Direct naar paginainhoud

Woonkostentoeslag

Je hebt een huurhuis, maar je krijgt geen of te weinig huurtoeslag waardoor je de huur niet kan betalen. Of je hebt een koophuis en kunt de hypotheekrente of andere woonkosten niet betalen. Je hebt dan misschien recht op woonkostentoeslag. Je moet aan voorwaarden voldoen. Je kunt de toeslag online aanvragen.

Woonkostentoeslag kan worden aangevraagd voor een huurwoning, een koopwoning, een woonwagen of een woonboot.

Huurwoning

Woonkostentoeslag is voor: 

  • De huur
  • Servicekosten 

Voorwaarden

  • Je hebt de kosten niet langer dan 2 maanden geleden gemaakt
  • Je kunt maximaal 12 maanden woonkostentoeslag krijgen
  • Je kunt bijzondere bijstand krijgen als je door een onverwachte daling van je inkomen of vermogen je huur niet helemaal kunt betalen. Dit geldt alleen als je geen huurtoeslag kunt krijgen, omdat de huur te hoog is
  • Het kan zijn dat je verplicht wordt om te verhuizen naar een woning met een huur onder de huurgrens. Dit heet de verhuisplicht. Dit kan betekenen dat:

Hoe lang kun je woonkostentoeslag krijgen?

  • Je kunt woonkostentoeslag krijgen voor maximaal 12 maanden vanaf de datum dat je woonkostentoeslag aanvraagt. Je kunt de woonkostentoeslag ieder jaar met 12 maanden verlengen, zolang je situatie hetzelfde blijft.
  • Zijn je woonkosten hoger dan de maximale huurgrens? Dan kun je de woonkostentoeslag nog één keer met maximaal 12 maanden verlengen. Je krijgt de woonkostentoeslag dan dus maximaal 24 maanden in totaal.

In te leveren informatie

We vragen je informatie in te sturen (bewijsstukken). 

  • Huurcontract of onderhuurcontract
  • Huurspecificatie (document waarop staat waar de maandelijkse huurkosten uit bestaan)
  • Bewijs van jouw betaalde huur
  • Als je geen bijstandsuitkering krijgt, hebben we extra informatie nodig. Op de pagina bewijsstukken kun je zien welke informatie dat is 

Gebroken maand

Huurtoeslag wordt altijd voor een hele maand betaald. Bij een gebroken maand begin je met huur betalen in de maand vóórdat jouw huurtoeslag ingaat. Voorbeeld: je krijgt per 1 december huurtoeslag. Maar je woont vanaf 20 november al in het huis en betaalt vanaf die datum huur. Voor de huur tussen 20 november en 1 december kun je ook bijzondere bijstand aanvragen.  

Koopwoning

Woonkostentoeslag is voor: 

  • De hypotheekrente
  • De premie opstalverzekering
  • Onroerendezaakbelasting
  • Onderhoudskosten
  • Afvalstoffen- en rioolheffing
  • Waterschapslasten
  • Kosten Vereniging van Eigenaren (VvE) (niet de energiekosten)
  • Kosten klein onderhoud
  • Eventuele erfpachtcanon

Woonkostentoeslag is niet bedoeld voor aflossing van de hypotheek, alleen voor het deel hypotheekrente.  

Voorwaarden 

  • Je hebt de kosten niet langer dan 2 maanden geleden gemaakt
  • Je kunt maximaal 12 maanden woonkostentoeslag krijgen
  • Je kunt bijzondere bijstand krijgen als je door een onverwachte daling van je inkomen of vermogen je woonkosten niet helemaal kunt betalen.
  • Het kan zijn dat je verplicht om je huis te verkopen en te verhuizen naar een woning met een huur onder de huurgrens. Dit heet de verhuisplicht. 
    Dat kan verder ook betekenen dat:

Hoe lang kun je woonkostentoeslag krijgen?

  • Je kunt woonkostentoeslag krijgen voor maximaal 12 maanden vanaf de datum dat je woonkostentoeslag aanvraagt. Je kunt de woonkostentoeslag ieder jaar met 12 maanden verlengen, zolang je situatie hetzelfde blijft.
  • Zijn je woonkosten hoger dan de maximale huurgrens? Dan kun je de woonkostentoeslag nog één keer met maximaal 12 maanden verlengen. Je krijgt de woonkostentoeslag dan dus maximaal 24 maanden in totaal.

In te leveren informatie

  • Hypotheekakte
  • Voorlopige aanslag belastingdienst (voor- en achterkant) vanwege de teruggaaf eigen woning
  • Overzicht van de restschuld van de hypotheek   
  • Overzicht van de hypotheeklasten per maand 

Als je twijfelt of jouw kosten aan de voorwaarden voor bijzondere bijstand voldoen kun je contact opnemen via telefoonnummer 14 036.

Bevestiging van aanvraag

Controleer na je aanvraag altijd of je een e-mail als bevestiging hebt gekregen. Kijk ook in je spammail. Dit is belangrijk, want als je die e-mail niet hebt gekregen, is jouw aanvraag niet bij ons binnengekomen. Wij kunnen dan niet starten met het beoordelen van je aanvraag. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 14 036. 

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening