Direct naar paginainhoud

Stemmen

Op woensdag 18 maart 2026 zijn de Gemeenteraadsverkiezingen. We sturen je een stempas. De stempas ontvang je uiterlijk 4 maart op je woonadres. Met deze stempas kan je in elk stembureau binnen de gemeente Almere stemmen.

Stembureaus en kandidatenlijst

Je kan de stembureaus vinden op de pagina met alle stembureaus. Je krijgt de lijst met stembureaus ook thuisgestuurd, op de achterkant van de kandidatenlijst en op de bijsluiter die in de envelop van je stempas zit.

Meenemen naar het stembureau

Om te kunnen stemmen heb je het volgende nodig om mee te nemen naar het stembureau:

  • Je stempas
  • Je identiteitsbewijs (maximaal 5 jaar verlopen, dus geldig tot 19 maart 2021 of elke datum daarna)

Je moet je identificeren om te voorkomen dat iemand zonder jouw toestemming met jouw stempas kan stemmen. De medewerkers op het stembureau vergelijken de persoonsgegevens en de foto op je identiteitsbewijs met jou en de gegevens op je stempas. Je moet de Nederlandse nationaliteit hebben om te kunnen stemmen voor de Tweede Kamer.

Kijk op de website van Kiesraad voor meer informatie.

Identiteitsbewijs kwijt

Ben je je identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Dan heb je 4 mogelijkheden om toch te kunnen stemmen:

  • Je neemt een ander identiteitsbewijs mee.
  • Je vraagt een nieuw identiteitsbewijs aan. Dit kan bij Burgerzaken. Maak hiervoor een afspraak.
  • Je identificeert je met een ‘verklaring van vermissing/onregelmatigheid reisdocument of rijbewijs’ die door de gemeente is opgesteld. Deze verklaring krijg je als je een nieuw identiteitsbewijs aanvraagt. Is je nieuwe identiteitsbewijs niet op tijd klaar voor de verkiezing? Dan kan je stemmen met deze verklaring, plus een ander document waarop je naam, pasfoto en geboortedatum staat.
  • Je laat iemand anders voor je stemmen met een schriftelijke volmacht.

Fraude tegengaan

De Rijksoverheid probeert misbruik met kopieën van identiteitsbewijzen tegen te gaan. Mensen die een kopie van hun ID-bewijs maken, krijgen het advies om het volgende op de kopie te schrijven:

  • Dat het een kopie is
  • Voor wie of welk product de kopie bedoeld is
  • De datum waarop degene de kopie afgeeft
  • De kiezer streept hun burgerservicenummer door in het document, maar ook in de strook nummers onderaan het identiteitsbewijs

Stempas kwijt of niet ontvangen

Je kan alleen stemmen met je eigen stempas en je identiteitsbewijs. Ben je je stempas kwijt of heb je deze op 4 maart nog niet ontvangen, terwijl je wel op 2 februari 2026 in de gemeente Almere stond ingeschreven? Dan kun je je vervangende stempas aanvragen. 

  • In het stadhuis: van maandag 2 maart tot en met dinsdag 17 maart 12.00 uur kan je de (vervangende) stempas persoonlijk bij de balie in het stadhuis aanvragen. Je krijgt de stempas dan meteen mee. Bij de aanvraag heb je een (geldig en nog niet verlopen) identiteitsbewijs nodig.
  • Online: vanaf maandag 2 maart tot en met vrijdag 13 maart 17.00 uur kan je met je DigiD online een vervangende stempas aanvragen. Vraag je stempas zo vroeg mogelijk aan. Als je dit na woensdag 11 maart doet, kan het gebeuren dat je stempas te laat wordt bezorgd. Wij raden je aan om na 11 maart de stempas op het stadhuis aan te vragen.

Iemand anders voor je laten stemmen (onderhandse of schriftelijke volmacht)

Ben je zelf niet in de gelegenheid om je stem uit te brengen? Dan kan je iemand anders voor je laten stemmen, oftewel iemand machtigen. Je geeft dan een volmacht af aan een andere kiezer in Almere of aan iemand die in een andere gemeente woont. Deze persoon moet je stem gelijktijdig met zijn of haar eigen stem uitbrengen en mag maximaal 2 volmachten aannemen.

Iemand machtigen kan op meerdere manieren.

Machtigen via de stempas (onderhandse volmacht)

Je kan stemmen door een volmacht te geven aan een andere kiezer die in Almere woont. Dit kan tot op de dag van de stemming. Hiervoor vul je de achterkant van je stempas in. Zowel jij als de persoon die voor je stemt zetten een handtekening. De persoon die voor je stemt (de gevolmachtigde) neemt de ingevulde en getekende stempas en een kopie van je identiteitsbewijs mee naar het stembureau. Dit mag ook een scan zijn, bijvoorbeeld op een smartphone.

Schriftelijke volmacht

Je kan ook een schriftelijke volmacht aanvragen. Bij een schriftelijke aanvraag van een volmacht krijgt de persoon die voor je gaat stemmen een volmachtbewijs thuisgestuurd.

Een schriftelijke volmacht is handig als:  

  • Je je machtiging wilt regelen voordat je je stempas hebt ontvangen (bijvoorbeeld omdat je op vakantie gaat).
  • Je geen identiteitsbewijs hebt, of deze langer dan 5 jaar is verlopen.

We moeten je aanvraag voor een schriftelijke volmacht uiterlijk vrijdag 24 oktober om 17.00 uur hebben ontvangen. Na 24 oktober kan je iemand alleen nog machtigen via het invullen van de achterkant van de stempas. 

Online schriftelijke volmacht aanvragen  

Vanaf maandag 2 maart tot en met vrijdag 13 maart 2026, 17.00 uur is het mogelijk om online een schriftelijke volmacht aan te vragen. Vraag je volmacht zo vroeg mogelijk aan. Als je dit na woensdag 11 maart doet, kan het gebeuren dat deze te laat wordt bezorgd. 

Schriftelijke volmacht met formulier aanvragen

Je kan de schriftelijke volmacht ook met een papieren aanvraagformulier aanvragen. Stuur hiervoor een mail naar verkiezingen@almere.nl. Stuur het ingevulde en ondertekende formulier vervolgens naar verkiezingen@almere.nl of per post naar:  

Gemeente Almere
Team Verkiezingen
Postbus 200
1300 AE Almere

Zodra het verzoek wordt ingewilligd, wordt het volmachtbewijs naar de persoon die voor jou stemt gestuurd. Vraag je stempas zo vroeg mogelijk aan. Als je dit na woensdag 11 maart doet, kan het gebeuren dat je stempas te laat wordt bezorgd. 

Machtiging intrekken

Als je je stempas hebt omgezet in een onderhandse volmacht (via de stempas) kan je ook nog zelf je stem uitbrengen. Helaas is het niet mogelijk om een schriftelijke volmacht in te trekken. Heb je eenmaal een schriftelijke volmacht gegeven, dan kan je niet meer zelf stemmen.

Stemmen vanuit het buitenland

Als je tijdelijk in het buitenland bent maar nog wel op 2 februari 2026 staat ingeschreven in Almere of een andere Nederlandse gemeente, kan je alleen stemmen via een schriftelijke of onderhandse volmacht.

Hulp bij stemmen

Op het stembiljet geeft de kiezer aan op welke kandidaat die zijn stem uitbrengt. Niet voor iedereen is het gemakkelijk of mogelijk om te stemmen. Fysieke beperkingen, moeite met lezen of wilsonbekwaamheid kunnen daarbij een rol spelen.

Het verlenen van hulp bij het stemmen is alleen toegestaan als de kiezer een lichamelijke (bijvoorbeeld visuele) beperking heeft. Als je vanwege een lichamelijke beperking hulp nodig hebt bij het stemmen, dan kan je hulp krijgen van een zelf aangewezen persoon of van een lid van het stembureau.

Hulp aan kiezers met een verstandelijke beperking is niet toegestaan. Als zij niet zonder hulp kunnen stemmen, wordt aangenomen dat zij niet zelfstandig hun wil kunnen bepalen. Deze zelfstandigheid is een uitgangspunt van het kiesrecht. In Almere richten we een stembureau in waar extra hulpmiddelen aanwezig zijn die het stemmen toegankelijker maken.

Als je niet in staat bent om zelf je volmacht te tekenen om iemand anders voor je te laten stemmen, kan je toch stemmen. Op je identiteitsbewijs moet dan de opmerking 'niet in staat tot tekenen' staan.

Kijk voor meer informatie over hulp bij stemmen op kiesraad.nl.

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening