgebruik wijzigen bij geslachtswijziging
  • Akte Burgerlijke Stand laten beoordelen/inschrijven
  • Handtekening laten legaliseren
  • Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking
  • Informatie over naturalisatie
  • Informatie over trouwen/geregistreerd partnerschap

Zorg ervoor dat u voor de juiste afspraakcategorie kiest, anders kunnen wij u helaas niet helpen.

Komt u met meerdere personen voor meerdere afspraken naar de afdeling Burgerzaken (kies de optie 'Meerdere zaken tegelijk regelen') of komt u met meerdere personen naar 1 afspraak? Vul in het afspraakformulier de gegevens van één van u in. Het burgerservicenummer van deze persoon heeft u ook nodig als u zich op het stadhuis aanmeldt voor uw afspraak. Maakt u een afspraak voor uw kind(eren) waarbij u aanwezig bent, dan mag u ook uw eigen gegevens invullen.

Is het niet mogelijk om op korte termijn bij Burgerzaken een afspraak in te plannen? Dan adviseren wij u om de bovenstaande website in de gaten te houden en het later nog eens te proberen. Het komt namelijk vaak voor dat er plekken vrijkomen of extra balies opengesteld worden, waardoor u wel op kortere termijn bij Burgerzaken terecht kunt.

Langskomen

Alleen het doen van geboorte- of overlijdensaangifte is mogelijk zonder afspraak. Dit kan tot 16.30 uur. Op donderdag kan het ook vanaf 18.00 tot 20.30 uur. Let op, dit is NIET mogelijk op zaterdag.

Voor het afhalen van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunt u geen afspraak maken. Hiervoor kunt u altijd zonder afspraak langskomen. Bellen om te vragen of uw document al klaar ligt, hoeft niet. Op uw afhaalbewijs staat de datum dat u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunt afhalen.

Kijk voor de actuele openingstijden en sluitingsdagen op www.almere.nl/openingstijden.

Afspraken afzeggen of wijzigen

Heeft u een afspraak, maar kunt u niet op de afgesproken tijd aanwezig zijn? Zeg uw afspraak dan uiterlijk 24 uur van tevoren af. Dan kunnen wij in uw plaats iemand anders helpen. Dat zorgt ervoor dat u ook sneller weer terecht kunt.

Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap: bel voor afspraak

Een melding van een voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap maken kan op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag, van 9.00 tot 15.30 uur. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14 036.

Wat vindt u van onze website?