Direct naar paginainhoud

Garantverklaring aanvragen (en legalisatie handtekening)

Komt er iemand uit het buitenland bij jou logeren die een visum voor Nederland nodig heeft? Soms is er een particuliere logiesverstrekking en/of garantstelling nodig voor die persoon. Voor het aanvragen hiervan maak je een afspraak.

Wanneer vraag je dit aan?

  • Als je logiesverstrekker bent. Je stelt jouw huis ter beschikking voor verblijf van iemand, bijvoorbeeld voor familiebezoek.
  • Als je garantsteller bent. Je staat dan financieel garant voor iemand. Dat betekent bijvoorbeeld dat jij ervoor verantwoordelijk bent dat de persoon genoeg geld heeft om van te leven. Als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, is ook jouw partner financieel verantwoordelijk.
  • Lees meer informatie over logiesverstrekking of garant staan op de site van de Rijksoverheid.  

Vaak ben je als logiesverstrekker ook garantsteller, maar dat hoeft niet.

Meenemen naar jouw afspraak

  • Een geldig identiteitsbewijs van alle aanwezige personen bij de afspraak.
  • Verstrek je alleen logies voor iemand uit het buitenland? Dan kom je alleen.
  • Ben je getrouwd of heb je een geregistreerd partnerschap en kom je voor een garantstelling? Neem dan ook jouw partner mee.
  • Een ingevuld formulier voor bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking van de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Je kunt 1 persoon per formulier opgeven.
  • Het ingevulde formulier mag niet ondertekend zijn. Je ondertekent het formulier tijdens jouw afspraak als er een ambtenaar bij is.
  • Is de garantsteller een andere persoon dan de logiesverstrekker? Vul dan 2 aparte formulieren in.
  • Een betaalpas. Je betaalt de kosten tijdens de afspraak.

Controle handtekening

Tijdens jouw afspraak kijkt de ambtenaar of jouw handtekening echt is. Dat heet handtekening legaliseren.

Kosten

ProductKosten
Legalisatie handtekening gemeente Almere€ 16,70
Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening