Direct naar paginainhoud

Klacht indienen

Ben je ontevreden over onze dienstverlening, dan kun je online, schriftelijk of telefonisch een klacht indienen. Dit geldt voor alle zaken en personen waar de gemeente verantwoordelijk voor is.

Een klacht kan bijvoorbeeld gaan over de manier waarop de gemeente haar taken uitvoert. Of over hoe je bent behandeld door een medewerker van de gemeente of een van de wijkteams.
Je kunt niet opnieuw klagen over zaken die al eerder als klacht in behandeling zijn genomen of afgehandeld zijn.

  • Is iets niet in orde in de openbare ruimte, heb je een melding over grofvuil of is er geluidsoverlast? Doe dan een Melding openbare ruimte.
  • Heb je een klacht over het onderwijs van jouw kind, dan kun je jouw klacht indienen bij de school of de onderwijsinspectie.

Afhandeling van je klacht

De gemeente neemt meestal eerst contact met je op om te kijken wat er aan de hand is en om er iets aan te doen. Vervolgens word je klacht behandeld. Je ontvangt binnen 6 weken een uitspraak over de klacht. Lukt het de gemeente niet om binnen 6 weken de klacht te behandelen, dan krijg je hiervan bericht. Jouw klacht wordt dan binnen 10 weken behandeld. De wettelijke afhandelingstermijn van een klacht is maximaal 6 weken na ontvangst door de gemeente. Deze termijn mag eenmalig met 4 weken verlengd worden.

Houd er rekening mee dat je maximaal 15 minuten hebt om het klachtenformulier in te vullen. Dit is zo ingesteld vanwege privacyregels. Doe je er langer over, dan worden de al ingevoerde gegevens niet opgeslagen.

Klacht indienen

Als je een klacht hebt, dan kun je die online indienen:

Je kunt ook een brief sturen waarin je jouw klacht beschrijft. Vermeld in de brief jouw naam, adres, telefoonnummer en beschrijf in het kort wat er gebeurd is, wanneer en waar. Stuur kopieën van (bewijs)stukken mee als dit mogelijk is. Stuur je brief naar:

Gemeente Almere
T.a.v. afdeling Klant Contact Centrum
Postbus 200
1300 AE Almere

Of je kunt met ons bellen via telefoonnummer 14 036. 

De gemeente is niet verplicht jouw klacht te behandelen als je jouw klacht niet indient binnen 1 jaar na de gebeurtenis waarover je klaagt.

Gemeentelijke Ombudsman

Ben je het niet eens met de afhandeling van jouw klacht door de gemeente Almere? Dan kun je contact opnemen met de Ombudsman Metropool Amsterdam. De Ombudsman behandelt klachten over instanties en personen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. De Ombudsman is onafhankelijk, onpartijdig en aan niemand ondergeschikt.

De Ombudsman houdt ook 1x per maand spreekuur in de Nieuwe Bibliotheek Almere Stad op het Leerplein (Stadhuisplein 101, 1315 XC Almere): elke laatste woensdag van de maand van 10.00 uur tot 12.00 uur.

Je kunt ook contact opnemen met de Ombudsman Metropool Amsterdam via:
Ombudsman Metropool Amsterdam
Postbus 2119
1000 CC Amsterdam
Tel: 020-625 9999 (maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur)
info@ombudsmanmetropool.nl

Kijk voor meer informatie op ombudsmanmetropool.nl.

Illustratie Almere skyline
Geef jouw meningGeef jouw mening Geef jouw mening