Direct naar paginainhoud

Buurt AED

Per jaar krijgt 1 op de 1.000 inwoners in Nederland een hartstilstand. De kans om een hartstilstand te overleven, is hoger als een slachtoffer binnen 6 minuten gereanimeerd wordt. Daarom zou het mooi zijn als meer Almeerders leren reanimeren en burgerhulpverlener worden. De gemeente betaalt mee als een buurt een AED koopt.

Ben je nog geen burgerhulpverlener? Leer reanimeren!

Iedereen vanaf 18 jaar kan leren reanimeren. Je doet  hiervoor een cursus van ongeveer 4 uur. Je wordt dan burgerhulpverlener. De Hartstichting en het Rode Kruis organiseren de cursussen. Soms betaalt een aanvullende zorgverzekering de kosten van deze cursus.

Het wordt aangeraden om elk jaar een herhalingscursus te volgen. Je moet dat sowieso minimaal eens in de 2 jaar doen om burgerhulpverlener te blijven. Als je bent opgeleid, kun je je aanmelden bij HartslagNu.nl. Dat is een systeem dat de meldkamer van de ambulancedienst gebruikt. De meldkamer kan je dan oproepen als iemand in de buurt een hartstilstand krijgt.

Meer informatie over reanimatiecursussen en AED’s

Bijdrage buurt-AED aanvragen

Elke dag zijn er reanimaties in Almere. Onderdeel van een goede reanimatie is het gebruik van een Automatische Externe Defibrillator (AED). Dat is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Veel AED’s staan binnen, je kunt ze niet gebruiken als het gebouw gesloten is. Een buurt-AED hangt buiten, is altijd beschikbaar en zorgt zo voor een betere dekking van AED's in Almere. De gemeente betaalt daarom mee aan een buurt-AED.

Als je wil dat de gemeente meebetaalt aan jouw buurt-AED, dan moet de AED buiten komen te hangen. De bijdrage geldt niet voor een al aangeschafte AED die nu binnen hangt en dan buiten wordt opgehangen. Ook ben je verplicht de AED aan te melden bij het oproepsysteem HartslagNu. De meldkamer van de ambulancedienst gebruikt de informatie in HartslagNu om mensen op te roepen de dichtstbijzijnde AED op te halen als iemand in de buurt een hartstilstand krijgt.

Voorwaarden aanvraag

Je kunt de bijdrage alleen aanvragen als je:

  • In Almere woont
  • Een crowdfundingsactie hebt gehouden
    Je kunt de bijdrage van de gemeente combineren met andere crowdfundingsacties of een inzamelingsactie via buurtaed.nl. We vragen onze bijdrage terug als de AED niet wordt gekocht.
  • De scholing van buurtbewoners hebt geregeld
  • Een plan hebt voor onderhoud en verzekering en stroomaansluiting
  • De buurt-AED aanmeldt bij HartslagNU
  • De buurt-AED buiten en toegankelijk ophangt

Bijlagen

Stuur de volgende bijlagen mee met de aanvraag:

  • Totale begroting van het project inclusief verzekering
  • Onderhoud
  • Scholing
  • Crowdfunding
  • Offerte/prijsopgave voor de buurt-AED
  • Bewijs van de verzekering van de buurt-AED

Onderhoudsbijdrage

Vanaf 1 januari 2025 kun je ook in aanmerking komen voor een bijdrage voor het onderhoud van de AED, een aantal jaar na aanschaf. Dit is belangrijk voor het behoud van de goede AED-dekking in Almere. Het onderhoud van de buurt-AED's is en blijft de verantwoordelijkheid van de groep actieve bewoners die een buurt-AED hebben en gebruiken. Wij willen hen zo goed mogelijk ondersteunen in hun inzet voor de stad.

Voorwaarden voor de onderhoudsbijdrage

  • De AED is aangemeld bij HartslagNU.nl en blijft daar aangemeld.
  • De initiatiefnemer zet zelf een crowdfundingactie op voor de onderhoudskosten.
  • Als de crowdfunding niet voldoende is, kan de initiatiefnemer een bijdrage van maximaal € 375 krijgen.

Voor het aanvragen van de onderhoudsbijdrage kan je contact opnemen met buurtaed@almere.nl.

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening