Skip to content

Stikstof

De landelijke stikstofproblematiek raakt projecten in heel Almere. De gemeente werkt nauw samen met de Provincie Flevoland die in opdracht van het Rijk de regie voert om ontwikkelingen vlot te trekken. Waar mogelijk nemen wij als gemeente ook maatregelen in het belang van onze inwoners en ondernemers en blijven wij verder werken aan de groei van onze groene en gezonde stad.

Eerder konden overheden op basis van Programma Aanpak Stikstof (PAS) toestemming geven voor bouw- en aanlegactiviteiten in de buurt van Natura-2000 gebieden. Door de uitspraak van de Raad van State dat de PAS in strijd is met de Europese natuurbeschermingsregels is er veel onzeker geworden.

Wat betekent dit voor vergunningen?

De gemeente is genoodzaakt om de manier waarop een omgevingsvergunning wordt aangevraagd aan te passen. Dit geldt voor toekomstige aanvragen en voor naar verwachting circa tweehonderd lopende aanvragen. Het geldt niet voor verbouwingen, zoals een dakkapel, maar voor aanvragers van een omgevingsvergunning voor nieuwe bouwwerken. Zij zullen aanvullende informatie over de neerslag van stikstof voor een natuurvergunning moeten aanleveren.

Meer informatie over vergunningen

Veelgestelde vragen

Stikstof AlgemeenStikstof vergunningen
Wat is de impact op evenementen?

Ook evenementen kunnen stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden veroorzaken. Als dat voor uw evenement het geval is, dan heeft uw evenement naast een evenementenvergunning van de burgemeester, mogelijk ook een natuurvergunning van de provincie nodig. Dat is het geval als uit een stikstofberekening blijkt dat uw evenement stikstofdepositie op een Natura 2000-gebied veroorzaakt en door die stikstofdepositie significante negatieve effecten voor Natura 2000-gebied niet uitgesloten kunnen worden. In die gevallen is een evenement zonder een natuurvergunning van de provincie niet toegestaan, ook niet als u van de gemeente een evenementenvergunning heeft ontvangen.

Op dit moment verwachten wij dat met name evenementen waarbij veel bezoekers van buiten Almere komen, geraakt worden door de stikstofproblematiek. Voor een groot deel van de evenementen zal deze problematiek waarschijnlijk dan ook niet van toepassing zijn. Wij realiseren ons dat dit een hele vervelende gang van zaken is. Helaas is er, zoals gezegd, voor ons ook nog een hoop onduidelijk. Aangezien de provincie het bevoegd gezag voor de natuurvergunning is, is de gemeente ook afhankelijk van hen voor de benodigde informatie. Wanneer er nog vragen zijn, kunt u het beste contact opnemen met de accountmanager evenementen Masja Broeke.

Waar kan ik terecht met vragen?

De helpdesk BIJ12 is het eerste aanspreekpunt voor burgers, agrariërs en ondernemers die vragen hebben over stikstof, de toepassing van het nieuwe beleid bij toestemmingsverlening en de AERIUS Calculator. De provincies, of het ministerie dat daarvoor bevoegd is, kunnen vragen beantwoorden over een specifieke vergunning of toestemmingsbesluit.

Aanvragers die in een vergunningentraject in Almere zitten ontvangen voor 25 oktober a.s. meer informatie per brief. Nieuws wordt gepubliceerd op deze website, almere.nl/stikstof. Er zijn ook inloopspreekuren bij het Ondernemersplein met extra aandacht voor stikstof op onderstaande tijden:

Dinsdagmiddag: 13.00 - 16.30 uur
woensdagochtend: 9.00 - 12.30 uur
Vrijdagochtend: 9.00 - 12.30 uur

Wat betekent dit voor Bestemmingsplannen?

Inmiddels is duidelijk dat het bestemmingsplan Poort Buitendijks in de huidige vorm niet verder in procedure kan worden gebracht, hier moeten de natuuronderzoeken over, waarna de  -afhankelijk van de uitkomsten van het rekenwerk- weer hervat kan worden.  Wij verwachten dat het bestemmingsplan De Vaart 123, dat eerder is aangehouden, na een nadere onderbouwing op het gebied van stikstof wel verder in procedure kan.

Waarom neemt de gemeente maatregelen?

Wij zijn genoodzaakt om deze maatregelen te nemen omdat wij als gemeente kunnen en moeten bijdragen aan de aanpak stikstofproblematiek, ook in het belang van onze inwoners en ondernemers. Het Rijk heeft de Provincies opdracht gegeven om de aanpak te coördineren en wij trekken samen op met de Provincie.

Welke maatregelen neemt de gemeente?

Wij hebben een Taskforce Stikstof ingesteld die de ontwikkelingen nauwlettend volgt, het beeld van de problematiek voor Almere steeds scherper maakt en zoekt naar mogelijke oplossingen op stadsniveau, en voor specifieke projecten.

Wij hebben inmiddels een beleidslijn vastgesteld voor vergunningaanvragen, waarbij wij alle aanvragers voor omgevingsvergunningen ten behoeve van nieuwe bouwwerken (dus niet verbouwingen) informatie dienen aan te leveren over de stikstofdepositie. Deze informatie is benodigd om te kunnen beoordelen of de vergunning verleend kan worden. Wij hebben intensief contact met de provincie, met als prioriteit het vlottrekken van lopende vergunningaanvragen. De provincie ondersteunt ons ook met expertise en capaciteit, en hun inzet is ons waar mogelijk van oplossingen te voorzien. Natuurlijk zullen wij verder zorgen voor een zo goed mogelijke informatievoorziening voor initiatiefnemers.

Daarnaast rekent een extern ingenieursadviesbureau de mogelijke gevolgen voor evenementen en de Floriade door.

Gezien de grote impact op onze stad, is het zo goed als zeker dat de stikstofproblematiek ook financiële consequenties zal hebben. Omdat nog lang niet alles duidelijk is, is de omvang lastig te concretiseren. Wij zullen de financiële gevolgen waar mogelijk zo goed mogelijk in kaart brengen en hebben in de programmabegroting 2020 een risicoparagraaf opgenomen ten aanzien van de inkomsten uit leges en de grondexploitaties.

Wat betekent de stikstofproblematiek voor Almere?

Vanwege de nabijheid van stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden, zoals het Naardermeer, De Veluwe en Het Twiske staat met de voorlopige berekeningen zoals wij die nu toegewezen krijgen de ruimte voor woningbouw, evenementen en nieuwe bedrijfsvestigingen in heel Almere sterk onder druk. Het ziet er zelfs naar uit dat het onder de huidige omstandigheden lastiger kan zijn om vergunningen te verstrekken voor evenementen, nieuwe bedrijfsvestigingen en woningbouwprojecten met meer dan enkele woningen.

Veel hangt af van wat er landelijk geregeld gaat worden. De regering heeft eerste stappen gezet met het overnemen van het advies van Remkes en meer is erg welkom. Op 17 oktober is er een debat in de Tweede Kamer. Wij werken intussen intensief samen met de Provincie, die in opdracht van het Rijk de regie voert, en waar mogelijk nemen wij als gemeente ook maatregelen in het belang van onze inwoners en ondernemers.

Mijn omgevingsvergunning is verleend, voldoet deze aan de nieuwe stikstofnormen en is deze onherroepelijk?

Uw vergunning is onherroepelijk als binnen de bezwaartermijn van zes weken (of binnen de beroepstermijn van zes weken als de vergunning met een openbare voorbereidingsprocedure is verleend) geen bezwaar (dan wel beroep) wordt ingediend. Zolang bezwaar en beroep mogelijk is, kan in een procedure door belanghebbenden aangevoerd worden dat niet op juiste wijze met stikstofdepositie rekening is gehouden.

Na het onherroepelijk worden van de vergunning is het niet meer mogelijk om de vergunning om die reden in bezwaar te herroepen of in beroep te vernietigen. De provincie heeft als bevoegd gezag voor de Wet natuurbescherming nog wel de mogelijkheid om zelfstandig een oordeel te geven over de vergunningplicht volgens die wet, als stikstofdepositie niet is beoordeeld bij de vergunningverlening.

Ik moet als initiatiefnemer een stikstofberekening laten maken, wat kost dat?

U kunt een ecologisch adviseur vragen een stikstofberekening te laten maken. De kosten daarvan hangen af van de grootte en complexiteit van het project, en kan daardoor variëren van ongeveer € 1.500, - tot enkele duizenden euro’s.

Hoe werkt het aanvragen van een berekening voor stikstofdepositie??

De initiatiefnemer bepaalt aan de hand van een AERIUS-berekening de stikstofdepositie op Natura 2000 als gevolg van het project. Deze tool is openbaar te raadplegen. Aan de hand van die berekening blijkt of ook een ecologische voortoets nodig is. Uitkomst van de ecologische voortoets kan zijn dat een natuurvergunning nodig is en een zogenaamde “passende beoordeling” moet worden gemaakt.

De Rijksoverheid heeft een stappenplan Toestemmingverlening stikstofdepositie bij nieuwe activiteiten gepubliceerd dat kan worden gebruikt om vast te stellen of het project vergunningsplichtig is onder de Wet natuurbescherming en welke instrumenten ingezet kunnen worden om voor een natuurvergunning in aanmerking te komen. Deze is staat ook op de speciale pagina met informatie over stikstof.

Wie moet een stikstofberekening maken?

Dit geldt niet voor verbouwingen aan bestaande woningen. Voor alle andere lopende en nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning geldt het wel. Het gaat daarbij in elk geval om aanvragen om omgevingsvergunning voor woningbouwprojecten, bedrijven en (maatschappelijke) voorzieningen en de aanleg van infrastructuur.

Het geldt ook niet voor aanvragen waarvoor al een Natura 2000-vergunning in verband met stikstofdepositie van de provincie is verkregen of waarvoor bij de provincie al een aanvraag voor zo’n vergunning is ingediend.

Wat is er veranderd bij het aanvragen van een omgevingsvergunning?

Bij de aanvraag moeten ook stikstofberekeningen worden meegestuurd waaruit blijkt wat de stikstofdepositie op stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden is (zoals het Naardermeer of de Veluwe) van zowel de bouwfase als de gebruiksfase van het aangevraagde project.

Als uit die berekeningen blijkt dat sprake is van een stikstofdepositie van meer dan 0,00 mol/h/j dan moet ook een ecologische voortoets worden overgelegd. Als daaruit blijkt dat als gevolg van de stikstofdepositie significante verstorende effecten voor één of meer Natura 2000-gebieden niet kunnen worden uitgesloten dan moet de aanvraag worden uitgebreid met een natuurtoestemming en moet met de aanvraag ook een zogenaamde “passende beoordeling” worden ingediend. Kijk hiervoor bij het antwoord bij de vraag “hoe werkt dat?” en het daar genoemde stappenplan.

In dat geval stuurt de gemeente uw aanvraag door naar de provincie. De provincie gaat dan beoordelen of er een natuurtoestemming verleend kan worden. Die natuurtoestemming van de provincie heeft dan de vorm van een zogenaamde “verklaring van geen bedenkingen”. Zonder die verklaring mogen wij geen omgevingsvergunning verlenen. Op de behandeling van de aanvraag voor de omgevingsvergunning is dan de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing. Daarbij geldt een beslistermijn van 6 maanden. Als meteen al duidelijk is dat significante verstorende effecten voor Natura 2000-gebieden niet uitgesloten kunnen worden, dan kan de voortoets overgeslagen worden en meteen een passende beoordeling worden gemaakt.

Als bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning deze gegevens ontbreken, dan zal de gemeente de aanvrager in de gelegenheid stellen die gegevens binnen een nog te bepalen termijn alsnog in te dienen. Mocht de aanvrager van die mogelijkheid geen gebruik maken, dan kan de aanvraag buiten behandeling worden gelaten.

Disclaimer

Gemeente Almere vindt het belangrijk om de informatie die nu beschikbaar is te delen. Op dit moment is echter nog veel onduidelijk en daarom moeten we het voorbehoud maken dat er geen rechten kunnen worden ontleend aan deze informatie. Oplossingen zijn in de praktijk vaak maatwerk.

De informatie op deze website is met zorg samengesteld. Er zal echter geen enkele aansprakelijkheid worden aanvaard voor eventuele onjuistheden of onvolkomenheden. De  berichtgeving op deze website en de Q&A’s zijn samengesteld op basis van de informatie zoals bekend is op 16 oktober 2019. 

Rijksoverheid

Rijksoverheid

Algemene informatie rondom stikstofuitstoot >

Helpdesk Stikstof BIJ12

Helpdesk Stikstof BIJ12

 >

Provincie Flevoland

Provincie Flevoland

Informatie over stikstofuitstoot >

Meer informatie vergunningen Almere

Meer informatie vergunningen Almere

 >

Meer over PFAS

Meer over PFAS

 >

Wat vindt u van onze website?