Direct naar paginainhoud
Attentie!

Storing afspraken maken

Vanwege een storing is het op dit moment niet mogelijk om op de website een afspraak te maken. Wij werken aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak.

Hulpmiddelen

De gemeente wil dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Soms heb je daar een hulpmiddel voor nodig, bijvoorbeeld een rolstoel, scootmobiel of traplift. Sommige hulpmiddelen betaalt de gemeente via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Soms betaalt de zorgverzekering of moet je zelf betalen voor een hulpmiddel.

Hulpmiddelen aanvragen

  • Jij, of iemand die namens jou kan spreken, doet een melding bij het wijkteam. Vul het meldingsformulier in of ga langs bij het spreekuur. Je kunt ook bellen met 14 036. Je kunt daar ook een vraag stellen of algemene informatie opvragen.
  • De wijkwerker kijkt daarna tijdens een keukentafelgesprek samen met jou naar wat je nodig hebt en wie wat betaalt.
  • Gebruik het machtigingsformulier als je iemand toestemming wilt geven om noodzakelijke informatie te geven en te ontvangen over de zorg en ondersteuning die je nodig hebt.

2 leveranciers

Wanneer tijdens het keukentafelgesprek met de consulent duidelijk wordt dat u een hulpmiddel nodig heeft, heeft u de keuze uit 2 leveranciers.  

Heb je al een hulpmiddel van Medipoint?

  • Als je een hulpmiddel hebt dat geleverd is door Medipoint, dan blijft dat hulpmiddel tot 31 oktober 2028 in service en onderhoud bij Medipoint.
  • Als je een extra hulpmiddel aanvraagt, dat onze nieuwe leverancier ook kan leveren, zal het hulpmiddel dat je nu van Medipoint hebt ook overgaan naar de nieuwe leverancier.
  • Als het hulpmiddel van Medipoint dat je nu hebt vervangen moet worden door een technische oorzaak, zal het hulpmiddel overgaan naar de nieuwe leverancier.

Kleine hulpmiddelen voor thuis

Soms kunnen kleine hulpmiddelen ervoor zorgen dat je thuis kunt blijven wonen. Sommige kleine hulpmiddelen voor in huis noemen we algemeen gebruikelijk. Hiermee bedoelen we dingen die de meeste mensen zelf kunnen kopen. Bijvoorbeeld een drempelhulpje, een douchestoel of een elektrische fiets. Als iets algemeen gebruikelijk is, wordt het niet betaald via de Wmo-regeling.  

Wanneer is iets algemeen gebruikelijk?

  • Het product is gewoon in een winkel te koop.
  • Het product is niet speciaal bedoeld voor mensen met een langdurige aandoening of beperking.
  • Het product is niet veel duurder dan andere producten met hetzelfde doel.
  • Een inwoner met een minimum-inkomen kan het betalen.

We hebben een lijst gemaakt met dingen die de gemeente algemeen gebruikelijk vindt.

Verhuizen en hulpmiddelen 

Het kan zijn dat je hulpmiddelen krijgt in de gemeente waar je nu woont, die onder de Wmo vallen. Als je naar Almere verhuist, kun je deze hulpmiddelen opnieuw aanvragen. Dit kan als je staat ingeschreven in Almere of als je een koop- of huurcontract hebt. Soms gelden in Almere andere regels of zijn dingen anders geregeld dan in de gemeente waar je nu woont.

Verhuizen naar Almere

  • Je doet een melding en vraagt een gesprek aan met een adviseur (Wmo-consulent) in Almere. Vul het meldingsformulier in of ga langs bij het spreekuur. Je kunt ook bellen met 14 036.
  • De consulent doet onderzoek en geeft daarna een indicatie. Daarin staat bijvoorbeeld welke spullen je nodig hebt. De consulent geeft opdracht aan Kersten hulpmiddelen of Meyra, de bedrijven die in Almere hulpmiddelen verkopen en verhuren.
  • Kersten Hulpmiddelen of Meyra bekijkt of zij het hulpmiddel dat je nu gebruikt kunnen overnemen, of dat je een vervangend hulpmiddel krijgt.

Verhuizen uit Almere

  • Het kan zijn dat je uit Almere naar een andere gemeente verhuist en hulpmiddelen via de Wmo hebt.
  • Je moet dan aangeven dat je die niet meer wilt gebruiken met het formulier beëindigen voorziening.
  • Ook moet je bij je nieuwe gemeente op tijd een nieuwe melding indienen voor de hulpmiddelen die je nodig hebt.

Zorgverzekering

Als je geen gebruik maakt van de Wmo-regeling, kan het zijn dat je zorgverzekering betaalt voor hulpmiddelen. Bijvoorbeeld voor een hoog-laagbed met matras en kussens. Vraag altijd aan je verzekeraar wat in jouw situatie betaald wordt.

Personenalarmering

Bij personenalarmering krijg je thuis een kastje aan de muur of een apparaatje met een knop voor om je nek of pols. Als er iets gebeurt, kun je met één druk op de knop hulp inschakelen. Het helpt mensen om langer zelfstandig thuis te wonen. Soms betaalt de zorgverzekering dit.

De organisatie die personenalarmering verzorgt is ATA uit Amsterdam. Als je op de noodknop drukt, leg je meteen contact met:

  • Familie, buren, mantelzorger

Of

  • Een meldkamer. De meldkamer schakelt familie, buren, een mantelzorger of een professionele hulpverlener in

Je kunt zelf een aanvraag doen bij ATA. Hiervoor heb je geen toestemming (een indicatie) nodig van het wijkteam of de gemeente. Voor een medisch alarm moet je eerst naar je huisarts.

Voor personenalarmering betaal je aansluitkosten en maandelijkse abonnementskosten. Je zorgverzekeraar betaalt misschien mee aan die kosten. Op de website van ATA vind je meer informatie.

Zelf betalen

Als jouw hulpmiddelen niet worden betaald via de Wmo of je zorgverzekeraar, moet je zelf betalen. Zelf huren of kopen van een hulpmiddel heeft voordelen. Je kunt dan helemaal zelf kiezen en het hulpmiddel is snel beschikbaar. Neem zelf contact op met een leverancier die je wil; Kersten hulpmiddelen of Meyra. 

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening