Vroegsignalering betekent dat je op tijd hulp krijgt bij geldproblemen. De gemeente en vastelastenpartners moeten inwoners zo vroeg mogelijk helpen bij geldzorgen. Dit staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De gemeente Almere werkt hiervoor samen met team Vroegsignalering van De Schoor.
Zo werkt het:
Heb je een kaart of e-mail van De Schoor ontvangen? Neem dan contact op. Dit kan van maandag tot en met vrijdag tussen 09.30 en 12.30 uur via:
Deze vastelastenpartners kunnen een melding doen als je een rekening niet hebt betaald:
Je beslist altijd zelf of je hulp wilt. Je bent dus niet verplicht om mee te werken. Je kunt dit zeggen als een medewerker van team Vroegsignalering van De Schoor contact met je opneemt.
Wel raden we aan om op tijd iets te doen aan betalingsachterstanden. Zo voorkom je grotere geldproblemen. Wij helpen je daar graag bij.
Wil je niet dat jouw gegevens worden gedeeld? Geef dit dan door aan de organisatie die de melding doet, zoals:
Zij passen dit dan aan in hun systeem.
Heb je schulden, maar is er nog geen contact met je opgenomen? Dan kun je jezelf voor gratis hulp aanmelden bij schuldhulpverlener Verder (vroeger PLANgroep). Verder werkt voor de gemeente Almere. Meer informatie staat op de pagina Hulp bij schulden.
Verhuurders, energiebedrijven, waterbedrijven en zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht betalingsachterstanden van inwoners te melden bij de gemeente. Zo kan de gemeente vroeg ondersteuning bieden en voorkomen dat er schulden ontstaan. Meer informatie vind je op de pagina Verplicht huurachterstand melden.