Telefonisch niet bereikbaar
In verband met een storing zijn we telefonisch niet bereikbaar. We werken aan een oplossing. We zijn wel bereikbaar via chat, het contactformulier en onze socialmediakanalen. Onze excuses voor het ongemak.
Wil je afval brengen naar een recyclingperron? Vanaf 1 februari heb je een pasje nodig om toegang te krijgen tot de recyclingperrons. Je krijgt eind januari het pasje via de post.
Elk huishouden in Almere zou voor 27 januari een pas toegestuurd krijgen. Helaas is de post vertraagd. Het kan zijn dat je buren wel een pas hebben gekregen en jij nog niet. Heb je de toegangspas op 1 februari nog niet binnen? Geen zorgen, je kunt gewoon naar het recyclingperron komen. Geef aan dat je de pas nog niet ontvangen hebt.
De recyclingperrons zijn bedoeld voor inwoners van Almere. Met het pasje bewijs je dat je een inwoner van Almere bent. Ieder adres krijgt 1 toegangspas. Het is de bedoeling dat de bewoners van het adres de pas samen delen.
Bij de ingang van elk recyclingperron staat vanaf 1 februari een slagboom. Daarbij staat een medewerker die je pasje controleert. Een foto van het pasje op je telefoon voldoet niet.
Je kunt bij het perron in Almere Buiten wel zonder pasje herbruikbare spullen afleveren.
Bij sommige adressen zijn meerdere brieven met een toegangspas bezorgd. Heb je meerdere passen ontvangen? Je kunt er 1 bewaren en de andere passen bij een recyclingperron afgeven of bij het papier & karton doen.
Elk Almeers huishouden betaalt geld voor afval: de afvalstoffenheffing. Dit is onder andere voor het legen van containers en het wegbrengen van afval naar het recyclingperron. Het verwerken van afval dat naar de recyclingperrons wordt gebracht, kost de gemeente – en dus de inwoners – geld. Daarom willen we ervoor zorgen dat alleen inwoners van Almere afval naar de recyclingperrons brengen.
We zien op de recyclingperrons vaak bedrijven en mensen uit andere plaatsen. Inwoners uit andere plaatsen moeten hun afval wegbrengen in hun eigen gemeente. Bedrijven moeten voor hun afval een contract afsluiten met een verwerker van bedrijfsafval.
De toegangspas betekent niet dat je nu bij het recyclingperron moet gaan betalen, het brengen van afval blijft gratis.
De papieren toegangspas is alleen een bewijs dat een bezoeker van het recyclingperron inwoner is van Almere. We houden hiermee niet bij hoe vaak je komt of hoeveel en welk afval je komt brengen.
Je mag voor een andere inwoner van Almere afval blijven brengen naar het recyclingperron. Het maakt daarbij niet uit of je je eigen pasje of dat van de ander meeneemt. Als je vaak hetzelfde afval komt brengen kan het zijn dat wij je aanspreken. Dit omdat wij geen bedrijfsafval mogen aannemen. Wij doen dit gebaseerd op waarnemingen van de perronbeheerder.
Omdat elk Almeers huishouden een toegangspas krijgt, blijft het voor iedereen mogelijk om naar het recyclingperron te gaan. Bij verschillende andere gemeenten zijn er de afgelopen jaren ook toegangspassen ingevoerd voor recyclingperrons. Daar heeft het niet gezorgd voor meer afvaldumpingen.
Zie je toch een dumping? Je kunt afvaldumpingen online melden. Dan komen we het afval ophalen.
In de toekomst komt er een systeem met elektronische pasjes en een paslezer. Je kunt dan zelf de slagboom openen door het pasje te scannen. We verwachten dat dit in 2026 of 2027 gebeurt. Tot die tijd is er de papieren pas.
Je mag geen bedrijfsafval naar het recyclingperron brengen. Bedrijven moeten voor hun afval een contract afsluiten met een verwerker van bedrijfsafval. Ze kunnen ook hun grofvuil brengen naar: