Direct naar paginainhoud

Afvalplan voor evenementen

De gemeente Almere vindt het belangrijk dat er zo min mogelijk afval is en dat afval goed gescheiden wordt. Wij vragen evenementenorganisatoren om zo min mogelijk plastic te gebruiken en zoveel mogelijk afval te scheiden. Hoe je met afval omgaat op het evenement, beschrijf je in een afvalplan.

Het afvalplan geeft in ieder geval antwoord op de volgende vragen: 

  • Wat voor afval is er tijdens het evenement?
    Denk aan eten, drinken of afval dat komt door ballonnen, horeca of acts.
  • Waar en hoeveel afvalbakken komen er op het terrein en in de omgeving?
    Geef door op welke plekken en voor welke afvalsoorten er prullenbakken staan. Neem hierbij ook de omgeving van het evenemententerrein mee, bijvoorbeeld de parkeerplaatsen. Als je gebruik wil maken van de prullenbakken in de openbare ruimte, horen wij dat graag. Het is wel de bedoeling dat ze na het evenement weer leeg zijn.
  • Hoe gaan jullie om met zwerfafval? 
    Geef in het plan aan hoe jullie zorgen dat de locatie weer zwerfafvalvrij is na het evenement. Let er hierbij op dat schoonmaken alleen tussen 07.00 en 23.00 uur mag. Let er ook op bij het bereiden van eten dat de grond beschermd is, zodat deze niet vies wordt.
  • Naar welke verwerker gaat het afval?
    Het afval moet verwerkt worden door een professioneel afvalverwerkingsbedrijf. Het is niet toegestaan om het afval naar een recyclingperron te brengen.
  • Hoe wordt het afval verwerkt?
    Wat gebeurt er met het afval? Wat doet de verwerker met het afval? Bij gescheiden inzamelen verwachten we ook dat het afval gescheiden wordt verwerkt.

Als je vragen hebt, kun je contact opnemen met W. Duffels, Regisseur Schoon via 06 - 42 60 78 43.

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening