Betaal je niet of te weinig voor parkeren? Of parkeer je zonder geldig parkeerticket? Dan krijg je een parkeerbon. Dit noemen we een naheffingsaanslag parkeerbelastingen of naheffing. Als je dit onterecht vindt, kun je bezwaar indienen.
Almere zet een scanauto in om te controleren of er parkeergeld betaald is. Zolang nog niet alle parkeerproducten digitaal zijn wordt er ook nog fysiek gecontroleerd. Als je een verkeersovertreding maakt - bijvoorbeeld als je parkeert op een plaats waar dat niet mag (zoals de stoep) - dan krijg je een boete (Wet-Mulderbon) van Handhaving of de politie.
Je kan de parkeerbon op twee manieren betalen: na ontvangst van de parkeerbon of digitaal via de Belastingbalie.
Je ontvangt de parkeerbon per post of (als je daarvoor aangemeld bent) via MijnOverheid.nl. Je kan je betaling binnen één maand na ontvangst van de parkeerbon overmaken op bankrekeningnummer NL40 BNGH 0285 0419 91 ten name van Gemeente Almere, onder vermelding van het nummer van de parkeerbon.
Heb je een buitenlands kenteken? Vermeld naast het nummer van de parkeerbon dan ook jouw kenteken. Mail het betalingsbewijs naar info. Zorg ervoor dat er in het onderwerp van jouw mail ‘naheffingsaanslag parkeerbelasting’ staat. Gebruik bij betaling vanuit het buitenland de BIC-code BNGHNL2G. @almere.nl
Je kan ook betalen via de digitale Belastingbalie met iDeal. Je logt in via je DigiD code. Alleen de kentekenhouder kan inloggen in de Belastingbalie.
Vind je dat je onterecht een parkeerboete hebt gekregen? Dan kan je binnen zes weken na dagtekening van parkeerbon bezwaar indienen. Vermeld je naam en adres en motiveer jouw bezwaar. Onderteken het bezwaar en voeg een kopie van de parkeerbon en eventuele bewijsstukken, zoals een betaalbewijs toe. Je kan het bezwaar op twee manieren indienen:
Stuur je bezwaar naar:
Gemeente Almere
t.a.v. Afdeling Belastingen, team Heffing
Postbus 200
1300 AE Almere
Heb je de naheffing gekregen via Parktrade? Dat kan kloppen. Naheffingen op buitenlandse kentekens worden namens de gemeente Almere opgelegd en ingevorderd door het bedrijf Parktrade. Moch je vragen hebben dan kun je met Parktrade contact opnemen de gegevens staan op de naheffing.
Wekelijks krijgt Parktrade een bestand met alle parkeerbonnen van de week ervoor en andere brondocumenten (onder meer foto’s). Parktrade zoekt de contactgegevens erbij en verstuurt de parkeerbon naar de kentekenhouder. Wordt de bon niet direct betaald dan gaat Parktrade verder met de invordering. Op de parkeerbon staan de contactgegevens van Parktrade. Een kentekenhouder kan in zijn eigen taal contact opnemen met Parktrade.
De verkeersboete (Wet-Mulderbon) krijg je bij een verkeersovertreding. De afhandeling van een verkeersbon gebeurt door de CVOM (Centrale Verwerking Openbaar Ministerie) en niet door de gemeente Almere. De verkeersbon kan je dus niet bij de gemeente betalen. Je moet wachten op de beslissing die je van het Openbaar Ministerie ontvangt.
Na ontvangst van de brief kan je schriftelijk je bezwaar indienen bij het Openbaar Ministerie. Stuur je bezwaar naar:
CVOM (Centrale Verwerking Openbaar Ministerie) sector Mulder
Postbus 50000
3500 MJ Utrecht