- Als je hulp nodig hebt bij jouw aanvraag, moet je contact opnemen met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036 en zeg dat het gaat om de aanvraag Individuele inkomenstoeslag.
- Je start de aanvraag met het invullen van jouw DigiD.
- Gegevens die bij ons al bekend zijn worden automatisch ingevuld.
- Je beantwoordt de vragen over jouw geldsituatie. Zorg dat je documenten over bijvoorbeeld inkomen, huur of hypotheek klaar hebt liggen.
- Zorg dat je alle gevraagde informatie instuurt.
- Je gaat akkoord met de aanvraag en sluit deze af.
- Controleer na jouw aanvraag altijd of je een e-mail als bevestiging hebt ontvangen. Kijk ook in je spammail. Dit is belangrijk, want als je die e-mail niet hebt ontvangen, is jouw aanvraag niet bij ons aangekomen. Dan kunnen wij niet starten met de afhandeling. Als je geen e-mail hebt ontvangen, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met de gemeente. Bel telefoonnummer 14 036.
- De gemeente heeft 8 weken de tijd om een besluit te nemen over jouw aanvraag. Het kan zijn dat wij nog extra informatie van je nodig hebben. Dan nemen wij contact met je op.
- Je krijgt een brief thuis met ons besluit.
- Als je onder bewind staat, dan kan de bewindvoerder een aanvraag voor Individuele Inkomenstoeslag schriftelijk insturen. De bewindvoerder kan contact opnemen met de gemeente op het telefoonnummer 14 036.
DigiD
Je hebt DigiD nodig om de toeslag aan te vragen.
- Als je geen DigiD hebt moet je deze aanvragen. Let op! Het duurt ongeveer 5 werkdagen voor je jouw DigiD binnen hebt.
- Meld je direct bij de gemeente Almere, via het meldingsformulier. Daarmee geef je aan dat je vandaag een toeslag wilde aanvragen, maar dat je eerst een DigiD moet aanvragen. De datum van vandaag wordt dan vastgelegd bij de gemeente. Dat heet de meldingsdatum. Dat is belangrijk omdat jouw toeslag, als je deze krijgt, pas ingaat vanaf de meldingsdatum.
Gegevens die nodig kunnen zijn bij jouw aanvraag
Bij een aanvraag hebben wij gegevens van je nodig. Welke gegevens precies nodig zijn, hangt af van jouw situatie. Bijvoorbeeld hoeveel inkomen je hebt, wat je huur of hypotheek is of hoeveel geld je hebt. Het is handig om documenten hierover klaar te hebben liggen.
Dit moet je in ieder geval insturen:
- Afschriften van al jouw bank- en/of spaarrekeningen van de laatste 3 maanden voor de aanvraag. Een uitdraai van internet mag alleen als duidelijk te zien is hoeveel geld op de rekening staat. Ook jouw naam, rekeningnummer en overschrijvingen moeten te zien zijn.
- Documenten over alle dingen die meetellen bij jouw vermogen. Bijvoorbeeld een auto, caravan, sieraden, buitenlandse bezittingen en geld dat je kreeg uit levensverzekeringen.
- Documenten over schulden die je misschien hebt.
- Jaaropgaven van 2019 tot en met 2023 van jouw inkomsten.
- Kopie van een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitsbewijs of vreemdelingendocument) als je geen uitkering bij de gemeente hebt.