Direct naar paginainhoud

Doorstartregeling

Met de Doorstartregeling verhuizen bewoners uit 24-uurszorginstellingen sneller en beter naar een zelfstandige woning. Zij krijgen vervolgens hulp of begeleiding aan huis. Hierdoor komen plekken vrij voor mensen die op de wachtlijst staan. Dit bevordert de doorstroom en bespaart geld.

Hoe werkt de Doorstartregeling?

Stap 1

Zorginstelling en bewoner doorlopen samen – eventueel met andere zorgpartners – de checklist

Stap 2

Zorginstelling en bewoner doen een aanvraag via de urgentiewijzer

Stap 3

WoningNet toetst de aanvraag.

Stap 4

WoningNet geeft urgentieverklaring af en plaatst bewoner op (de wachtlijst van) Woningnet.

Stap 5

Woningcorporatie stelt woning beschikbaar voor bewoner. Vanaf hier gelden de werkafspraken ‘Thuis in de Wijk’

Stap 6

Bewoner verhuist naar de woning en krijgt hulp of begeleiding aan huis.

Stap 7

Monitoring door corporaties, instellingen en gemeente.

Betrokken partijen

  • De betreffende bewoners in de zorginstelling
  • De zorginstellingen
  • De woningcorporaties
  • WoningNet
  • De gemeente Almere

Meer informatie Doorstartregeling

Klik op onderstaande linkjes voor meer informatie. Je kunt ook bellen naar 14 036. Wij helpen je graag verder.

 

Illustratie Almere skyline
Geef jouw mening