Afvalplan

Afvalplan voor evenementen 

Almere is een ambitieuze stad. We willen niet alleen een evenementenstad zijn, maar ook een duurzame en afvalloze stad. Als organisator van een evenement kunt u hier een mooie bijdrage aan leveren met een goed plan voor inname en scheiden van afval. Wij kunnen u hierbij helpen met advies en ervaring vanuit het verleden. De gemeente Almere vindt het erg belangrijk dat er zo min mogelijk afval ontstaat en dat afval goed gescheiden wordt. Wij vragen u als evenementenorganisator om hier een bijdrage aan te leveren door te proberen zo min mogelijk plastic(s) te gebruiken en zoveel mogelijk afval te scheiden. 

Uw afvalplan geeft in ieder geval antwoord op de volgende vragen: 

  • Wat voor afval is er tijdens het evenement?
    Denk aan eten, drinken of afval dat komt door ballonnen, horeca of acts. Vervang plastics voor duurzame producten zoals papier en karton.
  • Waar en hoeveel afvalbakken gaat plaatsen op het terrein en de directe omgeving?
    Graag gescheiden inzamelen op plekken waar het meeste afval wordt verwacht, bijvoorbeeld bij een horecapunt. Neem hierbij ook de directe omgeving van het evenemententerrein mee, bijvoorbeeld parkeerplaatsen?
  • Hoe ruimt u het (zwerf)afval op tijdens het evenement?
    Ruimt u zelf op of laat u het door een erkend bedrijf doen? Met welke middelen, machines en hoe vaak
  • Hoe bent u van plan om het terrein schoon te maken na afloop van het evenement?
    Ruimt u zelf op of laat u het door een erkend bedrijf doen? Welke middelen en machines worden hiervoor ingezet?
  • Naar welk erkend verwerker brengt u het afval?
  • Hoe wordt het afval verwerkt?
    Wat gebeurt er met het afval? Wat doet de verwerker met het afval?  Bij gescheiden inzamelen verwachten we ook dat het afval gescheiden wordt verwerkt

Veel gestelde vragen 

  1. Waarom wil de gemeente liever dat ik geen plastic(s) gebruik op mijn evenement?

    Plastic(s) zijn slecht voor het milieu en zorgen in de openbare ruimte voor zwerfafval. Ook zijn veel plastics slecht recyclebaar. Vandaar dat wij u vragen om in plaats van plastic(s) andere materialen te gebruiken zoals papier, karton of andere duurzame oplossingen.

  2. Ik organiseer een groot evenement met horeca, welk alternatief voor plastic bekertjes stellen jullie voor?

    Bij een groot evenement is het wenselijk om te werken met een retoursysteem. Bezoekers betalen statiegeld voor hun plastic beker en zijn daardoor geneigd dit minder snel weg te gooien en brengen het sneller terug. Doen ze dit niet, dan is de ervaring dat andere bezoekers de bekers oprapen. Zo ontstaat er minder afval, wat er ook voor zorgt dat u minder hoeft op te ruimen. Op Bevrijdingsfestival 2017 heeft dit geleid tot 5000 bekers die gebruikt zijn tijdens het evenement in plaats van 50.000!

  3. Mijn evenement stopt om 23.00 uur en ik wil gelijk na afloop beginnen met schoonmaken, mag dit?

    Volgens het evenementenbeleid mag u in principe slechts tussen 7:00 en 23:00 uur schoonmaken. Dit betekent dat u de volgende dag om 7:00 uur mag beginnen met schoonmaken. Maak hierover goede afspraken met de uitvoeringscoördinator in verband met schouwen. In bijzondere gevallen kunnen uitzonderingen worden gemaakt.

  4. Mag ik het afval brengen naar de recyclingperrons in Almere?

    Nee dit mag niet, de recyclingsperrons zijn bedoeld voor huishoudens en huishoudelijk afval, niet voor afval afkomstig van evenementen.

  5. Mag ik tijdens mijn evenement gebruik maken van de prullenbakken in de openbare ruimte?

    Jazeker! Van u wordt wel verwacht dat u deze bakken leegt, hiervoor krijgt u een sleuteltje en worden afspraken gemaakt bij de voorschouw.

Voor vragen (over uw afvalplan) kunt u contact opnemen met de heer A. Rusch, Regisseur Schoon via 0629420729.