Direct naar paginainhoud

Verkeer in Nobelhorst

Gemeente Almere heeft op 3 februari 2023 een aanvullend verkeersbesluit gepubliceerd waarin de Nobellaan, Marie Curielaan en een groot deel van de J.H. van ‘t Hofflaan (vanaf de Montessori Campus Almere) worden aangewezen als 30 km/u-weg.

In de nieuwsbrief van februari 2023 is er informatie gedeeld over het voornemen tot invoeren van 30km/u-zones binnen Nobelhorst en het benodigde verkeersbesluit dat hiervoor genomen moest worden. In het verkeersbesluit zijn de Nobellaan, Marie Curielaan en een groot deel van de J.H. van ‘t Hofflaan (vanaf de Montessori Campus Almere) aangewezen als 30 km/u-weg in plaats van de oorspronkelijke 50km/u. Een belangrijke aanleiding was de zorg die bewoners hadden over de snelheid in de wijk. Bewoners gaven aan graag de snelheid omlaag te brengen. Mede op basis van nieuwe inzichten van het Rijk was het mogelijk om in Nobelhorst ook 30km/u zones in te voeren. 

Bebouwde kom  

Nobelhorst ligt op dit moment nog buiten de bebouwde kom. Om het genomen verkeersbesluit te kunnen uitvoeren is een zogenaamd ‘kombesluit’ nodig zodat Nobelhorst binnen de bebouwde kom komt te liggen. Dit besluit wordt nu voorbereid en betreft alle nieuwbouwgebieden in Almere die nu nog buiten de bebouwde kom liggen. Het kombesluit voor Nobelhorst is hier onderdeel van. De verwachting is dat het besluit nog dit jaar wordt genomen. Zodra het kombesluit er is kan Nobelhorst worden ingericht met definitieve bebording, en wordt de invoering van de 30 km/u in de wijk gerealiseerd.  

Verkeersbesluit 30 km/u 

Op de tekening zie je het principe van het verkeersbesluit. De Grote Denkersdreef, Nobeldreef, Kievitsweg en J.H. van ’t Hofflaan tot aan de rotonde bij de Montessori Campus Almere blijven 50 km/u-wegen en zorgen voor de ontsluiting van Nobelhorst, maar ook van Oosterwold en Vogelhorst. Op andere wegen in en tussen de woongebieden en bouwvelden van Nobelhorst geldt een maximale snelheid van 30 km/u of langzamer, bijvoorbeeld op een woonerf. Het verlagen van de snelheid op de Nobellaan en Marie Curielaan gebeurt zo snel mogelijk met tijdelijke bebording. Als de wegen definitief zijn ingericht, worden de definitieve verkeersborden geplaatst.  

Afronden fase 1 en 2 

In fase 1 en later fase 2 zijn we bezig met de laatste puntjes op de i, ook qua verkeersmaatregelen en -borden. Uit de inventarisatie bleek dat sommige borden ontbreken, dubbel of onjuist zijn en dat de markeringen op de weg niet overal consistent zijn toegepast. Vanaf het derde kwartaal van 2024 wordt het definitieve bebordingsplan uitgewerkt voor de 30 km/u als onderdeel van het afronden van fase 1 en 2. Daarna verwijderen of vervangen we de onjuiste en inconsistente bebording. 

Als het kombesluit van kracht is en de wegen definitief zijn ingericht, worden de definitieve verkeersborden geplaatst volgens het bebordingsplan.
Reparatie bouwwegen en tijdelijke wegen  
De gemeente is verantwoordelijk voor een goede en veilige ruimtelijke omgeving. Daaronder valt ook het onderhoud van tijdelijke wegen. Afgelopen maanden hebben we meldingen ontvangen over een slecht wegdek van verschillende tijdelijke wegen. Inmiddels hebben reparaties aan onder andere de toegangswegen plaatsgevonden. Wij voeren continu monitoring uit met het oog op kwaliteit en onderhoud.  
 
Mocht je ondanks onze monitoring toch overlast ervaren dan verzoeken we je om dit te melden met een melding openbare ruimte.    
 

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening