Direct naar paginainhoud

Onze trouwambtenaren

Heb je aangegeven dat je in Almere wilt trouwen of je partnerschap wilt registreren? Dan staat er een team van ervaren en enthousiaste trouwambtenaren voor je klaar. Zij zijn Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand.

Een van onze trouwambtenaren voltrekt je huwelijk of registreert je partnerschap en houdt daarbij graag rekening met je wensen. Een persoonlijke invulling van de ceremonie en de toespraak is daarbij het uitgangspunt. Bij een eenvoudige of gratis ceremonie gelden andere voorwaarden.

De trouwambtenaren werken volgens een wisselend rooster. Afhankelijk van de trouwdatum krijg je een van de trouwambtenaren toegewezen. De trouwambtenaar neemt ongeveer 2 weken voor de ceremonie contact met je op. Als je een reguliere ceremonie kiest, kun je met je trouwambtenaar overleggen over zaken als: 

  • De opbouw van de ceremonie
  • Het draaien van je favoriete muziek
  • Een speciaal welkomstwoord door een familielid of bekende
  • Elkaar toespreken
  • De rol die kinderen tijdens de ceremonie kunnen spelen (zoals het aangeven van de ringen, het ondertekenen van een kinder-akte en de hamerslag na het ja-woord)

We denken graag met je mee om er samen voor te zorgen dat de ceremonie helemaal naar wens verloopt. 

Trouwambtenaar uit een andere gemeente kiezen

Als je wilt kun je een trouwambtenaar uit een andere gemeente dan Almere het huwelijk of geregistreerd partnerschap in Almere laten voltrekken.

Een trouwambtenaar uit een andere gemeente wordt speciaal voor jullie ceremonie aangewezen. Daarvoor moet jij de kosten betalen, de gemeente Almere betaalt de trouwambtenaar uit een andere gemeente niet. De kosten voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap die jullie aan de gemeente Almere betalen, blijven hetzelfde.

De ceremonie voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap is op het stadhuis of op een andere plek binnen de grenzen van Almere. Als je een trouwambtenaar uit een andere gemeente hebt gekozen, is bij de ceremonie geen ambtenaar van de gemeente Almere aanwezig. De door jou gekozen trouwambtenaar is verantwoordelijk voor het ophalen en terugbrengen van de akte. Dit moet op dezelfde dag of de volgende werkdag gebeuren. Als de ceremonie in de avond of in het weekend is, is de trouwambtenaar verplicht de akte op de eerstvolgende werkdag terug te brengen.

Je kunt alleen een trouwambtenaar uit een andere gemeente kiezen als deze voldoet aan de voorwaarden.

De trouwambtenaar moet:

  • Benoemd zijn als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente.
  • Beëdigd zijn door de rechtbank als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
  • Regelmatig huwelijken of partnerschappen voltrekken in de eigen gemeente.
  • Goed bekend zijn met de regels voor het trouwen of aangaan van een partnerschap.
  • Zich houden aan de afspraken die in Almere gelden voor het trouwen of aangaan van een partnerschap.

De trouwambtenaar mag het huwelijk of partnerschap niet voltrekken in een toga met een zichtbaar logo van een andere gemeente.

Aanvraag trouwambtenaar uit een andere gemeente

Vraag het formulier op via burgerzakenhc@almere.nl. Je kunt het aanvraagformulier insturen nadat je jouw trouwdatum bij ons hebt vastgelegd. De aanvraag moet minimaal 6 weken voor de trouwdag worden ingestuurd. 

Bij het aanvraagformulier voeg je de volgende documenten toe:

  • Kopie geldig identiteitsbewijs van de trouwambtenaar
  • Kopie van het bewijs van beëdiging door de rechtbank
  • Kopie van het aanwijzingsbesluit uit de andere gemeente
  • Document waaruit blijkt dat de trouwambtenaar werkzaam is bij een gemeente
Illustratie Almere skyline
Geef jouw meningGeef jouw mening Geef jouw mening