Direct naar paginainhoud

Samenvatting parkeerbeleid

Almere groeit – en die groei vraagt om slimme keuzes. We bouwen volop aan nieuwe woningen, breiden voorzieningen uit, creëren extra banen en maken het centrum groener en aantrekkelijker. Tegelijk zorgen we ervoor dat iedereen zich makkelijk kan blijven verplaatsen – óók met de auto. Zo blijft Almere een leefbare, bereikbare en aantrekkelijke stad.

Maar groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Op veel plekken is parkeren goed geregeld, maar op sommige locaties zorgt het voor overlast. Daarom pakken we dit aan met een nieuw parkeerbeleid. We willen parkeerproblemen oplossen, zorgen dat de stad goed bereikbaar blijft en zorgen dat Almere ook in de toekomst prettig blijft om in te wonen en te werken.

Slim en passend omgaan met ruimte in een groeiende stad 

Als gemeente denken we goed na over hoe we de ruimte in de stad gebruiken. Met het nieuwe parkeerbeleid delen we de ruimte beter in. Dat doen we in bestaande wijken én in nieuwe buurten.

Voor dit beleid hebben we bewoners actief betrokken. Via een enquête, gesprekken met verschillende belangengroepen en 5 focusgroepen hebben we goede ideeën en ervaringen gehoord. Hun ervaringen vormen de basis voor een parkeerbeleid dat werkt – voor iedereen.

Het parkeerbeleid gaat over parkeren in de hele stad. Dus in de wijken die er al zijn en in de wijken die nog gebouwd worden. In het beleid staan duidelijke keuzes en plannen. In de praktijk ziet dat er zo uit:

Gebruik van ruimte in de stad

We willen graag ruimte houden voor auto’s, als dat kan. Maar in sommige delen van de stad is daar weinig plek voor. Daarom maken we keuzes op het moment dat we een straat of wijk opnieuw inrichten of groot onderhoud doen. Soms kiezen we dan bijvoorbeeld voor meer groen, speelplekken of fietspaden. In andere gevallen maken we juist extra ruimte om te parkeren. Wat we kiezen, hangt af van wat een buurt nodig heeft. We zorgen altijd voor een goede balans, zodat de ruimte prettig blijft voor iedereen.

Parkeren en nieuwe ontwikkelingen

Parkeernormen worden gebruikt om te berekenen hoeveel parkeerruimte nodig is. We passen de parkeernormen in Almere aan op basis van dit parkeerbeleid. Dat doen we door te kijken naar hoeveel auto’s mensen in Almere hebben. We gebruiken parkeernormen om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er moeten komen als we nieuwe woningen of voorzieningen bouwen. We verdelen Almere daarvoor in verschillende gebieden. Voor elk gebied gelden straks andere regels en voorwaarden voor het aanleggen van parkeerplaatsen bij nieuwbouw.

We bouwen ook nieuwe huizen en voorzieningen op plekken waar al mensen wonen en werken. We willen voorkomen dat mensen in bestaande buurten last krijgen van te veel auto’s door nieuwe woningen of voorzieningen. We leggen daarom voldoende parkeerplaatsen aan. In bepaalde gebieden maken we het mogelijk om met een lagere parkeernorm te bouwen. Daar zijn wel extra voorwaarden aan verbonden. 

Vooral rond stations en andere belangrijke plekken voor openbaar vervoer willen we meer woningen en voorzieningen maken. Een voorbeeld hiervan is het centrum van Almere Stad. Hier gebruiken we bestaande parkeerplekken in gemeentelijke parkeergarages voor bewoners van nieuwe woningen. Zo hoeven we minder nieuwe parkeerplekken te maken. Ook zorgen we voor parkeerplekken aan de rand van het centrum en maken we ruimte voor deelvervoer, zoals deelauto’s en deelfietsen. Hierdoor zijn er bij nieuwe gebouwen in het centrum minder parkeerplekken nodig.

Parkeerproblemen en regels

Als het te druk is met parkeren en mensen daar last van hebben, kunnen we betaald parkeren invoeren. Dat doen we niet zomaar. Eerst maken we duidelijke spelregels en praten we met bewoners en ondernemers. Pas daarna nemen we een besluit. We willen deze regels eerst gebruiken op plekken waar het nu al druk is, zoals bij sommige stations en aan de rand van bestaande betaalzones. 

Verschillende parkeertarieven

Als het druk is in de betaald parkeergebieden, willen we dat mensen meer verspreid parkeren. Daarom willen we verschillende parkeertarieven invoeren. Dat heet tariefdifferentiatie. Dit parkeerbeleid zegt niet hoe hoog de tarieven zijn. De gemeenteraad bepaalt de tarieven elk jaar in de parkeertarievennota.

Verandering in regels voor parkeervergunningen en parkeerabonnementen

We gaan de regels voor parkeervergunningen en parkeerabonnementen veranderen. Een tweede of derde vergunning wordt duurder. De eerste vergunning houden we zo betaalbaar mogelijk. Voor het bezoek van bewoners houden we een gunstige bezoekersregeling. De precieze regels zetten we in de parkeerverordening. De gemeenteraad beslist elk jaar opnieuw over de parkeerverordening. Lees de parkeerverordening op overheid.nl.

Parkeren van fietsen

We willen dat meer mensen de fiets pakken. Daarom stellen we regels op voor het aantal fietsparkeerplekken bij nieuwe woningen en voorzieningen. Zo zorgen we dat er genoeg plekken zijn om fietsen neer te zetten. Dat maakt drukke plekken netter, veiliger en voelen mensen zich prettiger op straat. We letten er ook op dat het type fietsen verandert. Steeds meer mensen gebruiken bijvoorbeeld een elektrische fiets. Daar houden we rekening mee bij het maken van plannen.

Laadpalen

Steeds meer mensen in Almere rijden elektrisch. Daarom plaatst de gemeente laadpalen op plekken waar bewoners erom vragen. We doen dit volgens duidelijke regels. Die regels staan in de Laadvisie en de Plaatsingsregels van de gemeente Almere. Ook in buurten waar het druk is met parkeren, plaatsen we extra laadpalen. Zo zorgen we dat iedereen zijn elektrische auto kan opladen.

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening